Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TorxE14
Vad emwtur menar är nog så här:
Är trumman sliten 1mm så har dess diameter ökat 2mm.
Då har trummans omkrets ökat med Pi x diameterökningen , dvs 3,14 x 2 = ungefär 6 mm.
Så mycket längre har bromsbeläggen att nå runt om bara pga trummans slitage.
Användarvisningsbild
av emwtur
omkretsen = pi * diametern
jag kan göra ett längre utlägg för att bevisa att om 1 mm försvunnit från trumman så ökar diametern 2mm och då ökar omkretsen med 2mm * pi = 6mm

broms beläggen centrerar sig själva i trumman så om man jämför hur mycket excentern måste trycka ut backarna i en ny trumma med en som slitits 1mm så blir det faktiskt 6 mm längre - omkretsen på backarna skall ju stämma med omkretsen på trumman när bromsen är dragen !
OK excentern tar inte ända ute i kanten på backarna men 4mm blir det säkert som man "tappar"
så om man lägger svets på excentern - så kanske man inte kan montera en ny trumma senare !

- dessutom stämmer inte formen på en ny back överens med en sliten trumma- utan kommer att glappa i kanterna , detta märker man antagligen inte när man justerar ut beläggen - men när man drar handbromsen så antingen fjädrar backarna eller också tar dom bara på en liten del av trumman !
Egentligen borde man kolla hur backarna passar i trumman innan man monterar dom.
Jag är själv en notorisk slarver med detta - men så har jag strul men handbromsen på frugans 850 också :-)
Wiren är justerad till max - allt går lätt - backarna är korrekt justerade - ändå har jag ingen handbroms värd namnet - måste kolla trumman nästa gång jag har isär det - enligt min hustru skall det ske snart :-)

/emwtur
Användarvisningsbild
av Sparkz
Excenter, expander, led...
Jag har svetsat några stycken, även med originalbackar. Det var nog jag som tog upp det första gången här med.
Har bara sett problemet på bilar som har gått långt, 30 000 mil eller så. Men då har det varit tydlig skillnad efteråt, från att knappt få nån bromsverkan alls till att låsa på asfalt utan problem.
så om man lägger svets på excentern - så kanske man inte kan montera en ny trumma senare !
Man svetsar inte för mycket, bara det som är slitet. Backarna ska fortfarande landa mot klacken när handbromsen är släppt. Ett enkelt sätt att prova är att se hur långt man kan trycka in armen som vajern hänger i innan den börjar trycka isär backarna.
Eller vik ut leden och sätt tillbaka backarna utan den. Mät mellan backarna med skjutmått. Där har du måttet som leden bör ha när den är helt ihop. (minus lite spel)
av Okalettos
Hmm, jag minns inte hur excentern ser ut riktigt.
(Skull nog välja att kalla den för expander eller nåt f ö)
Någon som har en fin bild på en excenter?? :).

Det där med 6mm vid 1mm slitage förstår jag inte, kanske för att
jag inte minns hur excentern ser ut ;)?
Om slitaget är 1mm (2mm i diameter), så borde det väl vara denna
extra sträcka på knappt 2mm som excentern ska trycka ut backarna
nedtill, inte =6mm? Excenterns rörelse mot backarnas kanter är ju linjär?
Eller menar ni att det är excenterns "egen inre" rörelse som blir 6mm extra?

Men jag förstår iaf att om backens radie är mindre än trummans radie,
så kommer bromsen (teoretiskt iaf) bara att ta i en enda punkt (dvs mkt
dålig bromskraft). Då kan man ju justera till förbannelse. Det är kanske
just det jag håller på med då, haha ;).
Användarvisningsbild
av emwtur
Okalettos skrev: 8<
Om slitaget är 1mm (2mm i diameter), så borde det väl vara denna
extra sträcka på knappt 2mm som excentern ska trycka ut backarna
nedtill, inte =6mm? Excenterns rörelse mot backarnas kanter är ju linjär?
Eller menar ni att det är excenterns "egen inre" rörelse som blir 6mm extra?
8<
förstår hur du menar, men samtidigt kommer ju backarna att glida uppåt - dom sitter ju inte låsta i överändan,
jag är rädd att det blir en bra bit,

Nåväl - detta kan lätt bli en evighetsdiskussion - min poäng var egentligen bara att man bör kolla slitaget på trumman innan man börjar svetsa på excentern.
det ena utesluter inte det andra - jag misstänker att jag åker på att göra alltihopa bak på min 850 !

/emwtur
av Okalettos
Okej ;).

För skojs skull ska jag ta loss allt och mäta radien på
backarna samt i trummorna. Å ena sidan hoppas jag då
på att det skiljer en hel del så att jag tvingas köpa nya
skivor+belägg, men å andra sidan inte eftersom ~900kr
(trots Biltema :!:) känns lite som pengarna i sjön ;).
Användarvisningsbild
av emwtur
du behöver nog inte mäta så mycket,
kolla bara hur väl backen passar i trumman !
har du ett glapp på 1 mm i ändarna på backen, så lär du inte få mycket broms hur du än justerar.
/emwtur
av *pettson*
lugn nu boys.. ett ytterst vanligt fel som man inte tänker på när man nu inte mekar varje dag, är faktiskt att den nya backen kan vara 1mm bredare än gamla, den kan också ha nån millimeter annan offset än backarna som satt innan slitit in sej i. Det gör att har du drygt 1mm djupt spår i trumman så går inte backen ända ut naturligtvis hur mycket du än justerar. Du kommer att behöva slita ned den där millimetern innan backen når ut i trummans botten (oavsett fabrikat) Men nu är det ju såhär att nåt som är ännu vanligare är att smuts faktiskt sitter som en kant på trumman, det är vanligare än så djupt slitage. Smutsen bildar ju lika mycket kant så det är ju lika illa tyvärr.
Innan man monterar några backar oavsett vad man inhandlar så måste man ju se till att ingen kant finns som själva backen kan lägga sej emot, hamnar den på kanten så är naturligtvis bromsverkan obefintlig. Samma med excentern. Den ska demonteras TAS ISÄR, rengöras och till sist smörjas innan man ens tänker på att byta backarna. Man måste vara säker på att excentern går in i bottnat läge när vajern är släppt. Gör den inte det (om den inte går tillbaka), ja då är justeringen naturligtvis skit värd eftersom den inte utgått ifrån bottenläget på excentern, bromsverkan blir naturligtvis dålig då.

Huvudregler alltså OAVSETT nu då vilket fabrikat man vill montera på backar och skivor och annat..
1: INGEN slitkant i en trumma.. Den ska bort oavsett vad den består av, antingen genom slipning eller genom svarvning eller trumbyte.
2: Excentern MÅSTE kontrolleras ihop med vajrarna, excentrarna ska rengöras och smörjas. Dom måste ställa sej i botten innan man justerar, allt annat är ogjord tid.
3: OM excentern/ excentrarna har slitmärken på anliggningen mot backarna så kan man välja mellan att antingen byta dom eller för den delen lägga en svetsloppa på dom. OM man svetsar ska det slipas till så att den får sin orginaldimension igen som den hade innan den slets ned. Fördelen med svetsningen är att området blir härdat och därmed motstår slitage bättre än innan.
OM excentern är extremt glapp i leden måste den bytas.
av Okalettos
Hej igen!

Hade nere allt idag igen. Tog och slipade trummorna ordentligt så
att varken smuts eller metall numera utgör någon som helst kant.
Obs! Har slipat så att trummorna inte är koniska utåt kanterna till :!:.
Sen t-sprit såklart, i trummorna och på beläggen.
Har kollat passformen mellan trummorna och respektive backar och
glappet i ändarna är ytterst litet i båda, allra högst 0,6mm (totalt).
Sen har jag mätt excentrarnas gap ihopfällda, och det blev 59mm på
båda sidorna. Är det för lite? Hur mycket skillnad gör exv 1-2mm här?
Har också kollat så att excentrarna bottnar i sig själva när bromsen är
helt släppt, det gör de båda två vad jag kan se. (Har rengjort/slipat och
smörjt dem båda två)
Samt, har kört flera vändor några hundra meter i låg fart på 1:an med lätt
åtdragen handbroms för inkörning.
Handbromsen tar nu ytterligare lite bättre, men låser på grus gör den
absolut inte :(.
Är svets och/eller originalbackar det enda som gäller nu??
av *pettson*
Okalettos skrev:Hej igen!

Hade nere allt idag igen. Tog och slipade trummorna ordentligt så
att varken smuts eller metall numera utgör någon som helst kant.
Obs! Har slipat så att trummorna inte är koniska utåt kanterna till :!:.
Sen t-sprit såklart, i trummorna och på beläggen.
Har kollat passformen mellan trummorna och respektive backar och
glappet i ändarna är ytterst litet i båda, allra högst 0,6mm (totalt).
Sen har jag mätt excentrarnas gap ihopfällda, och det blev 59mm på
båda sidorna. Är det för lite? Hur mycket skillnad gör exv 1-2mm här?
Har också kollat så att excentrarna bottnar i sig själva när bromsen är
helt släppt, det gör de båda två vad jag kan se. (Har rengjort/slipat och
smörjt dem båda två)
Samt, har kört flera vändor några hundra meter i låg fart på 1:an med lätt
åtdragen handbroms för inkörning.
Handbromsen tar nu ytterligare lite bättre, men låser på grus gör den
absolut inte :(.
Är svets och/eller originalbackar det enda som gäller nu??
justerade du nu ut backarna så att dom låser hårt med justeringen vid hjulen (ska tvärlåsa alltså)? Sen lossade du bara så lite att du kan vrida runt dom för hand och känna hur handbromsen ligger på lite, lite grand? Sen på med hjulen och justerade spaken att låsa mellan 5-8 hack? Och ändå fick det resultatet?
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]