Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoglt850
Bilen driver iaf på växlarna men det går inte få nån växel när motorn är igång men när man har fått i ettans växel genom att lägga i den innan man vrider om nyckeln så kan man köra på ettan men när man ska lägga i tvåan så måste man stänga av motorn i farten och lägga i tvåan sen starta den igen. då går det så växellådan verkar ju iaf funka:S Den driver ju iaf fint på växlarna för när man gasar på med ettan så märker man ingen skillnad i prestanda, alltså den verkar inte slira nått.
av magnusd
När det gäller laga eller inte och om det är värt det, beror alltid på vad man har tänkt sig sen. Om man lägger ut en massa pengar på en något äldre bil och tror att man ska kunna få igen pengarna då blir det en förlustaffär. Om man däremot lägger ut pengar på en annars bra bil med syftet att behålla den då får man en bil där man vet vad som är gjort och då tycker jag det är värt att lägga ut en del pengar.
Alla bilar oavsett årsmodell medför ju kostnader.
Så är syftet att laga upp för att få en bra bil tycker jag det är värt det. Gör man sig av med den och köper en annan begagnad kan man ju hamna i samma läge ändå.

Bättre då att ha en äldre bil i bra skick där man vet vad som är gjort och inte.

Bara min egen syn på detta! :D

/Magnus
av volvoglt850
ok jag ska behålla bilen så drf så lutar det åt att lägga ut några slantar extra så man får en bra bil i grunden som håller ett tag till iaf:) tycker så mycket om bilen så har inga planer på att sälja den i den närmaste framtiden iaf:)
Användarvisningsbild
av olindh
Jag skulle kunna tänka mig att byte av slavcylinder kostar ca. 2000 kr med jobb + delar men kolla med verkstaden först. Be dom även kolla så att det är det som är felet.
av volvoglt850
ok men isf så lämnar jag bilen till en privat person:) idiotiskt att lämna in en sån gammal bil till verkstad som tar svinigt betalt.
av volvoglt850
haha aa bensin är piss dyrt spec om man nöjesåker mycket och bilen drar 1,5 halv liter per mil när man kör sånt körsätt som jag gör haha^^
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu går du ut och gör så här:
Kolla så det är fullt i bromsvätskebehållaren. Fyll till max om det inte är det.
Ta tag i armen nere på växellådan och pressa tillbaka armen så du trycker in kolven i slavcylindern. Släpp ut långsamt och upprepa några gånger. Antagligen bubblar det lite i behållaren. In i bilen och känn på kopplingen. Bättre?
av volvoglt850
ok men har kollat bromsvätske nivån och den står på max. men märkte i helgen när jag testa att trycka ner kopplingen, då försvann allt motstånd:/ innan hade den iaf lite motstånd i pedalen men nu så om man trycker lite på den så går den i botten direkt:S och den fjädrar inte tillbaka så man måste peta upp den med foten:( vad har hänt?
Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]

Bifogar ett schema med färgkoder för kab[…]