- tor 24 apr 2008, 23:39
#188801
intressant läsning.. särskilt om katalysatorer.. förkatalysatorn på en volvo tänder vid 300 grader (envägs katalysator) och genom att den kemiska processen startar redan då så blir avgaserna upphettade i sej riktigt ordentligt och hettar således upp resten av katalysatorn som är av standardtyp mycket fortare. ;-//
Hmm sen raden *Någon förbränning av "avgaserna" sker inte i en katalysator. Som katalysator används platina för att kracka oljeprodukter och i bilars avgasrenare*..
Mjae.. istället för att vi hettar upp avgaserna till den punkt där vi kan slå samman molekylerna så hettar vi istället upp ytorna i katalysaton. Dom ytorna är det som sen jobbar genom att vidröra våra gaser. Då gasen vidrör den glödande metallen så övergår den direkt till det stadiet där man kan börja slå samman molekyler. En katalysator är ett av de enklaste ting som är möjligt. Genom att använda bikakestruktur så får du motsvarande yta av 2 fotbollsplaner (3 på dom nyaste) att vidröra gaserna för att hinna med och ändra dom kemiskt. Men katalysatorn är faktiskt bara en syre/värmelagrare kortfattat.
-) Genom att använda syre ifrån avgaserna i varannan puls då motorn går rikt på syre så kan syre lagras på ytan vi använder för att reagera kemiskt med nästa puls som är *normal*. Det här är anledningen till att systemet *svänger* vi måste alltså gå snålt, normalt, snålt osv. för att tillföra syre till katalysatorn för den kemiska reaktionens skull. Vi har tre metaller vi använder. Vi har platina, palladium samt rhodium. När motorn går normalt och som tänkt, så slår vi till och tvingar på syremolekyler på avgaserna, det sker vid en temp runt 800- 900 grader c. Det gör att vi får en trevägs rening i katalysatorn. Katalysatorn omvandlar CO och HC till ofarliga koldioxid (CO2) och vattenånga (H2O) samt NOx till ofarlig N2, dock ska det sägas att NOx delen är svår att få jämn. Kväveoxid (NOx) problemet finns där för att vi har gott om kväve i vår andningsluft och den reagerar vid hög temp med syret i förbränningen och ställer till det.. Det är alltså inte en produkt av den egentliga bensinförbränningen, utan av tempen och trycket VID förbränningen. ;-//
Hmm sen raden *Någon förbränning av "avgaserna" sker inte i en katalysator. Som katalysator används platina för att kracka oljeprodukter och i bilars avgasrenare*..
Mjae.. istället för att vi hettar upp avgaserna till den punkt där vi kan slå samman molekylerna så hettar vi istället upp ytorna i katalysaton. Dom ytorna är det som sen jobbar genom att vidröra våra gaser. Då gasen vidrör den glödande metallen så övergår den direkt till det stadiet där man kan börja slå samman molekyler. En katalysator är ett av de enklaste ting som är möjligt. Genom att använda bikakestruktur så får du motsvarande yta av 2 fotbollsplaner (3 på dom nyaste) att vidröra gaserna för att hinna med och ändra dom kemiskt. Men katalysatorn är faktiskt bara en syre/värmelagrare kortfattat.
