Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#219276
JH skrev:Bild

Bild

Som för det mesta, t o m en klart synbar kvalitetsskillnad. Hade ingen bild på andra sidan men vill minnas att det skilde på fasning av kanter och kanske annat. Det finns väl en anledning till att det är omöjligt att få Biltemas belägg att inte skrika.

ja det är det vanliga att finich inte är lika. något söm gör att mntering kan ta längre tid. när det gäller avgas system så kan det bli trångt om dom inte är så bra gjorda m.m.
när man jobbar med orginal delar dagligen så märker man skilnad när pirat delar dyker upp.
en sån enkel sak som att montara dit en fjäder på ett fjäderben kan skilja. jag har arit med om att men med orginalet baratrycker ihopp fjädern, monterar den o sen släpper fjäderkomprimatorn. medans pirat fjädern hade annan stigning så komprimatorn fasnade mellan fjädersäte o o fjäder.
av *pettson*
#219296
JH skrev:Bild

Bild

Som för det mesta, t o m en klart synbar kvalitetsskillnad. Hade ingen bild på andra sidan men vill minnas att det skilde på fasning av kanter och kanske annat. Det finns väl en anledning till att det är omöjligt att få Biltemas belägg att inte skrika.
Som vanligt JH så är inte sanningshalten sådär jätteviktig eller hur?
Sanningen ser ut såhär om volvos egna belägg: *Ny förpackning med silikonfett PTFE, för eliminering av “skrikande “ bromsar*
Problemen med “skrikande bromsar” fortsätter tyvärr att irritera en del kunder. En storförpackning har nu tagits fram som komplement till befintliga 12 resp 50 grams förpackningar. Fettet skall appliceras på båda sidor utav “anti-ljud-shimset” som medföljer bromsbeläggen.

Hoppsan.. både antiljud schims och fett? Orginal som inte låter... :lol: ? Det är precis lika vanligt med skrikande orginal som det är med skrikande pirat. Men vill man vinkla bilden så vill man. Viktigast är inkörningen av beläggen men tydligen så finns ingen som egentligen förstår det eftersom infon inte skickas med till bilägarna. DET är där belägget bakas sakta men säkert när det slitit in sej, fel bakning och så skriker det hur du än gör. Men ingen verkstad verkar skicka med den informationen till bilägarna, varken pirat eller orginal. Till och med volvo orginal har ju faktiskt en bipacksedel där det står klart och tydligt att beläggen ska köras in under ett antal mil med reducerat bromstryck och en annan körstil än man troligen har som vanligt. Du kan säkert be carman ta med sej en sån bipacksedel när han jobbar på måndag :-)-)
av JH
#219324
*pettson* skrev:
JH skrev: Som vanligt JH så är inte sanningshalten sådär jätteviktig eller hur?
Sanningen ser ut såhär om volvos egna belägg: *Ny förpackning med silikonfett PTFE, för eliminering av “skrikande “ bromsar*
Problemen med “skrikande bromsar” fortsätter tyvärr att irritera en del kunder. En storförpackning har nu tagits fram som komplement till befintliga 12 resp 50 grams förpackningar. Fettet skall appliceras på båda sidor utav “anti-ljud-shimset” som medföljer bromsbeläggen.

Hoppsan.. både antiljud schims och fett? Orginal som inte låter... :lol: ? Det är precis lika vanligt med skrikande orginal som det är med skrikande pirat. Men vill man vinkla bilden så vill man. Viktigast är inkörningen av beläggen men tydligen så finns ingen som egentligen förstår det eftersom infon inte skickas med till bilägarna. DET är där belägget bakas sakta men säkert när det slitit in sej, fel bakning och så skriker det hur du än gör. Men ingen verkstad verkar skicka med den informationen till bilägarna, varken pirat eller orginal. Till och med volvo orginal har ju faktiskt en bipacksedel där det står klart och tydligt att beläggen ska köras in under ett antal mil med reducerat bromstryck och en annan körstil än man troligen har som vanligt. Du kan säkert be carman ta med sej en sån bipacksedel när han jobbar på måndag :-)-)
Det är just sanningen som är viktig för mig.

Men inte för vissa andra:
Som vanligt hänvisningar till Volvo som inte stämmer. På den bipacksedel som följde med till mina står inget om inkörning (därmed inte sagt att det inte behövs). Hur får du på lösa shims på belägget ovan (med fjädern mitt i)? Shimsen som ska smörjas sitter bak, f ö finns en annan (nyare?) version av shims som enligt Volvo bara ska smörjas på ena sidan. Det enda som ska smörjas med silikon fram är styrpinnarna. Det som sitter nitat på Volvos belägg är väl nån antiskrikplatta, till skillnad från Biltemas tunna beläggning.

Märkligt att det alltid bara är Biltemas prylar som drabbas av dålig inkörning...? Förvisso är skrikande bromsar ett vanligt problem, men det brukar man kunna fixa så att det funkar åtminstone ett tag. Men jag har aldrig haft ett sånt skrik och det direkt efter montering som när jag provade Biltemas belägg för ett par år sen. Och samma sak direkt efter demontering för att tysta dem. Jag provade dock aldrig att montera nya Volvo-belägg på just de skivorna. Med nya skivor+belägg från Volvo så har jag inte haft annat än högst tillfälligt skrik.

F ö brukar ju vissa hävda att Biltemas prylar är samma som original fast med annan förpackning/borttagen märkning. Det syns väl ovan...

Volvos belägg har f ö fasade kanter, Biltemas har raka. Kanske en till anledning till att Biltemas skriker?
Bild
av *pettson*
#219335
Texten är hämtad ur volvos egen info i vadis, dokumentet heter :Info_vv132506_ie_sv_26_vcc-019373, finns för övrigt i vida med. Infon finns i bipacksedeln det står jag för. Dock har jag ingen lust att varesej gå o handla belägg för att bevisa det eller rota i garagesoporna för att scanna. Men naturligtvis ska jag se till att få tag i informationen bildledes så att vi kan titta ihop.
Fasning eller inte fasning. Tja.. Eftersom även volvos belägg så småningom kommer förbi fasningen och inte börjar skrika extra mycket bara just då så lär inte det vara problemet.
Bild
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
av JH
#219337
JH skrev:
*pettson* skrev:Texten är hämtad ur volvos egen info i vadis, dokumentet heter :Info_vv132506_ie_sv_26_vcc-019373, finns för övrigt i vida med. Infon finns i bipacksedeln det står jag för. Dock har jag ingen lust att varesej gå o handla belägg eller rota i soporna för att scanna.
Nån härinne som har lust att scanna två bipacksedlar? En för frambelägg och en för bakbelägg? Om det nu är nån som har nya belägg ligger?

Är infon nedan lögn eller volvos? För den är i volvos program.
Mitt inlägg och mina bilder handlade om främre belägg. Lösa shims finns endast på de bakre.

Edit:
Hur var det med inkörningen i bipacksedeln?

>"Eftersom även volvos belägg så småningom kommer förbi fasningen och inte börjar skrika extra mycket bara just då så lär inte det vara problemet."
Då kanske de är mera inkörda alternativt att kraften/svängningarna inte blir lika stora när belastningen hamnar närmare kolven?
Senast redigerad av 1 JH, redigerad totalt 0 gånger.
#219342
nu är ju inte skrikande bromsar ett problem på vilvos orginal delar. jag har inte stött på ett enda exemplar som skriket (här pratar jag inte om 240, för där kan det skrika)
matrialet i bromsbelägget innehåler många saker, som har olika egenskaper, det är här stora skilnaden är mellan olika fabrikat, men det går ju inte att se med blåtta ögat
av *pettson*
#219360
JH skrev:
JH skrev:
*pettson* skrev:Texten är hämtad ur volvos egen info i vadis, dokumentet heter :Info_vv132506_ie_sv_26_vcc-019373, finns för övrigt i vida med. Infon finns i bipacksedeln det står jag för. Dock har jag ingen lust att varesej gå o handla belägg eller rota i soporna för att scanna.
Nån härinne som har lust att scanna två bipacksedlar? En för frambelägg och en för bakbelägg? Om det nu är nån som har nya belägg ligger?

Är infon nedan lögn eller volvos? För den är i volvos program.
Mitt inlägg och mina bilder handlade om främre belägg. Lösa shims finns endast på de bakre.

Edit:
Hur var det med inkörningen i bipacksedeln?

>"Eftersom även volvos belägg så småningom kommer förbi fasningen och inte börjar skrika extra mycket bara just då så lär inte det vara problemet."
Då kanske de är mera inkörda alternativt att kraften/svängningarna inte blir lika stora när belastningen hamnar närmare kolven?
Har fortfarande ingen 100% aning varför belägg skriker. Visste nån exakt varför så fanns troligen inte heller det problemet på nån bil längre.
Jag var tvärsäker om informationen på bipacksedeln eftersom jag vet att jag läst det där, men jag har ingen av dom kvar, dom jag en gång hade sparat var äldre. Men nyss har jag fått bilder ifrån en nyare bipacksedel och där finns inte den informationen med. Jag får ta det som en man och böja mej och säga att jag har fel om att informationen står på bipacksedeln det är inte svårare än så.
Klart och tydligt att det var fel av mej vad gällde volvos bipacksedlar alltså :idea:
#219997
köpte belägg på biltema till en gammal 745a de var helt slut inan jag kört 500 mil. var tillbaka till varuhuset fick ett par nya men vågade aldrig sjansa så köpte orginal de höll 2000mil innan någon klåfingrig person utan vet för vad som är mitt och vad som är ditt stall den!!!
#229224
Hejsan! Om man får blanda sej in i en gammal men intressant diskussion. Har haft en 740 tidigare och bytt belägg på den ett antal ggr men bara kört med original och aldrig varit med om minsta pip från dem, varken fram eller bak med nya och gamla skivor. Kör nu V70(-00:a) och tänkte vaffan, jag testar B-temas både skivor(fram) och belägg, bak låter inget (bara belägg inga shims eller nått annat)....men nu man är ju rädd för att bromsa med folk i närheten av bilen, nånn kan ju åka på tinnitus. Nåväl de får en chans, blir det inte tyst byter jag.
Ibland kan man tycka att orginal är dyrt, och visst, det är det. Men tycker man det finns roligare saker att göra än ha bilen som testkanin för att spara några tior/tjugor/hundralappar så är det väl upp till var och en, jag tycker ivf. inte det är värt det...fast ibland så....eller näe.
Nu kanske ovanstående mest handlar om B-tema. De som har "piratorginal" har jag betydligt bättre erfarenhet av, kruxet med dem tycker jag att de ibland i slutändan inte blir mkt billigare än Volvooriginal därför att de man köper på Volvo ofta ingår allt i kartongen men på Mekkonomen får man köpa till delar. Tex skulle jag byta inre styrleder, i Volvos kit ingick ny damask + klammer men inte på Mekonomen, där fick man köpa separat. Minns inte vad prisskillnaden var men det är inte så kul när man står med bilen isärplockad och upptäcker att man behöver mer delar.

Det är lite av min erfarenhet

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]