Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#136457
Väl skrivet Pettson:
En grej bara, jag har hört att både FRAM och MANN levererar till Volvo, något du känner till ? Kanske beror på till vilken motortyp?

Sedan vill jag bara understryka hur dumt nedan stående påstående är..
*Hej jag rekommendera inte biltema olja eller köpta på liknande ställen. För det är oljor som är renade alltså begagnad olja finns andra märken som är biligare än Castrol helsyntet 5-40 gällande oljefilter så är detta skillnad på biltema och Volvos oljefilter.*
I stället för att sprida eller lyssna på sånt skräp, läs databladen på oljorna ni funderar på och jämför kvalitetsmärkningarna..
Ni kommer att se väldigt lika värden på i stort sett alla parametrar..
Enda undantaget verkar vara just LongLifeoljorna till bilar med serviceintervaller överstigande 30000km, där det kan vara svårt att hitta annat än märkesspecifika rekommendationer. Serviceintervall som jag för övrigt aldrig skulle nöja mig med!

/Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
#136459
Tack pettson.

Underbart med kompetens på Forumet. 8) :D
Användarvisningsbild
av bearboot
#136910
hej, ursäkta om jag stjäl tråden lite.

Jag undrar om det behövs en annan olja til diesel motorerna? v70 2.5 TDI -99
Användarvisningsbild
av Role
#136927
1 liter kvalitetsolja kostar över 30:-, i vissa fall mer än 40:-, varför det kan vara frestande att köpa en dunk av "mindre känd sort" på en stormarknad för 10:- per liter. Det finns många åsikter om motorolja, inte alla är baserade på fakta. Vissa hävdar att moderna syntetoljor är olämpliga att använda i äldre bilar, andra säger att det är viktigare att oljan byts ofta än att den är av god kvalitet - med andra ord att flitigt bytande av stormarknadsolja är bättre än att köra flera tusen mil på en kvalitetsolja. Naturligtvis är det bäst att byta kvalitetsolja ofta och sämst att köra långt på billig olja - men tänk också på att ett motorhaveri kan väcka misstankar om dålig smörjning. Vem står då med lång näsa om ni har kört på billig olja? Vice versa - är det värt pengarna med 40 kronors-olja i utsliten motor?
En bra motorolja ska inte bara smörja under skiftande temperaturförhållanden och belastningar. Den ska också vara tillräckligt tunnflytande i stark kyla för att kunna pumpas runt i smörjsystemet och ändå klara värmen i en hårt arbetande motor. Man pratat om oljans viskositet, vilken anges i nummerkombinationen på förpackningen, till exempel SAE 10W40 - ju större skillnad mellan de två talen, desto bättre temperaturegenskaper. 10W i ovanstående exempel anger att oljan är pumpbar i -25 grader, 40 betyder att viskositeten vid 100 grader är 12,5-16,3 mm2/s (värdet är bättre ju högre det är och får inte bli lägre än 3,8). Oljan innehåller också flera tillsatser för att skydda mot rost invändigt i motorn, hålla rent, reducera nötning, öka vidhäftningen, dämpa skumbildning i tråget med mera. Dessutom finns det tillsatser som luktar gott och ger en tilltalande färg...
:lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
#136937
Jag står fast vid mitt beslut med olja för 900:- vid service en gång om året :) Köpa olja på ÖB eller lidl skulle aldrig falla mig in.Men det är jag det :wink:
Det vore kul med ett test på 2 bilar, billig olja i ena och dyr i andra sen riva motorena efter säg 10000mil och se om det är någon skillnad. Först då anser jag mig vara överbevisad :wink: :wink:
av *pettson*
#137006
grammse skrev:Jag står fast vid mitt beslut med olja för 900:- vid service en gång om året :) Köpa olja på ÖB eller lidl skulle aldrig falla mig in.Men det är jag det :wink:
Det vore kul med ett test på 2 bilar, billig olja i ena och dyr i andra sen riva motorena efter säg 10000mil och se om det är någon skillnad. Först då anser jag mig vara överbevisad :wink: :wink:
Det som skulle vara så trist är att du skulle inte se nån skillnad direkt
Jag har iallafall öppnat några hundra motorer och sett alltifrån han som handlat billigaste till han som handlat den dyraste.. Så stor skillnad hittar du inte så du kommer att bli övertygad, det är ren fejk att det är så stor skillnad tyvärr. Du hittar inte en skitig med rost i blocket vs en kliniskt ren motor som är som ny. Det är endast i reklamvärlden du ser sånt.
Det jag mera bekymrar mej för är att trenden går mot lägre viskositet för kall olja och högre för varm.. Inom en viss ram är alla bilar faktiskt konstruerade för detta, men se nu börjar det redan bli problem vi 5W.
En gammal B23 eller B230 är inte oljepumpen konstruerad för att ta upp en 0W olja.. men likförbannat är den det som rekommenderas från oljabolagets listor.
En gammal hundkoja med motorkoncept från 1954 med toleranser i pumpen som räknas på så sätt att när en modern pump är så glapp att den är slut.. är en BMC pump som tajtast.. Den är även den rekommenderad 0W olja. Original ska den ha rak 30 olja som den knappt kan suga upp..
Vi har motorer som har ganska små kolvar i förhållande till borrning idag, det ger lite friktion vid kallstart. Detta eftersom dom smidigt värms upp snabbt och expanderar fort. Men i startögonblicket där när du har din 0w olja som är extremtunn på cylinderväggarna så kan inte heller en årsmodell 92 med 20 000 mil på mätaren skrapa bort oljan korrekt.. Den kommer att förbruka rikligt med olja tills den blir varm. Men det rekommenderas en 0W olja iallafall. Och varför skulle man inte rekommendera det? Dom får ju sälja? Och hur ska du kunna påvisa ökad oljeförbrukning? Din bil är ändå sliten. Det är riskfritt att göra vilken oljereklam som helst.
Ju dyrare olja ju bättre enligt många inklusive ditt eget uttalande, det är inte så, pris/kvalitetskopplingen finns bara i kundens huvud och det är nåt som fabrikanten verkligen jobbat på, hur ska han annars kunna motivera dej att betala megapengar för nåt som inte kostar ett skit och som faktiskt inte är ett dugg bättre än nåt annat på marknaden.
Det är som när Magnatec kom på marknaden, extremt häftande då den är lite *magnetisk* hmm en kalaside? Inte om man har en motor i aluminum och lager som inte är magnetiska som t.ex varenda vitblockare? Men nej det är inte sån *magnetism*
vi läser nedan från castrols sida.
*Castrol Magnatec ger större skydd än vanliga motoroljor: dess intelligenta molekulära strukturer skapar ett skikt för att täcka alla metallytor och aktivt skydda mot nötning och slitage. Förutom denna magnetiska effekt*
Vad läser vi nu då egentligen?
INTELLIGENTA MOLEKULÄRA STRUKTURER
vad är det? Svaret är enkelt, dom finns inte. Det är inte intelligens i en olja, lika lite som det är bensin som är *som adrenalin för din motor* hos ett visst fabrikat som åkt dit för falsk marknadsföring.
När vi kikar i ett säkerhetsdatablad över produkten GTX 5 magnatec finner vi enligt nedan
*2 . Sammansättning / uppgifter om beståndsdelar
Högt raffinerad basolja (IP 346 DMSO extrakt < 3%). Kemiskt modifierad basolja Funktionstillsatsmedel.
Kemiska ämnen CAS-nr % EINECS / ELINCS. Klassificering
Basolja - ospecificerad 64742-65-0 50 - 100 265-169-7 Inte klassificerat.
Basolja - ospecificerad 72623-86-0 20 - 50 276-737-9 Inte klassificerat*
Ingen magi där heller..
Kikar vi på vanlig magnatec då (GTXmagnatec 5W40)
2 . Sammansättning / uppgifter om beståndsdelar
Högt raffinerad basolja (IP 346 DMSO extrakt < 3%). Kemiskt modifierad basolja. Funktionstillsatsmedel.
Kemiska ämnen CAS-nr % EINECS / ELINCS. Klassificering
Basolja - ospecificerad 72623-87-1 50 - 100 276-738-4 Inte klassificerat.
kalcium lång kedja alkylsalicylat egendom 1 - 5 R52/53
hmm vad är alkylsalicylat då? ingen aning, men om jag slår på det på google så får jag upp MÅNGA oljefabrikat.. Det är alltså nåt som inte är på nåt sätt en produkt ifrån castrol, den fanns även på exxon mobil, bp,esso med flera.
Vad vill jag ha sagt med allt detta långa? Att castrol är dåligt?
Nope.. men att EXAKT samma olja finns under flera olika namn och att den finns som billig eller dyr. Skillnaden är inte märkbar på dom 1500 mil du har oljan i din bil.
Problemet vi har vid importerad olja (inte avsedd för sverige) och den som är avsett för sverige, är egentligen uppbyggnaden av just oljan..
Problemet började egentligen runt 1976 med Mobil1 som fick betala hundratals miljoner dollar för att dom lurade alla att köpa en helsyntets olja som inte ens var en helsyntet. Flaskan var listigt utformad. Man skulle börja läsa på baksidan.. inte framsidan. På framsidan stod det: Helsyntet, på baksidan stod det. Den här oljan är lika bra som= vänd på flaskan= helsyntet. Mercedes tröttnade och stämde skiten ur dom efter några tusen kamaxelhaverier. (går att slå mera om den skandalen på goggle)
MEN det är faktiskt så att i staterna så är all olja som har tillräckligt mycket additiv i sej en *helsyntet* även om den är gjord av mineral basolja.
I sverige måste egentligen en helsyntet vara gjord av syntetisk basolja oavsett hur många additiv där finns.
Men iomed att vi får parallellimportera oljan så kommer mineralvarianten hit med till ett lägre pris och en likadan flaska. Många tror dom gjort ett klipp. Det som gäller är att LÄSA på flaskan/ dunken. Vad är det för olja=? Oavsett fabrikat. Och det är nåt som dom ogärna sätter ut på dunken tyvärr.
Läsa eller läsa på klassningarna är det som gäller för att veta vad du kör i din bil. Prislappen den kvittar fullständigt för återigen. Högt pris bådar inte på nåt sätt för bättre kvalite oavsett hur man tror.
Användarvisningsbild
av Funk
#137035
Tack Pettson..

Det som är så paradoxalt är att två syntetoljor med likadana värden (och dessa kan man läsa ut ur databladen, men inte alltid på flaskan) som i konsumentledet kosta mellan 50:- och 225:- i mångas ögon inte kan vara lika bra...

Jag tror nog att det är många som kör dessa 0W oljor i äldre motorer i tron att dom är bättre än de som avses för motorn i fråga, när den egentligen är tunn som symaskinsolja..

/Thomas

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
#137139
Skit samma vilket :x ,jag tänker ändå betala för svindyr olja och hälla i min bil. Jag har råd med det och köper istället billiga skor som duger till mig . Det är ju samma gummi som på ett par NIKE skor . Bara märket du betalar för!
Användarvisningsbild
av Funk
#137144
Bara märket du betalar för!
Det är ju det vi säger om oljan... :wink:

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.