- ons 23 apr 2008, 21:49
#188555
-)
Stiftet nedan är inte riktigt så illa som det du visade men bilen startade utan problem men missade som en skadskjuten kråka i gången. Som du noterat så är eletroden så långt nere att porslinet fått spår. Sido elektroderna är såpass slitna att det är många ggr för långt avstånd.. Dock är inte dessa stiften smälta.
lasse1 skrev:ja alltså.. vi tar det hela från början.. För att skapa en extremt kraftig gnista krävs mycket energi. Just i startögonblicket på bilen när starten drar som mest så krävs det alltså som mest även från tändsystemet. Startmotorn är boven som tar mest energi. En startmotor brukar ta runt 300 ampere i startögonblicket. När startmotorn börjar kärva så går amperetalet uppåt. Den tar alltså mera ström. Problematiken är att då sjunker spänningen samtidigt vid startmotorn. En av strömförsörjningarna till tändsystemet ligger i samma anslutningspunkt som startmotorn. Det gör att när startmotorn börjar kräva ström så sjunker även spänningen till tändsystemet. Den vanligaste sjukan som uppstår är att bilen går att starta varm. Men det är nästintill omöjligt att starta bilen kall med nyckel. MEN drar jag igång bilen så startar den direkt. Detta beror på att just startmotorn tar för mycket ström och därmed sabbar den för tändsystemet. Nu i ditt fall är allt fit för fight just nu när det är skaplig temp ute. Frågan är nu om den kommer att starta senare i höst? Ett sätt att se om starten tar för mycket ström är att tjuvkoppla lyset så det står på samtidigt som du startar. Lyset får flimra men inte mera än det för i så fall tar just starten för mycket ström. Jag får de bara till att bilen skulle startat med dom stiften i. Det är liksom helt omöjligt att sänka 5 cylindrar samtidigt om det nu inte berodde på att det krävdes för mycket energi i startögonblicket så att tändningen inte orkade helt enkelt. Kan iallafall vara tid att checka detta innan det blir kallt igen.jepp originalstiften till 1992 är faktiskt equem som biltema saluför.. tro det eller ej.. men treklostift har inte i din bil att göra och dom där är åt helvete fel värmetal på. MEN ändå förstår jag inte varför du inte kunde få gnista? Menar gnistan slår lätt 5mm även 1cm.. kan tänkas att din startmotor är halva boven så du fått sänkt startspänning på tändningen.. (en volvosjuka).. För visst skulle detta gå otroligt illa.. men starta? Javisst..absolut.Menar du att det är dags att titta på startmotorn också?
Men den startar ju så lätt nu vad menar du med startmotorn?

Stiftet nedan är inte riktigt så illa som det du visade men bilen startade utan problem men missade som en skadskjuten kråka i gången. Som du noterat så är eletroden så långt nere att porslinet fått spår. Sido elektroderna är såpass slitna att det är många ggr för långt avstånd.. Dock är inte dessa stiften smälta.
