Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
CarMan skrev:Jag hade inne en XC 90 på jobbet idag, den betede sig konstigt när man bromsa om det var olika grepp på höger & vänster hjulpar.

Bilen hade inte biltama länkarmar, men det var PIRAT Gisa vad som var felorsaken (länkarmarna var helt nya)
:-)-) Nej låt oss få veta!! Berätta också vad för nåt som påverkats i framvagnen.
av blådåren
Eftersom "carman " tidigare hävdat att längden skiljer original/pirat så lägger jag min gissning på det..
Därmed caster/toe .
av blådåren
Är ju troligt, men är den mycket fel blir ju geometrin kass ändå !.
Användarvisningsbild
av CarMan
På XC 90:n som nämdes tidigare så hade bilen fått en framvagns justering med piratlänkarmarna, så vi rkomendera att göa en ny nu när bilen fick orginal länkarmar.
Toe stog över en grad fel...
Hur mycke dom andra värden stod fel la jag inte på minne, men alla värden förendras
av *pettson*
Visst är det så, men det förklarar inte det du beskrev som känsla? Är bägge sidorna bytta så är det ju lika fel på bägge sidor, alltså kan inte en sida framträda på det vis du beskrev, om det nu inte var feljusterat med dom andra länkarmarna?
Men då vet jag inte om armarna är det stora problemet som ska uppmärksammas eller brist på yrkesskickligheten hos den som gjort förra inställningen? ??:-/
Menar varför alla vinklarna peka åt skogen när det är injusterat för? Det är ju justerbart och allt ligger inom justerbarhetens gränser så att allt skulle stämt utan problem. Nej.. det låter skumt.
av NorwegianV70TDI
Det är ju så att det inte finns typ 20 olika fabriker som tillverkar samma delar, det finns ett par stora fabriker för typ bromskivor, samma för framvagnsdetaljer osv, sen så handlar dom olika inköparna det dom behöver till det pris dom kan tänka sig att handla för, vill man sen ha det billigare så är det dom prylarna med sämre toleranser eller tunnare materiale som dessa köper, medan dom andra kedjorna har andra krav som påverkar deras inköpspris. Nästa punkt är ju att kedjorna vill ha olika procent marginaler och då kan samma produkt kosta olika hos dom olika kedjorna.
Så är fallet med t.ex. värmepaketet till min V70 -98, det är producerat på samma fabrik, ser helt identiskt ut och har samma firmastämpel men kostar hos Meca 1400:- och hos Mekonomen 1625:-. Detta gäller i alla brancher så som TV, Radio, Data, Möbler, Livsmedel med mera.... Hos Volvo packar dom om Osram glödlampor till Volvo kartonger, är det orginaldel då eller är bara frågan helt enkelt, är det pirat och eller är det inte??
Användarvisningsbild
av CarMan
XC90:n hade väldigt mjuka bustningar i bakkant på länkarmarna (till o med så att den högra var aningen mjkare än den vänstra, men tror inte det var av nån betydelse)
När bilen bromsades på torr asfalt gick bilen rakt
När bilen bromsades på asfalt, men med grus på höger hjulpar så drog bilen åt vänster, o ratten vredsig åt höger. detta på grund av att vi har olika friktion på däcken i kombnation med att då bottnar inte länkarmarna lika långt i bustningarna (ena länkrmen bottnar i bustningen o befinersig mycket längre bak än den andra)

När det gäller hjulinställningen så vet du förhoppningsvis att inte alla värden går att ställe på denna bil (camber går att ställa lite) camber o caster står ofta inom tolerancen trots att länkarmen har lite annan form. Men Toe blir regält fel, mycket snabbt.

jag tror inte nån gjort fel på nån framvagns justering (bilen köndes "helt" normal. man käner när den står över 1 grad fel på toe)
av *pettson*
Summa summarum är alltså att bilen hade känts helt normal med dessa felaktiga framvagnsvärden om det hade varit orginal länkarmar. Har jag tolkat detta rätt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]