Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zell
buddha88 skrev:Beror på va du vill ha, Biltema har bara filter för 150 :-, sen om du ska ha modellanpassade grejer så går dom på lite över 1000:-, K&N, BSR, Autotech, Simota o allt va d nu finns, själv har ja från Biltema o eget luftinag, nerifrån Evolve fronten, o den får bra me kalluft, men en värme avskiljare fattas för mig, de e bra o ha, så den inte suger i sig varm luft. Köp avskiljare, filter o sen kan du ta flexrör som går ner te fronten för kall luft, eller hur du skulle vilja göra :-)-)
Lyfter en gammal tråd.
Sitter o spånar på framtida grejer, i brist på annat..

Det är inte så att du kan ta några bilder på filter-bygget? Så får man någon liten aning om hur det kan tänkas se ut.
Har för mig det går någon vacuum-slang och spjäll och grejer i orignal-filterboxen? Eller sitter det innan där sportfiltret kommer att sitta?

Den här såg ganska intressant ut också. Det mesta klart, misstänker att man ansluter original-kalluft röret till avskiljaren också.
Bild
Användarvisningsbild
av Zell
Har varit ute och smutsat ner händerna lite under huven.

Passade samtidigt på att titta på luftfilterboxen, totalt har jag 5 st in/utlopp med slangar innan det går ut till gasspjället.
Bild

Bild

1: Luft in.
2: Varmluft (?) in. Röret kommer från en kåpa över grenröret (bild nr 2), så jag tolkar det som att det är varmluft in till luftboxen. Vid tidigare inspektioner i luftboxen så vill jag minnas att det är ett spjäll vid detta intag. Som styrs av iaf den vita vacuumslangen.
3: ?
4 (vit): Vacuumslangar.
5 (svart tunn som går parallellt med den vita): Vacuumslang?
6: Luft ut till gasspjäll.

Jag fattar inte hur allt detta knyts ihop till ett öppet sportluftfilter... ?:-/
Är den byggd på detta vis får man ju anta att den går sämre utan alla dessa 300 st in/utlopp. Och då tjänar man ju inget på det hela genom att gå 1 steg bakåt med att ta bort dem, sedan 1 steg framåt med öppet sportluftfilter?
LMM'en, den sitter väl dessutom i utkanten av luftboxens utblås, så hur får man den in i ekvationen med sportluftfilter? Går den att plocka ur kanske?
Användarvisningsbild
av olindh
Jag tror inte att man tjänar så mycket på ett öppet filter mer än kanske ett fränare ljud.

I botten av luftfilterboxen sitter en termostat som reglerar ett spjäll som antingen tar in varm luft från förvärmningsröret eller "kall" luft utifrån. Denna termostat fungerar säkert inte om du inte har bytt den. Så lås spjället så att den enbart tar in luft utifrån. Plocka även bort förvärmingsröret.

Sen kan du göra ett hål på framsidan av luftfilterboxen och därifrån drar du ett flexibelt rör fram till grillen eller till undersidan av bilen så får motorn lite lättare att andas.
Användarvisningsbild
av olindh
Sätter du öppet luftilter på så får den lättare att få luft men den suger då in varm luft från motorutrymmet. Varm luft innehåller mindre syre och ger lägre effekt. Kanske du kan få 2 extra hk med öppet luftfilter.

Förvärmingsfunktionen finns främst för att inte gasspjället ska kunna fastna p.g.a. is och bilen gasar av sig själv när det är riktigt kallt men jag tror inte det ska vara nåt problem.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]