av semmelman - mån 28 nov 2011, 21:08
Först av allt. Det är biltemas monterings sats och det är biltemas backar. Det är slitna trummor så det inte nya saker där. Men ändå inga problems.
Ni får lida med bildkvaliten, det fick bli telefonen som kamera. Bli inte förvillade av att expandern byter håll på en bild. Bilderna är tagna på olika sidor, men det var samma problem på bägge sidorna.
Nu har ju inte alla samma tillgång till arbetsplats som jag har i mitt garage.

Men jobbar man med bromsarna och har en vanlig domkraft (inte orginal) så lyft bilen på den avsedda förstärkningen på reservhjulsbaljan så underlättar det.
*Släpp på handbromsspakens justering
*plocka av hjulet
*Plocka bort broms oket genom att bara lossa skruvarna och dra oket rakt ut. Låt det hänga i rören.
*justera tillbaka backarna
*ta bort skivan
TITTA! på hur det ser ut.

Ovan är en fjäder avhakad. Men allt verkar ligga i sin ordning. Bra, då tittar vi på nederdelen.
Nedan, där verkar backarna ligga emot,
Bra då börjar vi på allvar med att riva.

Ser det ut som ovan på medbringaren så rengör du både medbringare och motsvarande yta på skivan. Dom ska vara torra. Såhär blir det när alla TROR att fettet ni doppat skruvarna i går in i gängan. FEL alltså. Därför är man snål med fett på skruvarna och tar bara lite längst ut. Då slipper man sånt här gegg.
Nedan är allt avtorkat och backar samt hållare är bortrivna. OCH det är skrapat och klart på skölden så att inget hakar tag i backarna. Skippar du rengöringen kan du likagärna låta någon som vill ha det att fungera ordentligt, göra jobbet.
Jag använder en bromsoksfil till jobbet. Ungefär som en grov rasp. Montera sen nya hållarna som följer med i monterings satsen.

För att demonstrera skillnaden mellan orginal och dom flesta efterknadsbackar så lägger jag dit dom nya backarna. Dom läggs så att dom går i spår som dom ska.
KIKA NOGA NU nedan eftersom många verkar missa det i verkligheten.

PRECIS vad du också såg?.. Höger back ligger inte emot klacken trots att gamla backen gjorde det. Då blev det till att släppa mer inne i bilen på spakjusteringen alltså. Sen tar vi tag i expandern med en tång och drar. Så vi är säkra på att vajern är ute.

Sen tar vi och lägger ihop backarna igen. Vänstra backen går emot och titta.... högra backen går också emot nu.

Som det syns på en av bilderna så brukar jag lägga en droppe värmetåligt fett i gångjärnet på expandern.
Nedan: gör iordning spännaren så att den går lätt och så den går lätt att montera

Montera dit bottenfjädern först. Montera dit spännaren och övre fjädern.
Sätt dit skivan. OAVSETT om du har skruv eller inte som håller skivan så ska du göra motsvarande nedan.
Det är enda sättet att veta att skivan sitter någorlunda rakt på hela varvet. Så skippa INTE det.

Justera ut backarna tills du inte klarar att justera ut dom mer. Det ska vara tvärlåst.
Släpp tills du kan röra skivan och samtidigt känner att det ligger på lite.
Haka på hjulet, gör om jobbet på andra sidan. Man byter ALDRIG på en sida. Den slöe gör det men det brukar ställa till problem inom kort.
Det brukar se ut såhär i backmaterialet. Och det ser aldrig någonsin ut så på bara en sida.

Sen provdrar du några ggr på spaken så allt får röra sej.
Dags att justera spakläget. Bilen upphissad fortfarande med hjulen strax över backen. ENKLAST är att sitta bak och justera
Går allt lätt som det ska så kan du justera för hand, utan nycklar för att få känslan.
In med en 5cm torxbits och börja justera. Justera så långt som det går lätt. Känn på spaken i omgångar. Den ska börja ta på 2-3 hack. Låsa mellan 5-8 hack.
Känn så inte bakhjulen går trögare än förut, genom att sticka ut handen och röra på hjulet. NU förstod ni kanske varför bak är enklare? Då slipper man gå ur hela tiden för att kontrollera.
När ni är nöjda så ut och kör ca 15-300 meter med handbromsen i ett par hack, låg fart. Bromsen är nu anpassad för gamla skivorna.
Prova nu handbromsen ordentligt i bägge riktningar. Har du gjort rätt ska bilen stå kvar oavsett. Tycker du inte om spakläget så justerar du det lite till, men var försiktig så det inte spänns för mycket så att backarna ligger på.
NU ska det inte vara nåt mysterium att få bilen att stå kvar i backe.
Bilen står kvar på 5 hack utan problem. Jag fotade inte i andra lite brantare backen. Men den stod kvar där med på samma hack utan problem. Och för mej har det aldrig varit ett problem innan så.