Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andy1983
*pettson* skrev:Ett normalt utsläpp ligger på ca 2%år. Detta enbart för att man använder slangar här o var. Allt annat är läckage egentligen.
Exakt denna siffra har jag också hört från mer än en som jobbar med detta, 2-5% per år. Alltså på 10 år har 20-50% av gasen läckt ut varför AC:n kyler sämre och går oftare men läckan är så liten att den knappast går att spåra. Har haft skit mycket klydd med AC:n på min grävmaskin och tro mig, det märks när gasen läcker ut. Om bilen kyler men inte som den ska, så är där en normal åldersläcka, om den däremot inte kyler ett skit så är där en läcka som måste fixas
av Andy1983
Tomas88 skrev:Nu räknar du nog lite fel.
Med ett läckage på 2-5% så har du mellan 82-60% kvar.
Alltså 18-40% har läckt ut.
Menade inte att ställa upp någon matematisk ekvation här, utan visa på vad som är normalt läckage på 10 år men tack för uträkningen

:D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Inte min mening att vara gnällig heller. Hoppas du inte uppfattade det så. :wink:

Men då har jag en liten fundering till. Vid vilken mängd brukar man märka dålig kylning i bilen.
Min S40 är ca 9 år och gått ca 20 000 mil och har vad jag vet aldrig fått acn fylld, så det är ju lite intressant att veta om man kan förvänta sig en utgift på detta snart.
av Andy1983
Min V70 är 11 år och har aldrig fyllts på, Ons 17/6 ska min AC tömmas och jag kommer då att få svar på hur mycket som fanns kvar så då kommer jag att avlägga en rapport. Min bil kyler kanon, dock inte lika bra som tex min fars S60 gör. Lovar att återkomma, och jag tog verkligen inte din uträkning på sånt vis, utan skoj är livet inget värt

:D :D
Användarvisningsbild
av CarMan
jag brukar tömma dom jag byter magnetkoppling på (jag byter magnetkoppling då kopplingen altid är väldigt sliten, vilket syns när man tar bort den) på det viset får kunden inte bara rätt schimsning & en ny magnetkoppling med ny lamell. Utan han får äve ett fult system, samt spårmedel i systemet.
av Zeeds
Vänta här nu. du säger att kompressorn går till och från hela tiden vilket innebär att systemet inte är helt tomt, för hade det varit helt tomt då får du inget påslag på kompressorn. Ett alternativ kan vara pga att bilen är några år så har lite gas gått ur systemet helt naturligt och då orkar den inte att kyla då är det bara att fylla, du kan kolla genom att trycka ned ventilen på ac röret. Alt två så måste magnet kopplingen på ac kompressorn skimsas den skall vara mellan 0,3 till 0,6 är den inte det så orkar den inte hålla i, brukar kyla lite direkt vid start men sen lägga av.
Lycka till hoppas det hjälpte.
Användarvisningsbild
av CarMan
att kompressorn går till o från brukar betyda att det finns gas (den slår till även om det bara är 100g i systemet (systemet rymer 750g)
detta inebär i 99,9% av fallen att gasen läkt ut genom ett hål!!! INTE den "normala" vägen...
systemet måste lagas, sen fyllas...

(jag fixa 3 ac system bara idag, så "lite" erfarenhet har jag...)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]