Sparkz skrev:Nu kommer jag lite sent in i den här tråden, men vi börjar här:
motorman skrev:Jag gav mig sen på att mäta på lambdasonderna. 12 Volt på förvärmningen är ok. Mäter sedan på den svarta kabeln (signal) som då pendlar mellan 0,8-1,4 volt, på tomgång och förhöjd tomgång. Samma värden på båda sonderna. (Dessa värden känns väl inte så bra eller?)
Mätte även på den grå kabeln (då jag från början trodde att detta var signalen) och här pendlade spänningen mellan 0,68-0,72 Volt på båda sonderna (alltså inte så mkt pendling). Provade att sätta dit en ny sond som jag vet är ok, och då fick jag samma värde på den grå kabeln, men den svarta mätte jag inte (då jag trodde den grå var signalen)
Drar jag ur sondkontakterna och sätter på tändningen, så har jag ca 1,2 Volt på den svarta (från styrenheten alltså) och 0,7 Volt på den grå. Låter skumt, man kan nästan tro att mitt instrument visar lite för hög spänning!? :roll:
Grå är jord, och det är den styrenheten jämför signalen med. Nånstans är det lite dålig kontakt, så styrenhetens jord ligger på 0,7 V. Så om du mäter mellan grå och svart borde du få dina 0,8-1,4 minus 0,7 och då är vi på 0,1-0,7 i stället, helt ok.
I och med att det är en sond med fyra trådar som har en egen jord borde det funka ändå, men det är nog inte fel att kolla över jorden lite. Två jordpunkter fram på motorn är viktiga, trångt under insuget så det är lättast att komma åt underifrån. Mät spänning mellan minus på batteriet och motorn när den är igång så ser du vad som skiljer där. Och så minuspolen mot den grå.
Har satt dit nya jordflätor, från minuspolen till kaross och motor. Även mellan motor och kaross.
När du säger under insuget, menar du den punkten där en svart kabel på runt 2,5-4 mm2 sitter, nära AC´n? Är detta jord för styrenhet? Tittade som hastigast då jag hade lite bråttom...de kanske finns fler punkter under insuget.
I vilket fall...Jag mätte lite.
Motorn var igång!
Spänningsfall mellan minuspol och motor 0,05 Volt
Spänningsfall mellan minuspol och kaross 0,05 Volt
Spänningsfall mellan minuspol och lambda-jord (grå) 0,7 Volt
Sen mätte jag på styrenhetens kontaktstycke mellan lambda-jord och styrenhetens jord. Mätte alltså rakt på styrenhetens stift! Motorn fortfarande igång...och då har jag mitt spänningsfall på 0,7 volt där.
Med andra ord så ligger spänningsfallet på 0,7 volt inne i styrenheten! Är det bra eller dåligt? :roll: