Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
star_figge skrev:Jag har också haft funderingar runt detta med urkoppling av Airbag. Jag tror att ryktet om urkopplade Airbagar som exploderat inte är helt tagit ur luften.

I de fall som jag har hört talas om så har det handlat om mjukvaruurkoppling och det är det ju inte fråga om här.

Jag kör själv med ett motstånd istället för Airbagen på förarsidan. Även om jag själv har kvar min Aitbag fast att den inte är inkopplad så förstår jag att det är en tanke som kan vara svår att vänja sig vid.
Vilket blimärke gör med mjukvaru urkoppling?
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
star_figge skrev:Jag har också haft funderingar runt detta med urkoppling av Airbag. Jag tror att ryktet om urkopplade Airbagar som exploderat inte är helt tagit ur luften.

I de fall som jag har hört talas om så har det handlat om mjukvaruurkoppling och det är det ju inte fråga om här.

Jag kör själv med ett motstånd istället för Airbagen på förarsidan. Även om jag själv har kvar min Aitbag fast att den inte är inkopplad så förstår jag att det är en tanke som kan vara svår att vänja sig vid.
Varför kopplar man ur Air-bagen på förarsidan ?
Är det för att man vill skalla ratten vid en kollision eller ?
Har du tänkt på att bältet kan vara anpassat för en bil med Air-bag ?
OM det är det kommer du garanterat slå ihjäl dig vid en krock då bältet
är byggt för att inte fånga upp ditt huvud lika fort som på en "vanligt" bälte.

/Fredrik
Bältet & airbagen är 2 olika system & dom funkar helt separat.
bältet gör sitt jobb även om airbagen inte smäller!
det finns inget bälte som fånar huvet!

därimot är airbag mycket bra som kompliment
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
Hellrider skrev:
CarMan skrev: vist kan allt hända, men hitils har det inte hänt någonsit nånstans på jorden att eh bortkopplad airbag smält.
därimot har en del bagar smält på bilad där händiige herbert vart o kopplat in nån rolig grej.

krut har man inte haft i airbager på dom senaste 20 åren iallafall, om dom ens har haft det tidigare.
som du skrev så kallas dom för pyrotekniska o inte krutladdade.

jag har inte 100 koll på den exakta uppbyggnaden, men det är nåt ti stil med detta:
en tänd hatt utlöser prosessen, där gas paserar igenom en "katalysator" värmeutväcklinen blåser upp kuden mycket fort.
(det var länge sen jag läste detta & kan ha rörtihopp det)
gasen kan ge stickninger i ögonen & man kan få rodnader på huden där gasen paserat ut (händerna)

kudden i sig är skydds jordar & tänd hatten har kortslutningsbläck som förhindrar att statisk elektrisitet ska kunna utlösa den.
Hmm har för mig att tändhatten är krutladdad som sen antänder gasen,,, Men i vilket fall som helst så finns det bevis på olyckor även med urkopplade airbagar
JApp så hade ja då rätt som vanligt
jag tror fortfarande inte att tänhatten innehåler krut!
smäller krut när man sätter 12V på det?
kan man smälla krut utan att det blir svarta spår?
hur kan en krutladdning få motståndet att variera i tändhatten före & efter smällen?
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:
Hellrider skrev: Hmm har för mig att tändhatten är krutladdad som sen antänder gasen,,, Men i vilket fall som helst så finns det bevis på olyckor även med urkopplade airbagar
JApp så hade ja då rätt som vanligt
jag tror fortfarande inte att tänhatten innehåler krut!
smäller krut när man sätter 12V på det?
kan man smälla krut utan att det blir svarta spår?
hur kan en krutladdning få motståndet att variera i tändhatten före & efter smällen?
ÖÖ vad är det för konstigt med att smälla krut med el??herregud vadå för svarta spår det e ju direkt ingen jätteladdning vi pratar om här,100 ggr mindre än en 1öres,och vad är det du babblar om för motstånd efter??när det har smällt finns det ju inget motstånd givetvis
Användarvisningsbild
av CarMan
jag kolla på några lösa tändhatter som smält & sär såg man inga spår alls, därför vart jag tveksam.

har man vanligt krut i tändhatter till "dynamitgubbar" som man har när man spränger i berg m.m.
av Hellrider
CarMan skrev:jag kolla på några lösa tändhatter som smält & sär såg man inga spår alls, därför vart jag tveksam.

har man vanligt krut i tändhatter till "dynamitgubbar" som man har när man spränger i berg m.m.
Nä ja vet inte,jag kanske är ute å snurrar det kanske bara en nån nitrogen som smäller till,men pyro brukar bara användas när krut är inblandat så man undrar ju,inte en om det är vanligt krut i bergs dynamit.
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:jag kolla på några lösa tändhatter som smält & sär såg man inga spår alls, därför vart jag tveksam.

Nä ja vet inte,jag kanske är ute å snurrar det kanske bara en nån nitrogen som smäller till,men pyro brukar bara användas när krut är inblandat så man undrar ju,inte en om det är vanligt krut i bergs dynamit.
det kan ialla tall inte var storra mängder. dom här laddningarna jag kolla på låg ihopp med en kabelhärva med 0,75 mm2 kablar % det var inte ens antydan till märka på nånting. & då var ändå 2 av dom presis bredvid varandra.
Så tändaren är ju halt ofarlig i sig.
det som är farligt är ju den kraft som kudden får när den blåses upp så där snabbt.
-----------------

i USA har dom anra system än vad vi har, där har man skutit upp ansvarat på biltilverkarna, så nya bilar som vi kan stänga av själva med en "knapp" har dom givare i stolen & på bältet för att käna om det är en barnstol eller person som sitter där.
en sån skulla jag nog inte sätta barnstolen i framsäter på.

jag har idag min stol i baksätet, där är det säkrast för både barn & övriga trafikanter!
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:

det kan ialla tall inte var storra mängder. dom här laddningarna jag kolla på låg ihopp med en kabelhärva med 0,75 mm2 kablar % det var inte ens antydan till märka på nånting. & då var ändå 2 av dom presis bredvid varandra.
det som är farligt är ju den kraft som kudden får när den blåses upp så där snabbt.
-----------------

i USA har dom anra system än vad vi har, där har man skutit upp ansvarat på biltilverkarna, så nya bilar som vi kan stänga av själva med en "knapp" har dom givare i stolen & på bältet för att käna om det är en barnstol eller person som sitter där.

jag har idag min stol i baksätet, där är det säkrast för både barn & övriga trafikanter!
Ja tändarkabeln innehåller ju inget
Användarvisningsbild
av CarMan
Hellrider skrev:
CarMan skrev:
Hellrider skrev: Nä ja vet inte,jag kanske är ute å snurrar det kanske bara en nån nitrogen som smäller till,men pyro brukar bara användas när krut är inblandat så man undrar ju,inte en om det är vanligt krut i bergs dynamit.
-----------------

va ?
av Hellrider
CarMan skrev:
Hellrider skrev:
CarMan skrev: det kan ialla tall inte var storra mängder. dom här laddningarna jag kolla på låg ihopp med en kabelhärva med 0,75 mm2 kablar % det var inte ens antydan till märka på nånting. & då var ändå 2 av dom presis bredvid varandra.
-----------------

va ?
?? om det är den orange kabeln,med det gröna k-stycket som vi pratar om som jag kallar tändare,så innehåller den ju inget explosivt,,däremot inne i bagen
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]