Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vykan
felkoder går inte att läsa ut..Varit hos volvo o dom kunde inte ..Nåt fel där..

Tempen står i mitten som den ska ..ca.

luftficka ja vem vet..Men i flera månader?
av Vykan
Grubblat o grubblat på detta

Tog bort stereon och ECC enheten.. Märkte då att alla luftrör och stora "vita" klumpen där bakom va nästan helt iskall..(efter varit ute och åkt i 2tim med värmen på fullt konstant)

Kan mitt problem orsakas av att ventilen som ska släppa på varmt vatten till värmepaketet inte öppnar fullt?

Och vart exakt sitter denna ventil på S70 ? Hittar inte en enda på nätet.

Kollat ut/in slangarna som sitter i torpedväggen, och vi va ute o körde nu i minus 15grader..Med FULL värme på och full fläkt på..Men varken tempmätaren el slangarna vid torpeden blir något svalare..

detta måste väl betyda att nåt är strul med endera vattencirkulationen eller luftcirkulationen?

Blir galen på detta .. Fryser ihjäl i bilen om jag åker över 0,5mil..(jaja inte riktigt, men det känns så iaf)

fläkten på fullt o rakt ner mot golvet så blir det KALLARE i bilen

Någon som vet vart man får tag i sprängskiss el bild över Volvo S70 års 99-00 ecc system och luftens väg etc.

.
av *pettson*
Vykan skrev:Grubblat o grubblat på detta

Tog bort stereon och ECC enheten.. Märkte då att alla luftrör och stora "vita" klumpen där bakom va nästan helt iskall..(efter varit ute och åkt i 2tim med värmen på fullt konstant)

Kan mitt problem orsakas av att ventilen som ska släppa på varmt vatten till värmepaketet inte öppnar fullt?

Och vart exakt sitter denna ventil på S70 ? Hittar inte en enda på nätet.

Kollat ut/in slangarna som sitter i torpedväggen, och vi va ute o körde nu i minus 15grader..Med FULL värme på och full fläkt på..Men varken tempmätaren el slangarna vid torpeden blir något svalare..

detta måste väl betyda att nåt är strul med endera vattencirkulationen eller luftcirkulationen?

Blir galen på detta .. Fryser ihjäl i bilen om jag åker över 0,5mil..(jaja inte riktigt, men det känns så iaf)

fläkten på fullt o rakt ner mot golvet så blir det KALLARE i bilen

Någon som vet vart man får tag i sprängskiss el bild över Volvo S70 års 99-00 ecc system och luftens väg etc.

.
Finns ingen varmvattens ventil.. Bara raka rör ifrån motor till paket.
Men å andra sidan kan det tänkas att du har ett spjällproblem för just kalluften. Spjället ska slå om så du får luften att gå igenom värmepaketet istället för förbi paketet.
av Vykan
AHA.. Och vart sitter just detta spjäll

det skulle ju förklara mycket faktiskt.. Och hur kan ja enklast kolla att det funkar och står rätt? Utan att demontera halva bilen..

KAn ja "override" det på nåt sätt o manuellt ändra detta spjäll?

Ingen som har bild?
av Kena
"Finns ingen varmvattens ventil.. Bara raka rör ifrån motor till paket."

Å tusan, har man rationaliserat bort ventilen och mixar bara kall luft med varm luft som går genom batteriet?
Isf. har har du ju fel på mixarspjället, såvida du får värme genom slangarna från motorn, som Pettson skrev
Eller styrsignalen till spjället....
av Vykan
Ja för slangarna e varma som fan..

Mätte nu på en EXAKT likadan S70..till o me samma färg

han hade 10-15grader varmare och då stod hans tempmätare på ca 30% bara..

Hur felsöker jag smidigast nu då? För att kolla spjället?

Tänkte om det gick att förhand dra spjället till varmt o se om värmen kommer då..
av *pettson*
Vykan skrev:Ja för slangarna e varma som fan..

Mätte nu på en EXAKT likadan S70..till o me samma färg

han hade 10-15grader varmare och då stod hans tempmätare på ca 30% bara..

Hur felsöker jag smidigast nu då? För att kolla spjället?

Tänkte om det gick att förhand dra spjället till varmt o se om värmen kommer då..
om du pm:ar mej din mail så ska jag se vad jag kan ta fram.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]