Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av björck
Rookkeer skrev:Jag hade samma problem med att få bilen riktigt varm , jag bytte termostat resulterade i att det vart lite bättre, men jag stänge av ait mixen DÅ fick jag riktigt bra värme, tänkte kan vara samma problem för dig, värt att testa om du inte gjort detta
om du menar air mixen så har jag självklart testat det..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag böt termostat tidigare i höst för motortempen orkade inte upp riktigt. Både gamla och nya termostaten var stämplade 90 grader. Tror åldern började ta ut sin rätt på den gamla termostaten :wink:
av björck
~Kalle~ skrev:Jag böt termostat tidigare i höst för motortempen orkade inte upp riktigt. Både gamla och nya termostaten var stämplade 90 grader. Tror åldern började ta ut sin rätt på den gamla termostaten :wink:
Och det funkar som det ska med den nya termostaten då eller?
av catoo
Det verkade som ett vanligt problem det här med en kall kupé...

Nu är iaf mitt problem löst. Jag lät fingrna frysa och bytte termostat i 18 minusgrader. MEN, det var det minsann värt! Får numera upp en behaglig temperatur i såväl motor som kupé!

Jag vill passa på att tacka för alla fina svar! -TACK!
av björck
Fyfan, va ute precis och skulle byta termostat men fick fan inte upp skruvarna :S:S dom har rostat som fan. testade att klacka på dom med en hammare + don utan resultat.. testade även att värma skruven lite men fick fan itne upp den.. Skruvdragaren orkade inte heller... NÅgra tips eller är de bara att borra upp skiten och sedan köpa nya skruv??

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Skruvar bör du ändå byta kostar 3kr/st på volvo tror jag det var :P
av *pettson*
Nu ska jag göra dej ett tips du kommer att tacka mej för..
Först av allt. KNACKA ALDRIG NÅGONSIN MERA på termostathuset. Det kostar dej ofelbart ett sprucket termostathus, vilket är ett litet helvete att byta om man har dåligt med plats och verktyg.. samt dålig miljö.
Sen införskaffar du en hylsa med TORX PLUS som är den korrekta hylsan till termostatskruvarna. Då överför du momentet ordentligt. Då bör det gå utmärkt att lossa det hela om du nu inte redan förstört skallarna? Har du förstört skallarna blir det till att borra .
Användarvisningsbild
av Fisch
Är de runddragna? Det är inte så bra att hammra, godset på huset är väl aluminium?
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]