Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Frostis skrev:Kolla kallstartsventilen om den hakar upp sig . Prova knacka på den.
Det finns inga såna sen många år tillbaka på volvos bilar. Dom var borta 1992 på 850..
Användarvisningsbild
av olindh
Antagligen måste du göra en ordentlig rengöring av vevhusventilationen där du monterar bort insuget, byter oljefälla och slangar och rengör hålen i blocken. Den rengöringen som görs vid service är en enklare variant och tyvärr långt ifrån tillräcklig.
av MrBad
Hej,

Jag har samma problem på min 850 2.0s från 96. Ryckig gång vid acceleration mellan 1500-runt2000 varv när motorn är varm. Har bytt tändstift, fördelare, rotor och tempgivare som sitter på luftburken. Bilen går inte bättre.

Provade att lossa kontakten som sitter in i en kopplingsdosa ovanför fläkten. In i kopplingsdosan sitter en kontakt, några vacuumslangar, varav en den lila som går till EGR-klockan. Uppfattade det som att bilen gick bättre när kontakten var ur men lambdalampan började lysa.

Nallegustafsson: Har din bil ordnat sig? Vad gjorde du?

Snälla hjälp mig :) är rätt desperat
Användarvisningsbild
av nallegustafsson
Hej MrBad!
Jag höll också på och bytte delar hit och dit som du gjort utan resultat. till sist fick jag tipps om att byta tempgivare och termostat och det löste hela problemet för mig.
Såg att du har EGR på din bil. Det kan vara den som spökar för dig. Jag har inte det på min.
av MrBad
nallegustafsson skrev:Hej MrBad!
Jag höll också på och bytte delar hit och dit som du gjort utan resultat. till sist fick jag tipps om att byta tempgivare och termostat och det löste hela problemet för mig.
Såg att du har EGR på din bil. Det kan vara den som spökar för dig. Jag har inte det på min.

Hej,

Kan kanske vara det som krånglar, då jag under dagens tur till jobbet observerade att problemet tycks uppstå när termostaten öppnar och tempmätaren på instrumentpanelen sjunker en knapp centimeter. Vet inte om det är normalt.
av *pettson*
MrBad skrev:

Hej,

Kan kanske vara det som krånglar, då jag under dagens tur till jobbet observerade att problemet tycks uppstå när termostaten öppnar och tempmätaren på instrumentpanelen sjunker en knapp centimeter. Vet inte om det är normalt.
Sjunker en centimeter?..
Men den ställer sej väl kl3 i stort sett omgående eller? Annars får du byta termostat direkt till en som fungerar.
Visst kan det sjunka lite grand på tempskalan när termostaten öppnar, men det handlar om millimetrar och endast när det är rejält kallt ute.
Oftast går tempen upp lite ovanför normal (kl3) och sjunker till normal när den är driftsvarm.
av MrBad
*pettson* skrev:
MrBad skrev:

Hej,

Sjunker en centimeter?..
Men den ställer sej väl kl3 i stort sett omgående eller? Annars får du byta termostat direkt till en som fungerar.
Visst kan det sjunka lite grand på tempskalan när termostaten öppnar, men det handlar om millimetrar och endast när det är rejält kallt ute.
Oftast går tempen upp lite ovanför normal (kl3) och sjunker till normal när den är driftsvarm.
Hej,

tack för svaret,
Ja jag tyckte att tempmätaren dök lite väl mycket när motorn blev varm och sen svajade upp och ner vid arbetstemperatur. I och med det tänkte jag att tempgivaren gav fel signal på något sett. Nu har jag i alla fall bytt termostat och tempgivaren utan att bilen blivit bättre så felsökningen fortsätter.

Jag har ännu inte bytt tändkablarna så det kan tänkas vara dem som är orsaken. Ikväll var det riktigt blött när jag provkörde och uppfattade det som att bilen gick sämre än i morse då det var torrt och fint. Med det resonemanget tycker jag att tändkabelproblematik känns trolig, dock tycker jag inte att det förklarar att bilen går sämre när den är varm, eller?

Vidare tycker jag att bilen uppför sig lite på samma sätt som när man kallstartar en bil med choke och trycker in den för tidigt, att bilen inte får rätt blandning bränsle/luft och ryckande uppstår. Som jag skrivit tidigare så får jag inga felkoder men kan det ändå vara MAP-sensorn eller spjällägesgivare som krånglar? De styr väl bränsletillförsel och tändstyrning.

Är väldigt tacksam om någon vill/kan resonera, bekräfta och/eller dementera mina teorier.

med vänliga hälsningar
Användarvisningsbild
av nallegustafsson
På min gamla 850 hade jag också problem med ryckig gång. Liknande dessa problem. Då var det överslag i en tändkabel. testade att linda den tjocka delen närmast tändstiften med el-tejp och då funkade det. så då var det bara att byta tändkablar så var problemet löst. se till att få rätt kablar bara!
Ta bort locket över tändstiften, lyssna, dra ur en kabel i taget du borde kunna höra och se om du har det problemet.
av MrBad
nallegustafsson skrev:På min gamla 850 hade jag också problem med ryckig gång. Liknande dessa problem. Då var det överslag i en tändkabel. testade att linda den tjocka delen närmast tändstiften med el-tejp och då funkade det. så då var det bara att byta tändkablar så var problemet löst. se till att få rätt kablar bara!
Ta bort locket över tändstiften, lyssna, dra ur en kabel i taget du borde kunna höra och se om du har det problemet.
Hej,
Tack för svaret.

Jag planerar att byta tändkablar i helgen men fortfarande är finns mysteriet med att bilen går bra när den är kall. Borde inte tändkablarna vara temperaturoberoende?

Nallegustafsson: Gick din bil bra vid kallkörning?

med vänliga hälsningar
Anders
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]