Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KentOlle
olindh skrev:Prova att lägga av minuspolen över natten och se om det blir bättre efter det.
Jag tog av minuspolen ett par minuter då jag trodde att det räckte, spelar det roll?
I så fall så är det ju inga problem att ha den av ett dygn.
Idag ska tändstiften bytas, den går inte på alla cylindrar eftersom den blivit sur ett antal gånger när den stannade.
Efter det så ska jag börja byta ut efterhand, jag börjar med det billigaste :D
av KentOlle
olindh skrev:Några minuter är för kort tid, det krävs ett antal timmar. Låt den vara av under natten så är du på den säkra sidan.
Fortfarande samma sak, den stannar hela tiden.
Den startar med viss möda igen men sen stannar den efter en stund, ibland en längre stund och ibland en kortare stund.
Polaren misstänker soppapumpen, vi ska kolla den i kväll.
av KentOlle
KentOlle skrev:
olindh skrev:Några minuter är för kort tid, det krävs ett antal timmar. Låt den vara av under natten så är du på den säkra sidan.
Den startar med viss möda igen men sen stannar den efter en stund, ibland en längre stund och ibland en kortare stund.
Vi hade inte tid att kolla pumpen igår, dessutom så hade vi fått stå utomhus då det inte känns säkert att köra bilen till hans verkstad, den stannar ju hela tiden :)

Men nu frågar jag experterna här, är det sannolikt soppapumpen?
Jag har läst så många inlägg att jag blir lite lätt yr av alla information och polaren hur snäll han än är har trots allt ett arbete att sköta, därför försöker jag skaffa så mycket nyttig information så att den lilla tid vi har blir effektiv.
Vad tror ni?

Fakta:
Bilen stannar hela tiden.

Slang mellan gasspjällhus och vevhusventilation bytt.
Inga felkoder.
Bränslepumpsrelä bytt

Volvo 850
Årsmodell: 1996
Växellåda: Automat
Motor: B5254S
Användarvisningsbild
av olindh
Varje gång du vrider på tändningen så skall bränslepumpen gå några sekunder. Detta hör du. Prova att växelvis slå av och på tändningen och lyssna så att du hör ljudet av bränslepumpen varje gång du slår på tändningen.

Är bränslefiltret bytt?
olindh skrev:Varje gång du vrider på tändningen så skall bränslepumpen gå några sekunder. Detta hör du. Prova att växelvis slå av och på tändningen och lyssna så att du hör ljudet av bränslepumpen varje gång du slår på tändningen.

Är bränslefiltret bytt?
Jag hör pumpen när jag slår på tändningen, men jag har inte testat att göra det flera gånger, förstår vad du menar!
Hörs den inte en gång så är det den som är boven.
Nä, bränslefiltret är inte bytt men det ska bytas i vilka fall som helst nästa vecka när polaren har lite tid över.
Jag kan förvisso byta det själv, men vi gör det i samband med "servicen/felsökningen", enklare att göra det på verkstan än att göra det på den isiga garageuppfarten.
:lol:

Min 850 är väl knappast unik, det måste ju varit flera som haft en som stannar lite som den vill och kan dela med sej av sina erfarenheter.
Jag är tacksam för alla tips och råd!
av *pettson*
problemet med symptomet *stannar lite då o då* eller stannar lite som den vill.. är att det har väl kanske 50 olika lösningar. Är du beredd att gå igenom kanske dom flesta innan du hittar problemet? Menar det blir ju som att spela på lotto, med lite tur kan du ju förvisso finna problemet direkt. Alternativet för den som är intresserad av att hitta felet så fort som möjligt så billigt som möjligt är ju att felsöka just sin egen bil.
Haloj!

Har haft ganska lika problem med en gammal trokänare en gång i tiden..

Att soppa pumpen skulle trassla är möjligt, dock tror jag ej på den valsen. Det är ett betydligt övertryck i fuelrailen
som räcker och blir över. Har svårt bara att tänka mig att den skulle dippa sådär då. Borde ge symtomer som att den inte vill starta alls eller effter mycke försök.
Det sitter en ventil på framsidan av railen, tryck in sprutar det soppa så får den det. Normalt sätt så hör man ju faktisk den när man drar på tändningen som tidigare sagts.

Tändsystemet: Rotor? Fördelarlock? Kablarna till tändstifften? Osv..
Det är slitdelar som ska bytas, dock gör folk det sällan. Och JA dom kan hålla en hel livsperiod, men all för ofta så slits dom och ger inte alls samma singnaler.
Symtom: Bilen kan bli ryckig och har svårt att få rätt tändningsintervall. Märks ofta på låga växlar och varvtal.

Vevhusventilationen: Återcirkulationen är lika viktig som vakumslangarna. Det är inte svårt men kan ta lite tid att pilla med. Sitter under insuget, en lite svart plastbox med direkt anslutning till vevhuset. Rensa i hålet till vehuset och blås ur boxen, och kolla slangansluningarna.
Symtom: Rycker, hoppar, taskig tomgång, osv

Hojta till när du har löst det:)

Och lycka till! Mvh Mac
av KentOlle
KentOlle skrev:
KentOlle skrev:
Vi hade inte tid att kolla pumpen igår, dessutom så hade vi fått stå utomhus då det inte känns säkert att köra bilen till hans verkstad, den stannar ju hela tiden :)

Men nu frågar jag experterna här, är det sannolikt soppapumpen?
Jag har läst så många inlägg att jag blir lite lätt yr av alla information och polaren hur snäll han än är har trots allt ett arbete att sköta, därför försöker jag skaffa så mycket nyttig information så att den lilla tid vi har blir effektiv.
Vad tror ni?

Fakta:
Bilen stannar hela tiden.

Slang mellan gasspjällhus och vevhusventilation bytt.
Inga felkoder.
Bränslepumpsrelä bytt

Volvo 850
Årsmodell: 1996
Växellåda: Automat
Motor: B5254S
Problemen lösta!

Det var den främre lambda sonden och luftmassemätaren, båda två alltså och som tidigare sagts, inga felkoder!

Vi lånade delar och började byta tills bilen gick perfekt och det gör den nu :D
Tack för all hjälp allihop!
Senast redigerad av 1 KentOlle, redigerad totalt 0 gånger.

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]