- sön 04 maj 2008, 08:38
#190584
Kalasjobb men du har för många farhågor ;-// Att det är mindre fett i inre knuten beror på att den endast kan röra sej 15 grader den rör sej inte så mycket om du inte möjligen hoppar med bilen och lättar från backen. Annars rör den sej runt 3-5 grader. Lagret som sitter på drivaxeln är ju inte smord därifrån utan permanentsmort. Länkarmar ja.. jo det är ett kapitel för sej men alla saluställen har samma triangelmått mellan fästen och spindelled så det är ingen fara att köpa mekonomen eller nånannans. Den där gaffeln du har kan du kasta. Den har inte i bilsammanhang att göra, detta eftersom man ALLTID trycker sönder gummit med dom. Åtgärden är att lossa på rätt sätt istället. Om du lossar länkarmarns infästningarna några varv. Tar ur låsbulten ur spindeln. Tar Hammare modell större (gärna 1-3 kilos handslägga) och slår rakt upp underifrån på länkarmen, om du ska återanvända länkarmen använder du en hylsa emellan om du slår ute vid spindeln. Annars slår man lite innanför.
Alltså.. slå rakt upp.. sen tar du hammaren och slår rakt ned på klacken för styrstoppet. Alltså på sidan som pekar framåt. Släpper det inte direkt gör du om proceduren. Spindelleden är lätt konisk längre in för att just dela på hållaren i spindeln om man slår uppåt. Några såna slag så släpper det och du kan vika ned länkarmen utan problem och utan skador.
-)
Sen ser jag på bilden att du har inte pressat ihop klamman så det är väl därför den är för lös?.. Bulan som är på klamman ska pressas ihop med ett speciellt verktyg (eller hovtång går skapligt). Det gör att själva klamman dras åt. Kika på bilderna..



Alltså.. slå rakt upp.. sen tar du hammaren och slår rakt ned på klacken för styrstoppet. Alltså på sidan som pekar framåt. Släpper det inte direkt gör du om proceduren. Spindelleden är lätt konisk längre in för att just dela på hållaren i spindeln om man slår uppåt. Några såna slag så släpper det och du kan vika ned länkarmen utan problem och utan skador.

Sen ser jag på bilden att du har inte pressat ihop klamman så det är väl därför den är för lös?.. Bulan som är på klamman ska pressas ihop med ett speciellt verktyg (eller hovtång går skapligt). Det gör att själva klamman dras åt. Kika på bilderna..


