Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kan ju förstå att det finns en syn, varje fall i Sverige, att ju dyrare någonting är desto bättre är det. Folk slänger sig med de uttrycken dagligen, jag tror inte att man skall förkasta att det finns en relation, men inte alltid, mellan pris och kvalité. Kruxet är att när vi köper bildelar så finns det ingen innehållsförteckning eller recept på baksidan av kartongen så vi kan avgöra om produkten fyller våra krav eller standarder, så som för många ser man till priset och låter det vara en riktlinje för vad som är bra och dåligt. Det stämmer i vissa fall men andra inte. Men varför har vi en sådan syn, dyrare=bättre om inte verkligheten stämmer överens med detta? Någon stans har det ju kommit från..

På tal om branding, Apple är förmodligen de företag som har lyckats bäst med detta.
Någon som vill gissa på vad tillverkningskostnaderna för en mac är och vad skillnaden mellan tillverkningskostnader och slutpris till kund :D där har vi branding på hög nivå!
Där köper vi inte bara en dator, utan en livsstil och en image om att vi är framgångsrika och nytänkande... ganska tragiskt men intressant.

Tänk den dagen då man köper en image tillsammans med en bromsslang ;)
av *pettson*
Faktum är att det lärandet om högre pris lika med högre kvalitet har alltid varit en säljfaktor. Nånting som handlaren drar till med när kunden undrar varför just han är dyrare. Han säger inte, för att jag vill ha mer vinst, han säger: Det är för att jag säljer varor med högre kvalitet. Är då kunden nöjd med produkten ihop med förklaringen så kommer han alltid att förknippa ett högt pris som en hög kvalitet.
Det är ju så att en hög tillverkningskostnad är ju inte ens den ett bra mått på hög kvalitet, ingen fabrikant vill ha dyr råvara och dyra maskiner med dyr arbetskraft för att få en dyr produkt. ÄVEN.. om den är så bra att den aldrig nånsin går sönder. Han vill ha billig råvara som uppfyller alla hans krav, billiga maskinparker som däremot måste uppfylla alla krav och till det billig arbetskraft som dessutom är kunnig och plikttrogen för att få ut den tänkta produkten i det tänkta skicket i den tänkta kvaliteten på andra sidan. Sen har han förmodligen pysslat med branding vilket gör att hans produkter har ett högt säljpris. Mellanskillnaden mellan tillverkningskostnaden och salupriset är nåt som gärna delas med en bra återförsäljare.
Ett oljemärke jag inte tänker namnge gav oss ett papper i en verkstad jag jobbade. Vi köp om 6000liter bulk av en viss viskositet så erbjöds vi ett *bra pris*. Slutpriset vi skulle kunna sälja oljan för är 29kronor per liter, dock med liten marginal. Vidare säger vår säljare tre saker, dom har jobbat upp konsumentpriset till en *high end* produkt och literpriset till kund var för närvarande 196kronor per liter i literflaska.
Förutom att deras olja är tekniskt sett bäst enligt sej själva, är vår anledning till att sälja deras produkt mellanskillnaden mellan 29kronor per liter och 196kronor per liter.. Alltså har vi ren förtjänst på 167kronor per liter såld olja. Innan vi får köpa denna olja får vi också skriva på ett avtal om tystnadsplikt om avtalet. Bryter vi tystnadsplikten så får dom *trassel* med att leverera olja. Införstått är att vi kommer helt enkelt att bojkottas av märket ifråga om avtalet blir känt. Tystnadspliktsavtalet är endast i ett orginal, vi som kund får ingen kopia.
Nu är det avtalet jag skrivit om utgånget och ingen skadas av det jag skriver, jag får fortfarande tag i samma olja för samma pris men jag jobbar inte kvar där. Så mycket extra kvalitet får du i oljeväg för dom extra pengarna iallfall. Så mycket betyder kundpriset för en produkt.
hahahaha verkligheten är bitter och cynisk.. Ni handlade ju dock business to business då man inte fläskar på med mellanskillnader på samma sätt som till konsument. Så man kan förstå att priset mellan er va lågt. Sen att mellanskillnaden var 167 kronor gör att jag bli mörkrädd.
av *pettson*
sjoling skrev:hahahaha verkligheten är bitter och cynisk.. Ni handlade ju dock business to business då man inte fläskar på med mellanskillnader på samma sätt som till konsument. Så man kan förstå att priset mellan er va lågt. Sen att mellanskillnaden var 167 kronor gör att jag bli mörkrädd.
Javisst var det ju så, pålägg måste finnas för att man ska kunna överleva när man säljer nånting, sen kan dom ju däremot vara måttliga. Det är nog mest den biten jag funderar starkt över gällande Sverige och utlandet. Ingen kan vara försäljare av nånting utan att tjäna nånting, men sen skiljer vårt svenska sätt mot en stor del av världen. Vi skyller på avgifter och skatter och precis vadsomhelst egentligen. Det vi aldrig någonsin pratar om är just den biten jag berättar om. Det enorma påslaget som finns. Antingen återfinns jättepåslaget hos handlaren, eller hos hans grossist, i sällsynta fall säljs saker i 5-6 led där alla tar sitt istället, men ingen vill att nånting ska vara billigt här, för billigt är ju skräp, det är ju den allmänna inställningen.
Hursomhelst så visar det än en gång att kundpriset inte visar hur kvalitetsnivån ligger.
av PTV
Kan ju vara tryggt att veta att nästa gång man handlar det billigaste av två liknande produkter så är den billiga PRODUKTEN minst lika bra om inte bättre.TROR KNAPPAST DETTA. :lol:
Det beror på.. Har vi 2 lika produkter en från biltema och en från skruvat.se båda har samma tillverkare i grund och botten, så kan ena företaget tex (skruvat.se)ha ett samarbete med en grossist och grossisten kan i sin tur ha kontakt med en större grossist som i sin tur köper av fabrik/tillverkare. Detta leder till att fler mellanhänder skall ha påslag under transaktionernas gång vilket ökar priset på produkten. Om vi nu har det andra företaget som istället har direktkontakt med fabriken/tillverkaren så kan det leda till att företaget har lägre priser.
Så nu står vi här med 2 olika priser på samma produkt och ingenting som säger något om kvaliteten. Det kan vara en förklaring.. =)
av *pettson*
PTV skrev:Kan ju vara tryggt att veta att nästa gång man handlar det billigaste av två liknande produkter så är den billiga PRODUKTEN minst lika bra om inte bättre.TROR KNAPPAST DETTA. :lol:
Det är fritt för var och en att tro vad man vill. Det är ju därför systemet med *ju dyrare ju bättre* fungerar så bra i reservdelskretsarna. Man suger ju åt sej dom som tror att tillverkningspriset/ kvaliten återspeglas rakt av i kundpriset. Samt då klientelet som tycker att ju mer estetiskt riktigt ju högre kvalitet och ju högre pris ska man betala.
Det är ju så att det finns folk som betalar 3000spänn för ett par jeans. Frågan är ju om dom jeansen har 6ggr högre kvalitet än ett par för 500spänn? Jag tar av hatten om dom ens är dubbelt så bra.
Alternativet är ju moderiktigheten och vem som står som märke på dom. Brandingen alltså. Det görs tester både nu och då och 3000kronors märkesjeans har aldrig nånsin varit bäst i test.
När man testar jackor har dom heller aldrig varit bäst i test.
Barnkläder är nåt man älskar att testa, inte ens där är dyrast bäst.
När man testar verktyg har inte heller det varit generellt så att dom som är dyrast varit bäst.
Nån direkt reservdelsprovning har jag tyvärr inte sett förutom torkarblad och sånt, där har inte dom dyraste vunnit nåt heller.
Så nej.. du köper inte kvalite för dom extra slantarna, du köper däremot sinnesro för din tro och det är oftast det viktigaste för folk. För tror du ändå inte på det du monterat så kommer du aldrig att vara nöjd oavsett hur väl det fungerar.
Precis, och om en piratdel pajar, så gjorde den det EFTERSOM det var en piratdel.
Och när orginaldelen pajar så gjorde den det TROTS att det var en orginaldel. :???:
patrix skrev:Precis, och om en piratdel pajar, så gjorde den det EFTERSOM det var en piratdel.
Och när orginaldelen pajar så gjorde den det TROTS att det var en orginaldel. :???:
Kloka ord patrix! Undrar om t ex Fiatägarna har samma diskussion..? Volvo har ju lyckats pränta in
att Volvodelar ger guldochgrönaskogar...
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]