Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Kalasjobb men du har för många farhågor ;-// Att det är mindre fett i inre knuten beror på att den endast kan röra sej 15 grader den rör sej inte så mycket om du inte möjligen hoppar med bilen och lättar från backen. Annars rör den sej runt 3-5 grader. Lagret som sitter på drivaxeln är ju inte smord därifrån utan permanentsmort. Länkarmar ja.. jo det är ett kapitel för sej men alla saluställen har samma triangelmått mellan fästen och spindelled så det är ingen fara att köpa mekonomen eller nånannans. Den där gaffeln du har kan du kasta. Den har inte i bilsammanhang att göra, detta eftersom man ALLTID trycker sönder gummit med dom. Åtgärden är att lossa på rätt sätt istället. Om du lossar länkarmarns infästningarna några varv. Tar ur låsbulten ur spindeln. Tar Hammare modell större (gärna 1-3 kilos handslägga) och slår rakt upp underifrån på länkarmen, om du ska återanvända länkarmen använder du en hylsa emellan om du slår ute vid spindeln. Annars slår man lite innanför.
Alltså.. slå rakt upp.. sen tar du hammaren och slår rakt ned på klacken för styrstoppet. Alltså på sidan som pekar framåt. Släpper det inte direkt gör du om proceduren. Spindelleden är lätt konisk längre in för att just dela på hållaren i spindeln om man slår uppåt. Några såna slag så släpper det och du kan vika ned länkarmen utan problem och utan skador. :-)-)
Sen ser jag på bilden att du har inte pressat ihop klamman så det är väl därför den är för lös?.. Bulan som är på klamman ska pressas ihop med ett speciellt verktyg (eller hovtång går skapligt). Det gör att själva klamman dras åt. Kika på bilderna..

Bild
Bild
Bild
av kebne
*pettson* skrev:Kalasjobb men du har för många farhågor ;-//

Tackar!
*pettson* skrev:Lagret som sitter på drivaxeln är ju inte smord därifrån utan permanentsmort.
Menar du hjullagret i navet så är det klart som korvspad.
*pettson* skrev:Den där gaffeln du har kan du kasta.
Önskar vi hade biltema häruppe. Gaffeln inköptes på Mekonomen. Tveksam nytta...
*pettson* skrev:Om du lossar länkarmarns infästningarna några varv. Tar ur låsbulten ur spindeln. Tar Hammare modell större (gärna 1-3 kilos handslägga) och slår rakt upp underifrån på länkarmen, om du ska återanvända länkarmen använder du en hylsa emellan om du slår ute vid spindeln. Annars slår man lite innanför.
Alltså.. slå rakt upp.. sen tar du hammaren och slår rakt ned på klacken för styrstoppet. Alltså på sidan som pekar framåt. Släpper det inte direkt gör du om proceduren. Spindelleden är lätt konisk längre in för att just dela på hållaren i spindeln om man slår uppåt. Några såna slag så släpper det och du kan vika ned länkarmen utan problem och utan skador. :-)-)
Jag gjorde så till en början (frånsett att jag inte slog upp - istället försökte jag vidga hållaren med en kofot). Jag valde också att placera en domkraft under navet och lyfta upp till "normalhöjd" sedan banka ned länkarmen. Problemet jag fick var att länkarmen fastnade halva vägen i hållaren eftersom fjäderbenet for ut en aning precis där. Därefter gjorde jag troligen gaffelmisstaget. Så j*klas länkarmen en annan gång så tar jag gärna loss den från chassiet som jag gjorde.
*pettson* skrev:Sen ser jag på bilden att du har inte pressat ihop klamman så det är väl därför den är för lös?.. Bulan som är på klamman ska pressas ihop med ett speciellt verktyg (eller hovtång går skapligt).
Observant där :-) Det var alltså så här att stor-klammern på den inre drivknuten inte gick att spänna så bra INNAN jag gick lös på den med hovtång med påföljden att klammern inte satt särskilt bra efteråt heller - det gick ganska lätt att snurra på damasken trots att klammern var spänd. Så då tog jag bort klammern och satte dit en ny som jag förspände genom att sätta på en större klammer runtom. Jag stack också in det gummiklädda handtag som hör till en tång för att få rörelsemån på den undra klammern. Efter att bilden togs så spände jag med hovtången och då satt det riktigt fint.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det går att få tag i lösa damasker till kulleder: http://www.imexab.se/swe/styrledsdamask.html Men Imex säljer 12-pack till värkstäder, så man får leta efter en lokal återförsäljare...

Och försök inte vidga klämfästet till spindelleden genom att slå in huggmejsel eller bända i springan! Resultatet blir oftast det här:
Bild Knacka upp lite, rostolja, knacka ner. Ett spännband längst ut på länkarmen och över till andra sidan är bra så man får lite spänn neråt samtidigt. Det håller även länkarmen ur vägen när håller på med lager eller drivaxel.
Nu har du haft loss hela länkarmen, och då ska du tänka på att gummibussningar alltid ska dras åt i normalläge. Alltså som den sitter när bilen står på hjulen. Drar man åt när den är helt utfjädrad blir det för stor vridning i gummit när fjädringen går ihop helt. Sätt domkraften under spindelleden tills bilen börjar lätta från pallbocken när du drar åt.
av kebne
Sparkz skrev:Och försök inte vidga klämfästet till spindelleden genom att slå in huggmejsel eller bända i springan! Resultatet blir oftast det här:
Bild
Det var ingen rolig syn. Det är nog bättre att göra som ni rekommenderar. Man ser dock att fästet verkar ha format sig efter kulleden, måste varit rätt svårt att få ut leden på annat sätt? Hur skall spännbandet dras egentligen? Vad är "andra sidan"? Och visst skall fjädringen vara i normalläge med hjälp av domkraft som nedan beskrivet, fast kanske på navet istället då? Jag undrar om inte jag ändå skulle ha samma problem med att fjädern sticker ut och då låser länkarmen halvägs ut från fästet.. Det var ju därför jag valde lossa länkarmen från chassiet.
Sparkz skrev: Nu har du haft loss hela länkarmen, och då ska du tänka på att gummibussningar alltid ska dras åt i normalläge. Alltså som den sitter när bilen står på hjulen. Drar man åt när den är helt utfjädrad blir det för stor vridning i gummit när fjädringen går ihop helt. Sätt domkraften under spindelleden tills bilen börjar lätta från pallbocken när du drar åt.
Japp, det där har jag grubblat över hur jag skulle komma åt alla bultar om hjulet sitter på. Men det var ju bra att man *får* använda domkraften.
av kebne
Igår så mekade jag ihop det hela.
Monteringen av länkarmen gick bra frånsett åtdragningen av ena bulten mot chassiet. Där gav min biltema 15mm hylsa med 12-kantsfattning dåligt grepp och jag kunde inte dra åt de sista 20-40 graderna. Jag tyckte det var märkligt högt åtdragningsmoment där. Använder alltså haynes, minns inte vad det stod, om det var 50nm eller så, men det var + 120 grader i ett väldigt litet utrymme. (får vinkelmätare plats?)
Se bilden:
Bild

Klart jag hade kommit åt bättre om jag haft muttern framåt istället för bakåt, men minns att det var så tidigare. Jag ska helt klart införskaffa bättre 15 och 18 mm hylsor.

Ni minns jag skrev tidigare om att volvo ville ge mig en annan länkarm än vad jag hade? Jag hamnade på en hemsida som säljer bildelar till volvo (och saab). http://softbildelar.kvarnkraft.se/ Verkar billigt där...
Det förvånade mig att vänster länkarm där ser ut precis som den som de på Volvo ville jag skulle ha.
http://softbildelar.kvarnkraft.se/produ ... s_id=28860
Och höger länkarm ser ut som den jag hade monterad innan och monterad nu på vänster sida (som även syns på bilden ovan).
http://softbildelar.kvarnkraft.se/produ ... s_id=28850

Sedan var jag förvånad när jag tänkte fylla på växellådsoljan så rann det olja ut ur påfyllningshålet fastän bilen var upplyft högre än normalnivå. Jag har ju bytt växellådsolja för några månader sedan och då var ju allt rätt. Så jag fyllde inte på någon olja denna gång.
av *pettson*
Haha.. du menar att volvo skulle pracka på dej länkarm till diesel och awd till en vanlig? Det är skönt att det föreligger stor kunskap i disken.
Det finns bara två olika. Diesel och awd har länkarm med skruvfästen som den du lade länken till först.. alla andra har den andra sorten som är två bussningar i ena ändan och spindelleden i andra..
Dock finns det egentligen en tredje sort som faktiskt inte säljs längre. Det är helaluminum armarna med lösa spindelleder på. :-)-)
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]