Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
lasse1 skrev:
jepp originalstiften till 1992 är faktiskt equem som biltema saluför.. tro det eller ej.. men treklostift har inte i din bil att göra och dom där är åt helvete fel värmetal på. MEN ändå förstår jag inte varför du inte kunde få gnista? Menar gnistan slår lätt 5mm även 1cm.. kan tänkas att din startmotor är halva boven så du fått sänkt startspänning på tändningen.. (en volvosjuka).. För visst skulle detta gå otroligt illa.. men starta? Javisst..absolut.
Menar du att det är dags att titta på startmotorn också?
Men den startar ju så lätt nu vad menar du med startmotorn?
ja alltså.. vi tar det hela från början.. För att skapa en extremt kraftig gnista krävs mycket energi. Just i startögonblicket på bilen när starten drar som mest så krävs det alltså som mest även från tändsystemet. Startmotorn är boven som tar mest energi. En startmotor brukar ta runt 300 ampere i startögonblicket. När startmotorn börjar kärva så går amperetalet uppåt. Den tar alltså mera ström. Problematiken är att då sjunker spänningen samtidigt vid startmotorn. En av strömförsörjningarna till tändsystemet ligger i samma anslutningspunkt som startmotorn. Det gör att när startmotorn börjar kräva ström så sjunker även spänningen till tändsystemet. Den vanligaste sjukan som uppstår är att bilen går att starta varm. Men det är nästintill omöjligt att starta bilen kall med nyckel. MEN drar jag igång bilen så startar den direkt. Detta beror på att just startmotorn tar för mycket ström och därmed sabbar den för tändsystemet. Nu i ditt fall är allt fit för fight just nu när det är skaplig temp ute. Frågan är nu om den kommer att starta senare i höst? Ett sätt att se om starten tar för mycket ström är att tjuvkoppla lyset så det står på samtidigt som du startar. Lyset får flimra men inte mera än det för i så fall tar just starten för mycket ström. Jag får de bara till att bilen skulle startat med dom stiften i. Det är liksom helt omöjligt att sänka 5 cylindrar samtidigt om det nu inte berodde på att det krävdes för mycket energi i startögonblicket så att tändningen inte orkade helt enkelt. Kan iallafall vara tid att checka detta innan det blir kallt igen. :-)-)
Stiftet nedan är inte riktigt så illa som det du visade men bilen startade utan problem men missade som en skadskjuten kråka i gången. Som du noterat så är eletroden så långt nere att porslinet fått spår. Sido elektroderna är såpass slitna att det är många ggr för långt avstånd.. Dock är inte dessa stiften smälta.
Bild
Användarvisningsbild
av lasse1
det där är ju exakt samma nummer på mina stift som jag hadde i min bil.
Kan man inte ta en ampertång att mäta hur mycke ampere den tar?
av *pettson*
lasse1 skrev:det där är ju exakt samma nummer på mina stift som jag hadde i min bil.
Kan man inte ta en ampertång att mäta hur mycke ampere den tar?
Du ser kalasprylar. ;-// .. nej att använda amperetång är lite diffust. Det berättar inte hur spänningen förändras. Det är enklare att bara bygla halvljusreläet och starta bilen medans nån kikar på lyset eller att du står så lyset lyser på en garageport eller nåt. Flimrar det är det okej.. sjunker lyset ordentligt i styrka så tar starten för mycket ström..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Eller så behöver man se över sina batterikabelskor...
Användarvisningsbild
av lasse1
om jag fattat rätt så skall jag bygla mellan 30 till 56a på 2/1 på elritningenmen då får jag bara ett ljus eller skall jag
bygla 1 o 3 på 2/31
av *pettson*
lasse1 skrev:om jag fattat rätt så skall jag bygla mellan 30 till 56a på 2/1 på elritningenmen då får jag bara ett ljus eller skall jag
bygla 1 o 3 på 2/31
Nu har jag inte letat fram elschemat men du ska lägga direktström på bägge framljusen. :-)-)
Användarvisningsbild
av lasse1
lasse1 skrev:ok skall göra det och testa start motorn
lysena blev lite svagare men inte mycke men så fort bilen starta blev det starkare självklart.
så det verkar som att startmotorn inte är något fel på.
av *pettson*
Lasse81 skrev:Är detta illa? Jag hade två stift som såg ut så här..

Bild
Du har en intressant vit beläggning där..? I övrigt är det slitet men inte katastrofalt. :-)-)

Parkslide är undantaget kravet på utrot[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]