Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Tror ni man hittar mitt fel om man kopplar in en dator och felsöker med den? finns en kabel som mekonomen har som vissa bilverkstäder (mekonomen verkstad) kan låna och kolla upp sånna här fel med, ska lämna in bilen efter nyår och göra detta.

tror ni dom kommer hitta nått fel?

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Tror ni man hittar mitt fel om man kopplar in en dator och felsöker med den? finns en kabel som mekonomen har som vissa bilverkstäder (mekonomen verkstad) kan låna och kolla upp sånna här fel med, ska lämna in bilen efter nyår och göra detta.

tror ni dom kommer hitta nått fel?

MVH/Nicklas.
nej.. den kommer inte att hitta felet. MEN vi tar det från början..
Du har kollat enlig resten av denna tråden..
* så inte kransarna är spruckna och att sensorerna är rena från rost i ändarna
*att sensorerna är hela genom att mäta på sensorerna..
* att kablagen är hela genom att röra på kablagen medans du mäter igenom kablagen, sådär inte är några kabelbrott, för du rörde väl på kablarna?
*kontrollerat att kontaktstyckena är inte ärgade eller på nåt sätt skadade
* att spänningarna finns till styrdonet så att inte det glappar under körning.. Du rörde väl på kablarna när du mätte så det inte är kabelbrott?

Kvar är då en enda sak.. som MÅSTE vara felet om allt annat är helt och kollat..
STYRDONET..
Kan du med handen på hjärtat säga att du felsökt alla sakerna OCH gjort det på rätt sätt? Ja då är ju styrdonet felet..
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj, jag har inte kollat alla kransarna och inte mätt upp alla kablage men det ska göras, hur mäter jag så att styrdonet för spänning då?, och visst är styrdonet den där som sitter i motorutrymmet som alla bromsrör går in i?

Tacksam för svar/Nicklas.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Nu har jag lämnat in bilen för en felsökning av ABS systemet och jag fick följande svar, Stift: 21, Funktion: Magnetventil utlopp höger fram var felande, Värde: 0,02V, Gränser: 10,00-14,00V, Status: B = Tändning på. Magnetventilen får allltså ingen ström. Vart sitter denna och hur byter man ut den?

Tacksam för svar/Nicklas.
Användarvisningsbild
av Dannes850
Hej Nilkas!
Jag hade precis samma problem med min 850 -93. Det hela slutade med att jag fick bytta styrenheten och då försvann alla dessa problem. Men jag hade en liten oxidering på kontakten till styrenheten. Vad jag har hört och läst så är det väldigt vanligt att man får byta styrenheterna på dessa bilar.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj, passar en styrenhet till en årsm -94a på min 93a lr är det inte samma? dom hade bara till 94a och nyare på lagabasen vad jag kunde hitta iaf.

Tacksam för svar/Nicklas
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj, vart står serie nummret då? om jag köper en styrenhet på en bildemontering räcker det då om jag angiver serie nummret då så ska det passa?, visst finns det två olika modeller på styenhetenra, en nyare och en äldre?, på min 93a är det väll den äldre? lr har det nån betydelse på vilken motor jag har och sånt också?

Tacksam för svar

MVH/Nicklas.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Upp till 95 borde vara samma. 96 blev det helt annan kunstruktion på alltihop.
Användarvisningsbild
av Dannes850
Serienumret ser du om står vid vänster framskärm och lutar dig över styrenheten så ska du se det. För att vara på den säkra sidan så uppge alla uppgiter om bilen när du köper från en bildemontering det gjorde jag.

Mvh Daniel
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]