Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
elanen skrev:Pettsson, har en 940 samma inställnings möjligheter (subframen och trustlinjen).
Har ingen subframe.. men naturligtvis en framvagnsbalk som kan hamna snett?
av elanen
Tack du Pettson. Föresten gilar du Pettsons pannkakor. Eller är det Pettson i nån serie du tagit namnet.
av *pettson*
elanen skrev:Tack du Pettson. Föresten gilar du Pettsons pannkakor. Eller är det Pettson i nån serie du tagit namnet.
kan också vara så enkelt som att jag heter pettersson. och lätt har kallats pettson ett antal år före barnserien.. :-)-)
*pettson* skrev:
Affe70 skrev:Hmm..Pettson, skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar med subframen och thrustlinjen, kanske kan vara nyttig info för mig i mitt felsökande.
Grejen är ju att det är extremt viktigt att du har axlarna sitter 90 grader mot bilens centrumlinje. Annars vill bilen svänga hela tiden. När dom inte tittar på detta utan bara kikar på toe värdet så brukar kontentan av detta bli att dom justerar till rätt toe värde och bilen ändå beter sej mystiskt med konstiga vibrationer och annat. Bilen drar gärna snett vid inbromsning t.ex när det felet är.

NU kan du ha nämnt något intressant! Min bil drar snett bara ibland vid inbromsning samt att den gärna drar åt höger, detta också bara ibland, trots alla kontroller och hjulinställningar.
Om jag åker och vill kontrollera hjulinställningen igen, hur nämner jag detta för en dessa fackmän på bästa sätt och är det något som dem kan fixa till om det inte stämmer?
av *pettson*
timebandit skrev:
*pettson* skrev:
Affe70 skrev:Hmm..Pettson, skulle du kunna förklara lite närmare vad du menar med subframen och thrustlinjen, kanske kan vara nyttig info för mig i mitt felsökande.
Grejen är ju att det är extremt viktigt att du har axlarna sitter 90 grader mot bilens centrumlinje. Annars vill bilen svänga hela tiden. När dom inte tittar på detta utan bara kikar på toe värdet så brukar kontentan av detta bli att dom justerar till rätt toe värde och bilen ändå beter sej mystiskt med konstiga vibrationer och annat. Bilen drar gärna snett vid inbromsning t.ex när det felet är.

NU kan du ha nämnt något intressant! Min bil drar snett bara ibland vid inbromsning samt att den gärna drar åt höger, detta också bara ibland, trots alla kontroller och hjulinställningar.
Om jag åker och vill kontrollera hjulinställningen igen, hur nämner jag detta för en dessa fackmän på bästa sätt och är det något som dem kan fixa till om det inte stämmer?
Be dom kontrollera TRUSTLINE/ centrumlinjen.. alltså så att axlarna står 90 grader mot bilens centrumlinje. Om framaxeln är t.ex 86 grader mot linjen så svänger den 4 grader. Naturligtvis ställer man toe så bilen inte sliter däck. Men inget kan kompensera när du bromsar hårt och bilen börjar dra snett. Bilen brukar även vilja drifta iväg när man släpper ratten då. Detta som sagt till trots att toe är korrekt.
av Lelle
*pettson* skrev:
Lelle skrev:Har liknande problem, baken kan hoppa som f-n ibland, framdäcken äts upp från insida o ut.

Hoppas på att en hjulinställning hjälper, ska på med nya däck.
om dina däck äts upp från insidan så är du i akut behov av hjulinställning. 4hjulsinställning är det ENDA som ska utföras på 850 och 70 serien.
Det är nämligen ställbar toe bak med.

Har bilen inne nu för 4-hjulsinställning. Hoppas på bra resultat.
av Lelle
Lelle skrev:
*pettson* skrev:
Lelle skrev:Har liknande problem, baken kan hoppa som f-n ibland, framdäcken äts upp från insida o ut.

Hoppas på att en hjulinställning hjälper, ska på med nya däck.
om dina däck äts upp från insidan så är du i akut behov av hjulinställning. 4hjulsinställning är det ENDA som ska utföras på 850 och 70 serien.
Det är nämligen ställbar toe bak med.

Har bilen inne nu för 4-hjulsinställning. Hoppas på bra resultat.
Bild

Fick tillbaka bilen igårkväll, testkörde nu imorse, kändes bra i upp till 110...

Men detta protokoll säger inte mig så mycket, e bara en glad amatör :)
av v70 tdi
Hej på er!
För hårt uppspända handbroms wirar kan medföra att man får vibrationer i bilen.
Kolla så att justeringen ute vid bakhjulen är bra justerade, Det är inte nödvändigt att hanbromsen ska låsa
för fullt vid 2-3 hack. En annan sak som jag brukar få göra på min volvo är att skölja ur fälgarna var annan vecka.
Behövs inte mycket smutts för än jag känner att jag får lite obalans.
Det var någon som skrev att bilen hoppar bak. Detta brukar vara ett problem om man låter bakhjulen sitta bak hela tiden. Hjul som bara rullar med ( inte svänger eller driver) har en tendens till att bli "ovala" :-)-)
Saxar in det jag skrivit på ett annat forum...
Det jobbiga att felsöka är ju att vibrationerna kommer å går hela tiden.
På väg till jobbet imorse var nästan alla vibrationer helt borta. När jag åkte hem från jobbet i eftermiddags var vibrationerna väldigt kraftiga. När det är som värst så anser jag att det blir bättre "ibland" om man accelererar lite snabbt å lägga sig på en hastighet.
Släpper jag tex gasen i 110-120 så börjar det vibrera å skaka i bilen samt ratten lite extra mycket en väldigt kort stund, dock inte alltid (ibland). Detta har jag läst på en del ställen att det kan vara den inre drivknuten som är sliten?
Följdfråga: Är det lätt för en verkstad att kolla upp drivknutarna?

Har börjat fundera på om det kan vara en liten möjlighet om det kan vara bromsoken fram? Är detta troligt/möjligt? Är det "värt" att byta bromsoken fram i en felsökning på mitt problem? Fått ett pris på ca 1200 för bytet om jag införskaffar bromsoken själv (Biltema).
Men sedan tänker jag på förra besiktningen för några månader sedan... Bilen borde ju aldrig gått igenom om det hade vart fel/problem med bromsarna?
Vad tror ni?

Hjulen/däcken är kontrollerade 3ggr och inga fel kan hittas av någon däckfirma. Om det nu skulle vara hjulen så har jag lyckats få 3st uppsättningar med hjul med samma fel? Troligt?

Var inne på en verkstad idag där vi lämnar våra företagsbilar... Passade på att prata med dem lite.
Om han skulle "chansa" å gissa lite så kunde vara fjäderbenslagret men sa att det "troligen" var bussningarna i länkarmarna.

Iom att problemet inte är konstant så ville han nog utesluta bromsarna och drivaxlar/drivknutar, rätt/fel?

Åkte å köpte en soffa idag... På väg hem med släpet med soffan i släpet så var alla starka vibrationer borta. Man kände dem väl men ratten å bilen skakade inte så mycket.
av Affe70
Nu har en fyrhjulsinställning gjorts på Bilia(Hans Persson). Bakvagnen var helt okej, medans framvagnen stod lite tokigt, men är nu åtgärdat. Billigt var det också, skulle kostat 780:- nånting, men då Killen inte behövde ändra på bakvagnen så sänkte han priset med 100:- riksdaler, tycker jag verkligen var helsjysst. Dock kvarstår vibrationerna fram så jag har nu inhandlat det nedre högra motorfästet samt det övre mot torpedväggen. Det nedre högra sitter ju lite svårt till, men jag antar man ska vika innerskärmen och gå på fästet från höger hjulhus. Är det nån som har nått tips eller annat råd så får ni gärna skrika till.
Tack för all hjälp, Boys and Girls! :D
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]