Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
intressant läsning.. särskilt om katalysatorer.. förkatalysatorn på en volvo tänder vid 300 grader (envägs katalysator) och genom att den kemiska processen startar redan då så blir avgaserna upphettade i sej riktigt ordentligt och hettar således upp resten av katalysatorn som är av standardtyp mycket fortare. ;-//
Hmm sen raden *Någon förbränning av "avgaserna" sker inte i en katalysator. Som katalysator används platina för att kracka oljeprodukter och i bilars avgasrenare*..
Mjae.. istället för att vi hettar upp avgaserna till den punkt där vi kan slå samman molekylerna så hettar vi istället upp ytorna i katalysaton. Dom ytorna är det som sen jobbar genom att vidröra våra gaser. Då gasen vidrör den glödande metallen så övergår den direkt till det stadiet där man kan börja slå samman molekyler. En katalysator är ett av de enklaste ting som är möjligt. Genom att använda bikakestruktur så får du motsvarande yta av 2 fotbollsplaner (3 på dom nyaste) att vidröra gaserna för att hinna med och ändra dom kemiskt. Men katalysatorn är faktiskt bara en syre/värmelagrare kortfattat. :-)-) Genom att använda syre ifrån avgaserna i varannan puls då motorn går rikt på syre så kan syre lagras på ytan vi använder för att reagera kemiskt med nästa puls som är *normal*. Det här är anledningen till att systemet *svänger* vi måste alltså gå snålt, normalt, snålt osv. för att tillföra syre till katalysatorn för den kemiska reaktionens skull. Vi har tre metaller vi använder. Vi har platina, palladium samt rhodium. När motorn går normalt och som tänkt, så slår vi till och tvingar på syremolekyler på avgaserna, det sker vid en temp runt 800- 900 grader c. Det gör att vi får en trevägs rening i katalysatorn. Katalysatorn omvandlar CO och HC till ofarliga koldioxid (CO2) och vattenånga (H2O) samt NOx till ofarlig N2, dock ska det sägas att NOx delen är svår att få jämn. Kväveoxid (NOx) problemet finns där för att vi har gott om kväve i vår andningsluft och den reagerar vid hög temp med syret i förbränningen och ställer till det.. Det är alltså inte en produkt av den egentliga bensinförbränningen, utan av tempen och trycket VID förbränningen. ;-//
av *pettson*
sundqvist67 skrev:är det vanligt att lamdan verkar fungera ibland. lampan slocknar ungefär varanann dag...........
Antar det hänger ihop med hur miljön är vid körningen.. är det gynnsamt så slocknar den då den är innanför värdet och annars är den tänd..
av sundqvist67
jag tankade 98 oktan istället för 95 som förgående ägare sa att han körde på och lampan har inte lyst på hela dan. har kört c:a 30 mil.kan det va så enkelt att det ska va 98 istället för 95. jag har ingen bok på bilen så jag har inte kunnat kolla bilens specifikationer. det jag har lyckats få fram är motorkoden via mekonomens sida. B5244T
av *pettson*
sundqvist67 skrev:jag tankade 98 oktan istället för 95 som förgående ägare sa att han körde på och lampan har inte lyst på hela dan. har kört c:a 30 mil.kan det va så enkelt att det ska va 98 istället för 95. jag har ingen bok på bilen så jag har inte kunnat kolla bilens specifikationer. det jag har lyckats få fram är motorkoden via mekonomens sida. B5244T
Jag får väl vända på det och fråga om du kör på laddtryck jämt? På 95 oktan ska inte bilen varesej misstända på eller gå dålig och därmed få fluktuationer i avgasreningen. Den ska inte gå såpass dåligt ens om det står 98 oktan i handboken.
av sundqvist67
kör avsevärt lungt för och va nybliven turboägare vid 40-års ålder 2 barn och 57 bilar så har man liksom gasat av sig.......jag tycker ochså att det verkar kontigt att lampan inte har lyst sen jag tankat 98 oktan.......
av *pettson*
sundqvist67 skrev:kör avsevärt lungt för och va nybliven turboägare vid 40-års ålder 2 barn och 57 bilar så har man liksom gasat av sig.......jag tycker ochså att det verkar kontigt att lampan inte har lyst sen jag tankat 98 oktan.......
Kan likväl hänga ihop med ett parti sämre bensin?
av sundqvist67
jag var och mätte avgasvärdena idag när lampan lyste och avgasvärdena var perfect. borde det inte påverka avgasvärdena om lamdan är dålig.....
av *pettson*
sundqvist67 skrev:jag var och mätte avgasvärdena idag när lampan lyste och avgasvärdena var perfect. borde det inte påverka avgasvärdena om lamdan är dålig.....
Jo men om lampan lös om den bakre lambdan så påverkar det troligen inte på det sättet. Det måste troligen till större skillnader för att bakre ska börja styra i bränslesystemet. Även den främre verkar ju okej om värdena är skapliga. Kvar är fortfarande att katalysatorn inte hinner släcka rörelserna riktigt.. Eller så har du en vacumslang som är läck?

Såhär ser avgaspulserna ut.. ---------------------- ----------------
--------------- --------------

Din bakre lambda vill se det här när det vandrat i katalysatorn.. ----------------------------------------------------------------

Den kanske tillåter hälften av höjden på variationerna i övre exemplet kvar är att den sätter felkod eftersom den förväntar sej hälften eller ännu bättre nedre exemplet...
Användarvisningsbild
av R-pimpad 855 GLT -97
*pettson* skrev:
sundqvist67 skrev:har en v70 awd 2.4 1999 med felkod:p0 420 är det någon som vet var man ska börja leta fel. motorelectonik lampan lyser i bland ibland kan den lysa i en timme ibland längre.
Vitsen med att läsa av med universalinstrument måste väl ändå vara att ha skaffat sej en felkodstabell? Tabellserien är INTE densamma som volvo använder. I volvos koder finns inte P 0420 men som tur är har även volvo en översättningstabell..420 är inte heller en vanlig kod som volvo har i sin tabell vad jag kan se..Volvo har med kod 0422..
Men efter 15 sekunders googlande så kom det fram.. dålig katalysatoreffektivitet. Nåt som enligt volvo heter P0422 på universalspråk eller ECM4801på volvo språk..

P0420 OBD-II Trouble Code
Technical DescriptionCatalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

What does that mean?The catalytic converter has an oxygen sensor in front and behind it. When the vehicle is warm and running in closed loop mode, the upstream oxygen sensor waveform reading should fluctuate. The downstream O2 sensor reading should be fairly steady. Typically the P0420 code triggers the Check Engine Light if the readings of the two sensors are similar. This is indicative of (among other things) a converter that is not working as efficiently as it should be (according to specs). It is part of the vehicle emissions system.
Mycket kortfattat.. din katalysator börjar bli trött...
..jag fick samma diagnos på min -97 B5254 glt "katalysator dålig effektivitet" och lampan lyser konstant, släcker jag den tänds den efter ca 20mil. Vad jag undrar är bara; är det helt säkert att bara byta katten (det kostar ju lite...), eller hur vet man att det inte lika gärna kan vara sonden. Blir det en annan felkod i såna fall?
...man vill ju va säker.
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]