Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Konsumentvägledaren behöver nog uppdateras beträffande juridiken gällande civilrättsligt och straffrättsligt.

Vad var det som skulle polisanmälas? Att bilhandlaren gjort en urusel "reparation"?

Det som du beskriver som om "lätt mål", och under 2 000 kronor i kostnad, och ersättningskravet är under ett halvt basbelopp, är civilmål i tingsrätten.

Att polisanmäla, då pratar vi brottmål. Polisen hjälper åklagaren som skall bevisa ,och rätten dömer.
Att vara dum i huvudet är ännu ej straffbart. Tur det kanske. :wink:

Försök att få bilskojaren att inse att reparationen inte var fackmannamässigt utförd, och att han kan förvänta sig ett ärende i ARN och/eller domstol. Det tar honom tid och innebär en del besvär. Få honom att inse att hans "rykte" borde vara värt mer än din reparation..

Lycka till
av pada
Pratade med BF igår och försökte få honom att inse att han gjort fel. Det första han sa var: -Jävla hemmamekare. Vad har du nu ställt till med? Jag förklarade än en gång att det antagligen var styrningen som han monterat som hade lossnat. Han har under tisdagen kollat kompressionen och säger sig ha kommit fram till att den cylinder som "jag" fixat till, med helt nya ventiler, är kass. Saken är det att som han beskriver det så är det ettans cyloinder som inte har komp. medans den cylinder jag fixade till var femmans. Får inte ihop det riktigt. Han vägrar nu att göra mer vid bilen. Jag sa till honom att jag ville ha pengarna tillbaka, en fixad bil eller en likvärdig bil. Han kunde då erbjuda mig en Opel Vectra kombi -98, 1,6L som gått 19000 mil. Jag frågade om han inte kunde se någon skillnad på dessa bilar. Jag frågade också vad värdet på Opeln var. Ca 30000:- var svaret. Jag påpekade då att jag gett 38000:- för Volvon + att jag nu lagt 6000:- i reparationskostnad och dessutom varit utan bil i två månader. Han förklarade då att eftersom att JAG kört sönder motorn så var han tvungen att göra avdrag för den söndriga motorn. Jag frågade om han var dum i huvudet som ens tänkte tanken. Jag betalade för en hel bil, inte för ett renoveringsobjekt. Han påstod då att han hade sagt till mig att jag skulle byta kamremmen för säkerhets skull. I själva verket så sa han tvärtom att bilen hade nybytt kamrem och att bilen var nyservad med alla tänkbara saker. Jag sa då att jag skulle kontakta ARN istället för att hålla på och tramsa med honom. Han ändrade då sig och sa att jag kunde få en likvärdig Volvo men att jag då fick vänta tills en sådan dök upp. Vet inte om jag vill ha något annat än pengar av honom för tillfället. Ska kontakta konsumentrådgivaren imorgon och se vad hon säger. Kanske kan man få lite hjälp med att kontakta ARN. Allra sista utvägen är att fixa en annan rova tillbilen och få den monterad av någon som kan och som inte ska ha en hel förmögenhet för att göra det. Nån jävla Opel ska jag då rakt inte ha iaf.
av *pettson*
pada skrev:Pratade med BF igår och försökte få honom att inse att han gjort fel. Det första han sa var: -Jävla hemmamekare. Vad har du nu ställt till med? Jag förklarade än en gång att det antagligen var styrningen som han monterat som hade lossnat. Han har under tisdagen kollat kompressionen och säger sig ha kommit fram till att den cylinder som "jag" fixat till, med helt nya ventiler, är kass. Saken är det att som han beskriver det så är det ettans cyloinder som inte har komp. medans den cylinder jag fixade till var femmans. Får inte ihop det riktigt. Han vägrar nu att göra mer vid bilen. Jag sa till honom att jag ville ha pengarna tillbaka, en fixad bil eller en likvärdig bil. Han kunde då erbjuda mig en Opel Vectra kombi -98, 1,6L som gått 19000 mil. Jag frågade om han inte kunde se någon skillnad på dessa bilar. Jag frågade också vad värdet på Opeln var. Ca 30000:- var svaret. Jag påpekade då att jag gett 38000:- för Volvon + att jag nu lagt 6000:- i reparationskostnad och dessutom varit utan bil i två månader. Han förklarade då att eftersom att JAG kört sönder motorn så var han tvungen att göra avdrag för den söndriga motorn. Jag frågade om han var dum i huvudet som ens tänkte tanken. Jag betalade för en hel bil, inte för ett renoveringsobjekt. Han påstod då att han hade sagt till mig att jag skulle byta kamremmen för säkerhets skull. I själva verket så sa han tvärtom att bilen hade nybytt kamrem och att bilen var nyservad med alla tänkbara saker. Jag sa då att jag skulle kontakta ARN istället för att hålla på och tramsa med honom. Han ändrade då sig och sa att jag kunde få en likvärdig Volvo men att jag då fick vänta tills en sådan dök upp. Vet inte om jag vill ha något annat än pengar av honom för tillfället. Ska kontakta konsumentrådgivaren imorgon och se vad hon säger. Kanske kan man få lite hjälp med att kontakta ARN. Allra sista utvägen är att fixa en annan rova tillbilen och få den monterad av någon som kan och som inte ska ha en hel förmögenhet för att göra det. Nån jävla Opel ska jag då rakt inte ha iaf.
Tips.. pengarna tillbaka... ta dina 6000 som läropengar,, men se till att få tillbaka dina 38000kronor.. Ha inte med skojjaren att göra.
Han kan fixa helvetet själv och försöka lura andra med den. Vore han lite intresserad så hade han troligen förstått att man bankar inte i saker i toppen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Prata med konsumentvägledaren.

Pettsons råd är nog det bästa.
Lämna tillbaka "råttsoffan" och ta dina 38 kkr. 6 kkr är sura och dyra lärpengar, men inte mycket att göra åt.
All tid och allt besvär får du dessvärre också bjuda på.

Men du och förhoppningsvis några andra, som läser på Forumet, kanske i fortsättningen inte "går på" "Ärliga Harrys locktoner" i samband med bilköp.

Naturligtvis blir man förbannad, oftast på sig själv i lika stor utsträckning, när man inser att någon djäv--l lurat/blåst/vilselett en.
av pada
Problemet är att "Ärlige Harry" inte är villig att betala mig 38000:- för bilen. Eller rättare sagt, han är inte villig att betala en enda krona cash. Han vill däremot ge mig en annan bil till ett värde av 30000:- och inte ett öre mer. Pratade med konsumentrådgivningen idag och hon trodde att det kunde vara svårt att driva ett ärende som detta med tanke på att jag själv har varit i motorn och mekat. Och att han med största sannolikhet kommer att belasta mig för att "felet" blivit värre. Det skulle dessutom kunna ta mellan 2-6 månader innan det blir nåt av det. När det dessutom inte är säkert att han följer ARNs rekommendationer i slutändan så börjar jag blir mer sugen på att ta en annan bil i byte för att iallafall få ut någonting av det hela. Bilen står parkerad hos försäljaren men han vägrar att ens öppna motorn och kolla vad som är fel. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska ta bilen igen och öppna motorn (vilken säkert bara är mos) eller ska jag provköra alla hans bilar och ta en som verkar vettig och se förlusten som en smäll på fingrarna och blicka framåt istället?
av *pettson*
pada skrev:Problemet är att "Ärlige Harry" inte är villig att betala mig 38000:- för bilen. Eller rättare sagt, han är inte villig att betala en enda krona cash. Han vill däremot ge mig en annan bil till ett värde av 30000:- och inte ett öre mer. Pratade med konsumentrådgivningen idag och hon trodde att det kunde vara svårt att driva ett ärende som detta med tanke på att jag själv har varit i motorn och mekat. Och att han med största sannolikhet kommer att belasta mig för att "felet" blivit värre. Det skulle dessutom kunna ta mellan 2-6 månader innan det blir nåt av det. När det dessutom inte är säkert att han följer ARNs rekommendationer i slutändan så börjar jag blir mer sugen på att ta en annan bil i byte för att iallafall få ut någonting av det hela. Bilen står parkerad hos försäljaren men han vägrar att ens öppna motorn och kolla vad som är fel. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska ta bilen igen och öppna motorn (vilken säkert bara är mos) eller ska jag provköra alla hans bilar och ta en som verkar vettig och se förlusten som en smäll på fingrarna och blicka framåt istället?
Ta hans 30 000kr passat ut och kör skiten ur den... varva sönder den.. ta sen hem din bil och gör en riktig renovering.. :-)-)
Skämt åsido. :idea: .
Nej så lätt skulle jag inte släppa det. ALDRIG att ärlige harry får på mej en bil till inte, klarar han inte att göra garanti på denna så ska han inte göra garanti på en annan... Harry behöver inte öppna bilen. Harry ska betala bilen. Du har själv varit med och kikat på reparationerna och du har själv gjort arbetet på HANS inrådan.. Ta hem din bil dessutom så inte delar råkar hitta andra ägare under tiden. Ett rakt val: polisanmälan för bedrägeri. En bil som inte är i det skick som den såldes i. SOM dessutom reparerades av ett gäng chimpanser (djurvalet gäller inte nationalitet utan arbetsutförandet) vars illa gjorda reparationer DU får skulden för nu i slutändan. Ta allså hem bilen och polisanmäl bedrägeriet. Att inte vilja åtgärda en bil.. men ge dej en bil som är billigare?.. Vet du.. blir det problem med den kan man ju alltid ge dej en billigare?.. eller en billigare? Eller en söndersutten skoda felicia a la rostburk för 38000kr + 6000 i repararationer i slutändan?
Användarvisningsbild
av camaro69
Konsumentvägledaren verkar inte mycket att luta sig emot.

Snacka skit går bra, men att käka limpa med arslet är svårare.

Bilskojaren har ju blåst dig. Se till att konsumentvägledaren hjäper dig med anmälan till ARN. Hennes arbete är inte bara att snacka skit utan även handling. Hon bör även hjälpa dig med att ordna till ett civilmål i tingsrätten.

Att bilskojaren inte är skyldig att följa ARN:s beslut är en sak. Men han är skyldig/tvungen att följa domstolens utslag. Backa inte.

För bilskojaren lever på "blåögda" som inte törs ta en tvist.
Ta hem din bil innan den försvinner. För bilskojaren lär inte ta något ansvar för den.

Stå på dig, annars gör bilskojaren det. :wink:

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.