Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Fick byta packbox på min 855 tre ggr och det blev inte tätt förens vi limmade den. Han som hjälpte mej har jobbat på Volvo 15 år och vet vad han gör men har aldrig varit med om nått liknande. Efter lite efterforskning visade det sig att vissa bilar har problem med porer i blocket och efter 25 000 mil öppnades kanske en por i blockets yta mot packboxen.
av mattep
haha hoppas inte det är så med min bil, min har gått 29 tusen nu... men varför limmas inte alla packboxar? om det blir bättre? vad va det för lim?
av *pettson*
Erico skrev:Fick byta packbox på min 855 tre ggr och det blev inte tätt förens vi limmade den. Han som hjälpte mej har jobbat på Volvo 15 år och vet vad han gör men har aldrig varit med om nått liknande. Efter lite efterforskning visade det sig att vissa bilar har problem med porer i blocket och efter 25 000 mil öppnades kanske en por i blockets yta mot packboxen.
Porer i blocket är helt korrekt. Kanske skulle meken läst vidare i meddelandet som han förmodligen tänker på. Det händer att BLOCKEN läcker, det ser ut som dom svettas då. Man diktar då skadan med en hammare så att aluminiumen smids tät. Det finns inga kända problem med porer i maskinbearbetade ytor varken nu eller då. Packboxar som inte passar beror endast på att ytorna varit öppnade och sen inte stängts igen korrekt. Både toppen och vevdelen av motorn är delad mitt i packboxens tvärsnitt. Har man på för mycket lim, inte skalar av limmet, eller drar med felaktigt moment så kommer inte packboxen att passa. Så enkelt är det. Inga packboxar ska limmas och kräver heller inte limning om man utför resten korrekt.
Användarvisningsbild
av Janne3
För min del har jag svårt att se att man lyckas med att dikta en motor , de ser ja bara som tur att den blir tät, köpte en T5 motor för några år sedan såg ut som hundra spillkåkor hade jobbat skift där, läkte för de som ett såll ,fick dela motorn och plana anliggningsytorna och på med nytt packnings klister blev tät på en gång ,kanske lite mer jobb men jag tor det fungerar bättre i långa loppet
av *pettson*
Janne3 skrev:För min del har jag svårt att se att man lyckas med att dikta en motor , de ser ja bara som tur att den blir tät, köpte en T5 motor för några år sedan såg ut som hundra spillkåkor hade jobbat skift där, läkte för de som ett såll ,fick dela motorn och plana anliggningsytorna och på med nytt packnings klister blev tät på en gång ,kanske lite mer jobb men jag tor det fungerar bättre i långa loppet
Jag vet inte om jag utryckte mej oklart. Diktningen sker på utsidan av blocket. Alltså på gjutningen. Alla skarvar SKA vara klistrade med volvos packningsklister. Det är tyvärr det enda klistret som härdar och blir hårt nog. Men hur planade du anliggningsytorna? (om vi nu pratar om mera än nån hundradel) Tänkte närmast på att du då fick mäta in alla lager igen med plastigauge då? Samt att jag hoppas du efter detta strök dom instansade klassningarna och stansade in nya?
av oldtimersmc
Pettson kan sina saker men Jag skulle i alla fall ta ett kompprov om motorn har gått 29k med okänd historik till att börja med.
av mattep
den är fullservade till 20 tusen mil, sen står det inget i service boken, bara att kamremmen är bytt vid 25 tusen mil... men motorn går bra inga missljud eller nåt
Användarvisningsbild
av Erico
*pettson* skrev:Packboxar som inte passar beror endast på att ytorna varit öppnade och sen inte stängts igen korrekt. Både toppen och vevdelen av motorn är delad mitt i packboxens tvärsnitt. Har man på för mycket lim, inte skalar av limmet, eller drar med felaktigt moment så kommer inte packboxen att passa. Så enkelt är det. Inga packboxar ska limmas och kräver heller inte limning om man utför resten korrekt.
Kan så vara men min motor är aldrig delad, varken före boxbytet eller efter så att det endast kan bero på det stämmer inte.
av *pettson*
Erico skrev:
*pettson* skrev:Packboxar som inte passar beror endast på att ytorna varit öppnade och sen inte stängts igen korrekt. Både toppen och vevdelen av motorn är delad mitt i packboxens tvärsnitt. Har man på för mycket lim, inte skalar av limmet, eller drar med felaktigt moment så kommer inte packboxen att passa. Så enkelt är det. Inga packboxar ska limmas och kräver heller inte limning om man utför resten korrekt.
Kan så vara men min motor är aldrig delad, varken före boxbytet eller efter så att det endast kan bero på det stämmer inte.
Då återstår bara för högt tryck inifrån. Alternativt fel dimension på packboxen. Packboxen ska vara nåt lite större än ytterhålet, den pressas in och kan därför inte lossna.
Användarvisningsbild
av Erico
*pettson* skrev:
Erico skrev:
Då återstår bara för högt tryck inifrån. Alternativt fel dimension på packboxen. Packboxen ska vara nåt lite större än ytterhålet, den pressas in och kan därför inte lossna.
Tredje boxen inom fem dygn blir tät (efter limning). Skulle det inre trycket bara försvunnit av sej själv då ?:-/ Skulle nog betta på öppen por mellan box och block i alla fall. Ska tillägga att läkaget bara blev värre från det ursprungliga (före byte) till det sista. Efter boxbyte 2 forsade det olja. Kan iof varit fel på dom 2 första boxarna men alla kom från samma leverans (tror jag).

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]