Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlleW
Hej på er!

Jag kollade trycket högst ovetenskapligt med en slangnippel för luftpåfyllning och en tryckmätare
och en mätare till dito :lol: hur som trycket på tomgång va 2,8 bar och om man varvade till
ökade det till 3,5 bar vid belastningstillfället.
Har dock ej kört bilen med denna slangkonstalation lite riskabelt :-O)

Olle
av Lasse81
Jag är abslout ingen mekaniker men om jag tolkar dina siffror rätt så är:

Antingen bränsletrycket för högt eller så är din mätare inte tillförlitlig.
Men borde inte lambdavärdet bli konstigt om bilen gick fett?

Edit: Vad händer om du har ett luftläckage innan lambdasonden?
Borde man inte få liknande problem då?
Korrekt lambda men fet och ofullständig förbränning?
av *pettson*
Lasse81 skrev:Jag är abslout ingen mekaniker men om jag tolkar dina siffror rätt så är:

Antingen bränsletrycket för högt eller så är din mätare inte tillförlitlig.
Men borde inte lambdavärdet bli konstigt om bilen gick fett?

Edit: Vad händer om du har ett luftläckage innan lambdasonden?
Borde man inte få liknande problem då?
Korrekt lambda men fet och ofullständig förbränning?
Tja får man dom två omständigheterna samtidigt så borde ju lambda bli oförändrat..
av Andersljungberg
Om du har en kompression på över 12 då ska din bil ha 100 oktan vilket här i Sverige så betyder det nog 104 oktan och han enligt en amerikansk webbsida
Amerikanerna säger att 95 oktan vilket är motsvarigheten till ca 99.9 oktan här i i Sverige ska kunna klara upp till 12,1

När amerikansk webbsida säger att den kompression på 12 ska 100 oktan . Då är det med säkerhet garanterat minst 100 oktan som gäller
. Är bilen gjord att gå på racingsoppa eller E85 eller kanske blandat med en kraftig oktanbooster som tex innehåller MMT . Men räkna med att byta tändstift ofta mmt orsakar en gul beläggning på tändstift
av Andersljungberg
Det finns ju produkter som påstås kunna sänka k värde som tex Tri-pak . Prova Häll en hel flaska i tanken . Men då bör det nog vara kanske max 50 liter bensin i tanken . Annars har jag för mig att jag läst att även metanol kan sänka k-värdet . Och det finns produkter som innehåller metanol
Användarvisningsbild
av Cotag
Vi får väl hoppas att Olle fick rätt på sin bil då för 16 år sen.
av SubMarine
Andersljungberg skrev: tor 10 okt 2024, 22:39 Om du har en kompression på över 12 då ska din bil ha 100 oktan vilket här i Sverige så betyder det nog 104 oktan och han enligt en amerikansk webbsida
Amerikanerna säger att 95 oktan vilket är motsvarigheten till ca 99.9 oktan här i i Sverige ska kunna klara upp till 12,1

När amerikansk webbsida säger att den kompression på 12 ska 100 oktan . Då är det med säkerhet garanterat minst 100 oktan som gäller
. Är bilen gjord att gå på racingsoppa eller E85 eller kanske blandat med en kraftig oktanbooster som tex innehåller MMT . Men räkna med att byta tändstift ofta mmt orsakar en gul beläggning på tändstift
Rejält trådlyft här, men kanske ändå värt att kommenrera ifall någon läser. Du blandar ihop värden för kompressionsförhållande med värden som man får vid ett kompressionstest. Det är olika saker och man behöver inga 100 oktan på en gammal original-Volvo :)

Känner igen ditt problem, jag är ocks&ar[…]

NGK tändstift fake/kopior???

@Erik Å , Funderar på om själv[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Så här ser det ut över samma omr&a[…]

Om det är ett elände beror helt på[…]