Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
Jag tänkte lämna in bilen på verkstan för kamrem samt vattenpump, ja stora servicen helt enkelt, men jag är lite splittrad.

Volvo s70 -98 16 000mil, har en fet buckla på sida, men inget som stör bilen, eller mig heller!

Kamremsbytet ej gjort!
Körförbud sista aug.
Ny ruta behövs.

Kan få bilen för 15 000:- men det blir minst 5000 pap att lägga på bilen direkt.

är det värt det? jag vete tusan.
av 2444ever
2444ever skrev:Lite märkligt att det är "full service dokumentation olje-servicar mm." på den men kamrem ej bytt?
Vad jag menade med detta var:
Jag har inte själv lämnat in ngn Volvo där kamremsbyte skulle varit aktuellt. Men trodde det funkade så att det automatiskt kommer upp på serviceprotokollet om antingen miltal eller år säger så, och att man aktivt måste säga nej till detta om man inte vill ha det. I så fall kan det ju vara mer som det snålats in på. Den snällaste tolkningen är ju att det faktiskt är 16 000 mil, och att det inte poppar upp automatiskt i serviceprotokollet baserat på år. Du skrev ju "full service dokumentation olje-servicar mm.", då känns det ändå lite konstigt i så fall att ingen påpekat att det borde göras kamremsbyte efter 10 år, även om det inte skulle poppa upp aut.

Menar inte att röra till ditt beslut, men om det snålats med underhåll kan det vara mycket som är på gång. Är ingen expert dock.
av Gustav40
Det blir nog inget köp pga av motorn, folk man snackat med även meck nissen som lagar min förra bil svart, säger att är det någon motor man skall satsa på så är det 140hk motorn, inte 126hk, den håller inte i längden, även någon i tråden sa 140hk, även fast bilen är fullservad.

Stämmer det? alla säger så olika! ska man såla bort alla bilarförutom 140hk:n? att jag inte väljer turbon är för att det är meningslöst för mig, iaf på denna bil!

man får ont i huvudet av att lyssna på alla åsikter 8)

vad tycker ni?

126hk,140hk,170hk och varför!
Användarvisningsbild
av olindh
Välj en med 140 eller 170 hk. När jag köpte min 850 så kollade jag bara efter en bra bil, sen om det var 140 eller 170 hk fick kvitta. Skillnaden mellan dom motorerna är inte speciellt stor.

126 hk hade jag undvikit p.g.a. att det är exakt samma motor som de andra bara att den är borrad till 2 liter istället för 2,4 liter. Motorn är precis lika tung och växellådan har högre utväxling vilket resulterar i en slö bil med minst lika hög bränsleförbrukning som de andra två. Du kommer ångra dig sen om du köper en sån.
Användarvisningsbild
av Nexus
åk runt provkör själv ! Vi kan ej avgöra vilken motor du tycker passar dig bäst. Mig passar 2,5T bäst då den är stark och pigg.

Inte lär en 2,0 126 hästar dö i första taget om man bara sköter servicarna. Min fd jobbarkompis har haft sin s70 2,0 i över 5 år och den fungerar fortfarande utmärkt varje dag.

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se