Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle byta vid max 6000 mil även under normal "fiskörning".
Att bara" byta i lådan" känns som bortkastade pengar då du ändå måste göra om det och spola ur den nya oljan. Gör ett komplett byte(spolning) från början skulle nog jag tipsa istället.
Mvh Magnus
av jbl
Det är inte bortkastat om man gör det vid varje byte. Ofta men rätt så enkelt och man klarar sig från problem.
Användarvisningsbild
av Nexus
jbl skrev:Det är inte bortkastat om man gör det vid varje byte. Ofta men rätt så enkelt och man klarar sig från problem.
Men spolar man så byts ju all olja i hela systemet.(spola lådan)
Bara byta i lådan rekomenderar ju inte de som har erfarenhet av volvos lådor.
Klart det inte är bortkastat bara byta i lådan men grabbarna rekomenderar ju spola lådan varje gång man byter oljan.
Jag hade ett annat problem med min växelåda (aut) fick indikerings lampan att lysa först sen slutade bilen att växla upp och till slut dog bilen...

Åkte till Volvo på ettan och dom rekomenderade växelådsbyte (upplandsmotor) eftersom jag inte hade råd att byta växelåda just då så körde jag hem bilen, efter ca två månader hade jag en beg växelåda på pall hemma. Då helt plötsligt började bilen fungera... och har fungerat flera hundra mil efter det.

upplands motor sa att solenoid ett och två felvarnade samt att dom hade indikering för att växelådan slirade.

Vad har ni för tips. kan jag försöka sälja lådan igen eller byta olja eller byta låda... eller ska jag inte göra någonting... bara köra och hoppas att bilen har lagat sig själv?
tja längsta intervall som existerar på volvo är just 7500 mil. Vanlig körning har ingen intervall alls någonsin. Så kör du 7500 mil som vanlig människa så lär lådan trivas. Ett tips är ju att köpa en oljekyl om man brukar dra släp. Oljan blir varm väldigt fort och blir inte kallare av att dra släp.
Tjenare alla.
har idag SPOLAT lådan. har efter att läst denna tråd och köpt dom delar som beskrevs,och nogrant gjort som det stod.
måste säga att det var värt varenda krona.
gick åt ca 16 liter dexron 3 olja(960 kr.köpte 20l.
lite småprylar(150kr) och drygt en timmes jobb.
oljan som kom ut dom första 10-12 liter såg inte mysig ut, sen så började det att rätta till sig. växellådan går nu som en gud, hade antagligen gått 19000 mil med samma olja. klonket med OD finns inte och allt går mjukt.
vill tacka för den bra beskrivningen.
Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]

Lambdalampan lyser

Ja den sotar stift och sensor rejält. Spraya[…]