Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Ja det kan funka men inte säkert min var redigt "blöt" och det droppade här o där så jag trodde att det skulle läcka som fan men det gjorde inte men så smånigom så kröp det fram... :D
Svar till "Volvofantast" Ja det kan läcka från alla möjliga ställen det är därför man bör starta arbetet med en ren motor, då får man snart facit :D
av Nordin83
Titta på bild 3, nedanför turbon i en " svart trekantig med runda hörnaktig" plåt är det ett hål ungefär lika stort som en 1-krona. Därifrån rinner det ner. Oljan alltså. Ovanför den svart plåten (kan det vara nått motorfäste?) är det en slang som klamras ihop med ett rör som är omöjligt att komma åt. Men hur som helst är det där ifrån oljan kommer har jag sett nu. Kan ju fortfarande komma högre i från. Drog åt 2 st klamrar på den grova slangen ovanför Turbon , dom satt skitlöst, men bilen har läkt olja i dag fast den bara stått!!?? Den var i gång i 1½ minut när jag körde in den i garaget. Runt fördelaren är det torrt!
av Nordin83
Har hittat ett läkage nu ..

Bild

En bättre bild som visar exakt var droparna tar sig ut och i väg på backen..Exakt mitt i denna runda läker den olja.. Vad kan problemet vara? Ett steg närmare nu!

Bild
av oldtimersmc
Det där ser ut att vara bottendelen på kylaren och då skall vätskan smaka sött men de andra bilderna visar defenitivt på ett oljeläckage men har du gjort ren motorn ,dragt år klamret sig laddlufttuben från turbon så kan det vara så att du har fixat läckan :D
( då förutsätter jag att du gjort som jag skrev tidigare)
Skall hämta lite mat nu sen så skall jag kolla på min egen kärra en 99 v70 2,5T

Du har två st kylare den som ligger främst är laddlftskylaren (IC) Intercoler) och den som ligger närmast motorn är kylvätske kylaren och den innehåller glykol
av Nordin83
Ja men läcker det olja där vid ic:en , innebär det att den är trasig då? Förmodigen sitter läckan någonstans innanför den plasten som det droppar ur, det lär vara nått avrinningshål där det droppar i från.. suck! Eller kan man sätta igen det där hålet bara eller? Någon som vet??

Ja andra läckan bak vid turbon är också fortfarande aktiv tror jag... 2 oljeläkage , 1 dålig mekaniker...
Användarvisningsbild
av ketto
ska va ett litet hål där för att dränera ur lite olja eller vatten på vintern!

Finns ett servicemeddelande om att folk har/haft problem med is i IC:n vintertid!

Man borrar ett lite större hål för få dit en slags plugg me hål i för att dränera ordentligt!

Plocka ut IC:n och skölj rent me varmt vatten och låt den torka sen!
Senast redigerad av 1 ketto, redigerad totalt 0 gånger.
av Nordin83
Ska det ha varit fruset men börjat tinat nu när vi går mot mildare tider menar du?
Men om den läcker ut olja där , innebär det att allt är som det ska? det droppar bara lite på engång efter jag kört...

Tack för alla svar och tips hitills, ni är guld värda!!
Användarvisningsbild
av ketto
Nordin83 skrev:Ska det ha varit fruset men börjat tinat nu när vi går mot mildare tider menar du?
Men om den läcker ut olja där , innebär det att allt är som det ska? det droppar bara lite på engång efter jag kört...

Tack för alla svar och tips hitills, ni är guld värda!!
Kan va så... Att de har varit fruset lite grann men inte påverkat kylningen!

Har lite olja i mina slangar ner till IC:n, bilen funkar bra!

Tror att de blir en oljehinna me tiden, därför de rinner ner till IC
av oldtimersmc
Bilden föreställer IC och kommer det lite kondens o sparsamt med olja så finns det värre saker att oroa sig för,och du kan köra med bilen utan problem
Turbon suger i sig uteluften och pressar den genom IC:n och sedan så går luften via insuget in i motorn.oljan kommer antagligen från ett inre läkage i turbon men som sagt inte farligt om det är en mindre mängd.
(kikade inder min bil för att vara säker på att jag inte missat något) och konstaterade att det hängde en oljedroppe vud slanginfästningen på min me pluss att slangklamret var avrostat men jag kommer att sova gott i natt trotts detta.
Skall naturligtvis byta klammret så snart som möjligt men som sagt inget farligt.

Tillägg:
Vet inte om vevhusventilationen är ansluten till sugsidan till turbon för då har du ju även ett inslag av vevhusgaser i IC och dessa är ju oljiga
På en vanlig sugmotor så går ju dessa rätt in i insuget
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]