Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Sparkz skrev:740 har ingen justering ute i hjulen. 240 hade det på 70-talet, men senare är det samma plattjärn med spår mellan backarna.
Märkligt så jag har alltså aldrig justerat handbromsen på 740 ute vid hjulen?..Och volvo har fel på skisserna med då..? För övrigt så hade 240 den justeringen långt in på 80 talets slut iallafall. : Under alla dom åren jag skruvat har jag endast råkat ur för varianten med plattjärnet två ggr.. och faktiskt trodde jag inte det var original utan att nån inte hittat en spännare helt enkelt.

skissen gäller svensk 740 1990 år modell B230E.. Detalj 37-38 är ju spännaren.. För säkerhetsskull gick jag igenom 84 tills dom slutade tillverkas och spännaren är med i alla år..?

Bild
Användarvisningsbild
av Fluffen
Den 740n från -86 som jag bytte på hade plattjärn det har mina två 940 också liksom farsans 940 och morsas 940 samt min 240 från 1991, samtliga har plattjärn och ingen justering ute vid hjulen. :|
av JH
I "reservdelsutförande" finns justeranordning till backarna till 740 och sena 240. Ska man tolka det som att Volvo upptäckte att dessa var bra och säljer dem som tillbehör? Servicemeddelande kanske?

Slitbanan på bromsbackarna till en Audi jag hade för många år sen släppte efter 2-4 år(så att kolven till bromscylindern åkte ut och bromsvätskan rann ut). Jag vill minnas att det inte var själva limmet som var problemet utan att det hade rostat under limmmet. Vad jag kan minnas var det Biltemas backar, jag utesluter dock inte helt att de kan ha varit från Mekonomen eller Micro. Trummorna var inte särskilt gamla så jag förstår inte hur det är möjligt/tillåtet att kolven kunde åka ur. Fel mått på (Biltemas?) backar?

Köpte också handbromsvajrar till samma Audi på Biltema. Upptäckte först långt senare att ena vajerhöljet var lite för kort så att det bl a kom in grus i ena trumman. Vet dock inte i efterhand om det var fel i tillverkning, felköp, felmärkt eller fel i rekommendationstabell. Men skyddsplasten runt vajern var ju löjligt klen. Vajrarna på min 850 verkar vara hur gamla som helst, men jag har inte haft några problem med att de skulle frysa (som nån skriver).

Kan det vara så att Volvos backar rostar sönder pga att de aldrig värms upp efter 10-15 år. Och Biltemas har hållit i 1-2 år tills man sålt bilen...?
av JH
F ö, en sak som borde öka risken för problem med handbromsen ute vid hjulen är vissa icke original-fälgar.

Min 850 har vintertid haft alu-fälgar med en så liten diameter på anliggningsytan mot skivan att hålen för handbromsjusteringen varit helt öppna. Det borde göra att det kommer in en hel del fukt/smuts. Själv har jag tätat med silikon.
Användarvisningsbild
av Örnen
De sista ljuva åren av 240 produktionen skippades justeringskugghjulen för handbromsen. Hade lite svårt att övertyga en bilmek som sade: "Det är ju bara justera ute vid hjulet på din bil". Det där sketna plattjärnet mellan backarna är lite svårt fininställa tyckte jag. Säkert nån besparingsåtgärd från Volvo, men inte till det bättre. :(
Användarvisningsbild
av Örnen
JH skrev:F ö, en sak som borde öka risken för problem med handbromsen ute vid hjulen är vissa icke original-fälgar.

Min 850 har vintertid haft alu-fälgar med en så liten diameter på anliggningsytan mot skivan att hålen för handbromsjusteringen varit helt öppna. Det borde göra att det kommer in en hel del fukt/smuts. Själv har jag tätat med silikon.
De fälgarna skulle inte jag ha kvar. Hur mycket material kvar är det som fälgarna sitter fast med?
av JH
Örnen skrev:
JH skrev:F ö, en sak som borde öka risken för problem med handbromsen ute vid hjulen är vissa icke original-fälgar.

De fälgarna skulle inte jag ha kvar. Hur mycket material kvar är det som fälgarna sitter fast med?
Jag skrev/kom ihåg lite fel. Inte helt öppna, men tillräckligt för att det ska komma in fukt, grus, mm. Annars varierar väl detta och annat på icke original-fälgar.
av *pettson*
ja ärligt har jag ingen aning?.. Som sagt alla jag råkat på har haft justering.. Men om volvo förstått problemet och åtgärdat efter hand eller om det är ifrån fabrik får jag väl låta vara osagt.. som sagt.. den är som reservdel..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Stämmer att plattjärnet är ersatt till justering när man ska ha den som reservdel, det är väl därför det ser ut som det gör i katalogen. Men jag har aldrig sett en 740 med justering.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]