- tor 17 feb 2011, 09:07
Kul att du tar upp problemet..
Men du har inte förstått varesej mängden eller hur den skapas eftersom du tar upp det, ingen på sidan du pekar på lär ha mätt upp det på sbp heller, eftersom det är en gas som är svår att mäta och som kräver mycket dyr utrustning. Ska du mäta din NOx så får du samla dina avgaser i en påse och senare låta en fullständig analys göras i den påsen. Mätningen ska ske i motorns alla arbetsförhållanden och belastningar. Normalt sker tillverkningen av NOx när motorn går som bäst, förbränningstempen och trycket gör att vi skapar NOx. En fungerande katalysator sänker eller tar bort NOx helt, förutsatt att den matas korrekt, för MATAS är ordet.
NOxfri förbränning är en utopi om vi inte matar våra maskiner med nåt helt annat än andningsluft till att börja med så vi har ingen bra start för sånt. Det jag säger är att med fel förbränning så skapar du Nox tillverkning i katalysatorn istället, sålänge du har en vanlig trevägs och den tillverkningen se, den är mångdubbelt vad en diesel häver ur sej efter sin kisse. Den gasen är heller inget svensson eller sbp mäter av så den är heller ingenting som man får fakta av runt hörnet. Din bil går då som en halv påse skit, nånting som gärna framstår som *lite svag* på forumssidorna men som också bevisligen drar mycket mindre bränsle än nånsin. Man är lite av en trollkarl när man tror på att teori och praktik skiljer sej så mycket åt på energisidan att man skulle stå och vrålljuga om en maskins energibehov för att uträtta ett visst arbete, trots detta så verkar många många etanolidkare tro att det finns troll på bensinsidan som blåljuger. Vi kan konstatera att etanol innehåller 35%mindre energi än handelsbensin, men att det på grund av vissa lämpligheter faktiskt är effektivare i vissa avseenden än just handelsbensin, vilket gör att siffran inte stannar där. Snittskillnaden verkligt bränsle som behövs för att uppnå samma avgasstatus med korrekt rening är +30% för just den där lilla extra lämpligheten. Här ger nu dom flesta fan i allt, kan man skyffla bilen full med etanol och starta den, då är den adaptiv och går därmed bra. Konstigt nog verkar alla bilar ha spridare som är minst 30% för stora för bensin och deras styrdon är maximerade för etanol sen 20år tillbaka genom sin adaption, även bilar som inte går att chippa eller ändra relativt enkelt för att optimera på bensin. Bäst är att adaption mot etanol görs i steg och tar veckor? Det är mycket märkligt för att adaptionen tar med full körcykel högst en dag. Vet man vad adaptionen innehåller för parametrar så tar det ned till timmar, men etanoladaption är magisk, den ska stå till sej och om sej och slutligen köras in i veckor. Konstigast är att man tror på allt detta men inte på tomten? Sanningen är den att systemen är för okänsliga och bilen skulle gå på ricinolja om man har tillräckligt tålamod, gengas och fotogen går också i en 850, jag vet även folk som knackat sej hem på bensinblandad diesel, men återigen nåt vidare i andra ändan är det inte, men det går starta o köra? Att få en bil att gå på ett bränsle innebär således inte att man gjort nånting bra för sej själv eller sin miljö, jag är inte själv nån direkt miljöidkare, jag kör trimmat och jag gasar som ett svin ibland, jag kör inte i senaste bilen med senaste besparingen av dropparna heller. Men trots det skulle jag aldrig nånsin få in i min fantasi att jag gjorde nånting bra när jag åkte runt och förgiftade vårt land med en av dom absolut värsta gaserna som går att få tag i för vår del, en gas som vi normalt sett dödar i katalysatorn, inte skapar. Ja katalysatorn, en magisk artikel som inte renar på grund av en mängd stenar som slängts in i plåtskalet, utan som har vissa villkor. För att ta bort nåt så får du donera nåt. Kortfattat fungerar kissen så att den KRÄVER för sin funktion att vi har underskott med bränsle, så får vi överskott, underskott, överskott, vi växlar varannan underskott och överskott. Det är vår lambda som sköter det, våra avgaser följer alltså en rythm. Inte ens den är slumpen, det finns en ide, en som skiter sej fullständigt när man tror adaption fixar allt och att man kan köra hur snålt som helst utan att det blir fel. Jag tänker inte gå in på nån djupare katalysatorteori här utan bara säga att när man inte får sina feta och klena perioder i kissen så är reningen kortfattat körd.. Med ytterligare lite felgaser och bra temperatur i kissen så blir det en fabrik istället för en rening.
Det verkar talas väldigt lite om renings systemen i dom flesta forum, trots att insprutnings systemen är tillverkade med åtanke på reningen,
allt annat verkar man förstå, säger färghandeln att miniräknaren säger att det går åt 10 liter färg till en vägg så köper inte folk 7, går det åt 8 tapetrullar köper man inte 6st.. ja hela ens liv går ut på behovsteorin först och handel sen, man gör en kalkyl på behov, utom vid fulkonvertering, där är man smartare ju mer man kan slå teorin? Säger teorin att det går åt 30% mer bränsle i snitt så kommer det alltså att gå åt runt 30% mer bränsle när din bil är korrekt justerad och avgasreningen fungerar och jag har då ungefär samma effekt i motorn som innan. (beror på temp och varvtal och hur mätning sker) men bilen går säkert att starta långt innan dess, det går att klenköra bensinbilar med tills ventilerna glöder också, men det är få mekaniker stolta över eftersom man långt innan tappat effekt och därmed tappat hela iden med att mata bilen med nåt överhuvudtaget. Man kanske skulle återinföra några förgasarbilar för att alla skulle få förstå och pilla med bilarna på ett enkelt sätt? När man justerat fel suckar det lite under huven och händer inte ett skit, ju närmare man kommer perfektion, ju mer händer, förbi perfektktion och ju mindre händer igen. Nånting dom flesta aldrig pillat med och inte heller förstår. Men nåt dom skulle behövt erfarenhet av för att förstå det delikata i.
Eller är det så otroligt ballt numera att kunna göra en garagekonvertering som är så illa som möjligt, bara bilen rullar från A till B och man tror att man tjänar pengar på bränslet som tydligen inte behövdes, det bränslet är man rörande överens, är nån form av statlig floskel för att skrämma folk att inte åka e85. Märkligt nog så stämmer siffrorna bra för fabrikstillverkade fordon med fungerade avgasrening, det är ingen bluff. Att man kan åka snålare om man inte bryr sej om vad man skapar eller eldar upp är bevisat för många många många herrans år sen så det är ingen nyhet för nån. Det som är en nyhet för många är att gaser finns när dom inte syns. Och att gaser finns som inte mäts på sbp.
Jag är för konvertering för den som vill pilla med det.. FÖR SERIÖS konvertering. FÖR KONVERTERING MED FUNGERANDE AVGASRENING. Det minsta jag är för.. är att man iallfall inte skapar MER problem med sin lilla konvertering.