Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

måste fråga vad betyder detta? T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.

sen hur kommer det sig att enligt mekonomen så är bilen en T5-R men dom andra ställerna man kollar på så är det en T5.
årsmodellen är en 1993-12-27 då den är uttagen,
hur är det med inredningen, kan man byta det rakt av eller är det massa ombyggnad, har den gamla ecc eller va ma kallar den den som man styr värmen och sånt, kan man byta den till en nyare eller måste man byta kablaget med?.
sen är ju det åter igen om man ska ge sig in på att byta växellådan till manuell eller inte. sen har jag skrivit i en annan tråd om takluckan.
har ju den med handtag så man får veva för hand, kan man byta den till en med motor så man får en elektrisk istället eller är det för mycke ombygnad?. tackasam för svar
av *pettson*
Bifrost skrev:måste fråga vad betyder detta? T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE

sen hur kommer det sig att enligt mekonomen så är bilen en T5-R men dom andra ställerna man kollar på så är det en T5.
hur är det med inredningen, kan man byta det rakt av eller är det massa ombyggnad, har den gamla ecc eller va ma kallar den den som man styr värmen och sånt, kan man byta den till en nyare eller måste man byta kablaget med?.
sen är ju det åter igen om man ska ge sig in på att byta växellådan till manuell eller inte. sen har jag skrivit i en annan tråd om takluckan.
har ju den med handtag så man får veva för hand, kan man byta den till en med motor så man får en elektrisk istället eller är det för mycke ombygnad?. tackasam för svar
Jag gör en gissning.. din bil är en import?
Tillverkaren har garanti på avgasreningen i många många år och många många mil, om det inte är en import. Är det import så omfattas INTE din bil av dessa regler.
Din bil är liksom min bil en tidig T5. Den är inte ens i närheten av en R.
Undrar du så har även volvo problem med T5, inte att det vore en R utan att det skulle vara motorkod T5, vilket det inte heller är. Så glöm allt vad T5R heter.
Inredningen passar rent passningsmässigt, men kablagefärger och kontakter har ändrats med tiden och modellerna.
Det är inte givet att kablagen passar alltså, i den mån dom finns.
Ecc är klimatorsystemet och det skiljer inget mellan den gamla och den nya vad dom kan och vad dom gör.
Din taklucka, tja det är ju inte värre än att du besöker en skrot och tar reda på vilket? Det bör gå utmärkt att montera, men återigen kanske inte du har rätt kablage draget upp till taket.
Vad det gäller din växellåda så föreslår jag bilprovningen istället för att fråga oss. Dom vet exakt vad du behöver göra eller inte. På så sätt får du veta direkt från dom som ställer kraven på dej.
ja det är en import. kom till sverige 2001 och jag blir 4e ägaren på den.
tror jag får riva ner innertaket och kika hur det ser ut och sen utgå ifrån det.
blir till att ringa bilprovningen imorn och fråga. återkommer med svar från dom
va på bes i går och frågade då dom lite va som gäller om ombyggnad. som jag läst mycke runt på nätet så verkar det vara okej att bygga om från autonat till manuell men att det inte va okej att bygga om från manuell till automat. vilken i mina öron låter lite knepigt. men men ingen ide att bråka med dom, så ombyggnad kommer det bli under vintern.
Har köpt hem ett japan grenrör nu med och undrar om det passar på den turbon jag har i biloen nu, mistänker att det är 15g eller va den heter, ska även bygga egen 3"downpipe med. har även skaffat ett chipp från Turbodeath eller va han heter så jag hoppas kunna skrämma upp bilen lite mer.
förslag till mer trim tas gärna emot. har även en B5234T3 motor som är inhandlad nu som jag kanske ska renovera och trimma upp så¨tips tas gärna emot
Det går att få igenom bytet från automat till manuell, men det finns inga garantier. För som reglerna ser ut nå så krävs intyg från volvo för att klara det. Men det finns exempel åt båda håll, folk som fått igenom utan bekymmer och dem som varit tvungen at försöka luska frm ett intyg från volvo, vilket inte alltid är så lätt.

Japangrenröret passar precis som original.

Tips till motorn du köpt beror ju på en del saker: vad siktar du på för effekt? Och viktigare än det, vad får det kosta? För en bra bottendel med bra kolvar och vevstakar och en borrning kan lätt trilla iväg uppåt 20.000:- om du har planer på att trimma mycket. Sen kommer ju växellådan att spela in, för ska du köra med automat så finns det bara 2 vägar: håller ner effekten eller köpa en förstärkt automat för 15-25.000:-. Eller så lär du titta på det där att byta till manuell låda, men det blir inte heller billigt pga allt som behövs.
Bifrost skrev:måste fråga vad betyder detta? T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE

Jag hade samma text på mitt registreringsbevis så när Jag skulle registreringsbesikta bilen gick den inte igenom, Ringde till volvo i Sverige men ingen hjälp där. Fick tag i någon på volvo i Helsingfors som kunde skriva ett intyg på Buller, Avgaser, mm, Intyget kostade 1500 kr men det var nödvändigt.
Volvo i Sverige menade att det ska vara svårt att skaffa en bil från ett annat land trots att vi lever i EU!
ja det blir att bygga om den till manuell. har alla saker från en annan bil.
den andra motorn kanske ja kan lägga mellan 50-60 000 om det skulle vara så.
nya kolvar och stakar och ny borrat e redan planerat.
ja tänken e la att skrämma upp motorn ganska bra,
av *pettson*
Men det kan väl inte vara Volvos fel att man har problem med innebörden av en enkel text i ett registreringsbevis i Finland? Nån form av ansvar har väl även den som läser en text. Till exempel att förstå innebörden av den. Gör man inte det så måste man ta reda på innebörden utan att lämpa över ansvaret på andra, ett enkelt samtal från myndigheten i Finland till Sverige hade löst problemet. OM.. man hade velat det.
Texten handlar inte om att bilen inte uppfyller avgaskraven. Den handlar om att tillverkaren har 8års ansvar bland annat för att avgasreningen fungerar i Sverige på en Svensksåld bil. Är bilen importerad så är den inte köpt med samma avgasgaranti ett annat land och därmed gäller inte den garantin när bilen förs in i Sverige. Innebörden av att INTE ha texten vore att såldes den till exempel med 15års garanti på avgasreningen i Finland så skulle vi Svenskar bara importera bilen hit och ha 15års garanti här med.
Eller att man importerar den till Finland från Sverige och istället för 8år i Sverige får 15års garanti på bilen när den går över gränsen.
Är säker på att Finlands återförsäljarnät oavsett märke inte åtar sej andra länders tvångsgarantier oavsett vad som står på pappret.
Min bil importerades från Italien till Sveriga för ca 5 år sedan, då behövdes inte detta intyg blev Jag upplyst om.
I Mitt inlägg ville Jag iformera trådskaparen om Min erfarenhet av typbesiktning.
Finska bilprovningen erbjöd sig skaffa fram detta dokument, tror det var från Bryssel och till priset av 160 €

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]