Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en seriell kabel som bara fungerar på den äldre laptopen... Tröttande på detta då den inte har ett fungerande batteri och beställde en OBD2 USB kabel baserad på FTDI chipet. Fick hem den idag och provade mig fram lite...
Kabeln fungerar kanon med VOL-FCR 1.3.06 då drivrutinerna/mjukvaran gör om kommunikationen från USB till Seriell.
Sedan fungerade ju även VOL-FCR FTDI versionen också...
Så tänker ni köra VOL-FCR så köp en OBD2 USB kabel med FTDI chipet...

PS.
Köpte min OBD2 USB FTDI kabel på Ebay för ca 150:- ink. frakt =)
DS.
Användarvisningsbild
av freak1
freak1 skrev:Jag har beställt denna: http://www.blocket.se/vi/18786374.htm?ca=10_s, killen garantera att den ska funka på V70-00.
Återkommer när jag fått den och testat.
Jag har fått ordning på grejorna till en viss del. Får upp en varningsruta som säger: "koppla inte datorn direkt till diagnostikuttaget, ett speciellt interface krävs, om jag gör det ändå förstörs både bil och dator" .

Det låter ju inte bra, så än har jag inte kopplat upp mig till bilen. Ska försöka ringa killen igen och höra vad han har att säga.
Det menas med att du inte skall koppla datorn direkt till bilen utan en OBD2 kabel så det är lungt.
Bara å plugga in kabeln till bilen och datorn å köra probrammet :)
timebandit skrev:Jag har en seriell kabel som bara fungerar på den äldre laptopen... Tröttande på detta då den inte har ett fungerande batteri och beställde en OBD2 USB kabel baserad på FTDI chipet. Fick hem den idag och provade mig fram lite...
Kabeln fungerar kanon med VOL-FCR 1.3.06 då drivrutinerna/mjukvaran gör om kommunikationen från USB till Seriell.

PS.
DS.
Har också införskaffat en likadann kabel med FTDI chippet, min kom med VAG-COM programmet och VOL-FCr.

Har dock problem att installera drivrutinerna till detta. Vi får väl se vad som händer.
Användarvisningsbild
av freak1
Mackansglt skrev:
timebandit skrev:Jag har en seriell kabel som bara fungerar på den äldre laptopen... Tröttande på detta då den inte har ett fungerande batteri och beställde en OBD2 USB kabel baserad på FTDI chipet. Fick hem den idag och provade mig fram lite...

PS.
DS.
Har också införskaffat en likadann kabel med FTDI chippet, min kom med VAG-COM programmet och VOL-FCr.

Har dock problem att installera drivrutinerna till detta. Vi får väl se vad som händer.
Menar du drivrutinerna till FTDI chippet?
Användarvisningsbild
av freak1
timebandit skrev:Det menas med att du inte skall koppla datorn direkt till bilen utan en OBD2 kabel så det är lungt.
Tackar för det :-)-)

Trodde inte man kunde koppla datorn direkt utan OBD2 kabeln. Lite onödig varning tycker jag.
av PerraM

PS.
DS.
köpte en usb-kabel, tror det är FTDI chipet (hur kontrollerar man det?)
Vol-FCR 1.3.6 fungerar lite sådär, kan inte släcka servicelampan och kommer inte åt "instrument", vad finns där?
Vol-FCR FTDI fungerar bra, förutom att det är en demo..
PerraM skrev: köpte en usb-kabel, tror det är FTDI chipet (hur kontrollerar man det?)
Vol-FCR 1.3.6 fungerar lite sådär, kan inte släcka servicelampan och kommer inte åt "instrument", vad finns där?
Vet inte hur man kan se det på själva kabeln, dem ser ju lika dana ut... Men med FTDI kabeln så måste man installera FTDI drivrutinerna... Så fort man pluggar in kabeln i datorn så behöver man drivrutinerna.
av PerraM
PerraM skrev:

PS.
DS.
köpte en usb-kabel, tror det är FTDI chipet (hur kontrollerar man det?)
edit
Tydligen lyckades jag släcka servicelampan, trots felmeddelanden från programmet.. (..time out, try again in 3sec)
med 1.3.6 så fick jag "tjata" på den innan den fick kontakt med de olika systemen, är det så för er med?
Användarvisningsbild
av freak1
freak1 skrev:
timebandit skrev:Det menas med att du inte skall koppla datorn direkt till bilen utan en OBD2 kabel så det är lungt.
Tackar för det :-)-)

Trodde inte man kunde koppla datorn direkt utan OBD2 kabeln. Lite onödig varning tycker jag.
Nä, detta funkar inte på min bil. Har försökt på alla tänkbara sätt men programet hittar inte bilen. Ringde han i kväll och ville låte köpet gå tillbaka, (han skulle kolla med nån kompis om det gick att lösa på nåt sätt så det funkar), får se vad som händer, är han liiite seriös så tar han tillbaka grejorna.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]