*pettson* skrev:andezon skrev:OK. MEN DÅ STÄLLER JAG FRÅGAN:
HUR MÅNGA HAR FYLLT PÅ GAS I SITT KYLSKÅP?
troligtvis ingen men det förekommer tro inget annat..jag känner såna reparatörer så..det är inga gudabenådade saker.... vi vänder på frågan.. hur många härinne har endast metallrör... och har lödda ändar?.. tror du får lika många svar..
så ska vi se.. kompressorn i sej.. i ett kylskåp? är den av rotationsprincipen?.. inte det inte.?.. aj då..
hmm några pressostater i kylskåpet som sitter på ventiler?.. inte många direkt där inte...
o-ringar då med rörändar som är pressade emot?.. inte det... hmm
såå vart går kritierierna för läckage på en AC respektive ett kylskåp?..
hur mycket gas får läcka ut på en viss tid för att fylla kriteriet läckage..
och vart går kriterierna för en bil?..
En bil är BRA om den klarar 5-7 år på en fyllning... ett kylskåp fylls aldrig på minst 12 år.. men så skiljer konstruktionerna som dom gör med..
(alltså inte självläckage som det är i ALLA system.. det som är helt kliniskt tätt är inte uppfunnet..)
hmm det här med läckor ja... hur spårar vi läckor som uppkommer när olika material utvidgas olika?.. det är attans svårt..har du provat att göra alla provnings möjligheterna när alu är fäst mot stål?.. och alun rör sej annorlunda än stålet osv..
mitt eget system läckte som dom flesta 850 i förångaren.. men läckaget var så mikroskopiskt att en utfärgning gav ingenting... först när vi började överfylla systemet kom läckaget igång så det gick att se.. hur många gör det på en verkstad? dom flesta har automatik på diagnosen dessutom..det gör inte nåt lättare..
Systemet mätte tätt med helium under tryck.. men var alltså inte tätt..
nåt ovanligare jag träffat på var att en bil rök lite ibland från nosen nu på vintern.. givetvis föll tanken på att kylare äntligen blev så varm att lite snö försvann men så var det inte..nejdå.. den pyste till lite gas då och då.. som syntes tydligt..mitt i vintern..i rumstemp hände det aldrig?..
att nåt slutar fungera är inte nåt som egentligen hänt plötsligt.. kompressorn har haft längre tider för att kyla innan det händer.. men sålänge allt fungerar.. så.. hur många mäter tiden för den att jobba?.. när gasen nått nedre gränsen så stannar det..helt tvärt och lika plötsligt för alla..
5-7 år, när så fort ska det inte läcka ut, då har man ett hål garanterat.
du menar att alla med gammla garossen på v70 har fyllt sina system minst en gång... NEJ !!!
ett tätt system i en bil håller länge minst 15 år kan jag lova.
allt annat är en lite länga nånstans & det är aldrig torra o-ringar, det är en myt.