grammse skrev:Jag står fast vid mitt beslut med olja för 900:- vid service en gång om året :) Köpa olja på ÖB eller lidl skulle aldrig falla mig in.Men det är jag det
Det vore kul med ett test på 2 bilar, billig olja i ena och dyr i andra sen riva motorena efter säg 10000mil och se om det är någon skillnad. Först då anser jag mig vara överbevisad

Det som skulle vara så trist är att du skulle inte se nån skillnad direkt
Jag har iallafall öppnat några hundra motorer och sett alltifrån han som handlat billigaste till han som handlat den dyraste.. Så stor skillnad hittar du inte så du kommer att bli övertygad, det är ren fejk att det är så stor skillnad tyvärr. Du hittar inte en skitig med rost i blocket vs en kliniskt ren motor som är som ny. Det är endast i reklamvärlden du ser sånt.
Det jag mera bekymrar mej för är att trenden går mot lägre viskositet för kall olja och högre för varm.. Inom en viss ram är alla bilar faktiskt konstruerade för detta, men se nu börjar det redan bli problem vi 5W.
En gammal B23 eller B230 är inte oljepumpen konstruerad för att ta upp en 0W olja.. men likförbannat är den det som rekommenderas från oljabolagets listor.
En gammal hundkoja med motorkoncept från 1954 med toleranser i pumpen som räknas på så sätt att när en modern pump är så glapp att den är slut.. är en BMC pump som tajtast.. Den är även den rekommenderad 0W olja. Original ska den ha rak 30 olja som den knappt kan suga upp..
Vi har motorer som har ganska små kolvar i förhållande till borrning idag, det ger lite friktion vid kallstart. Detta eftersom dom smidigt värms upp snabbt och expanderar fort. Men i startögonblicket där när du har din 0w olja som är extremtunn på cylinderväggarna så kan inte heller en årsmodell 92 med 20 000 mil på mätaren skrapa bort oljan korrekt.. Den kommer att förbruka rikligt med olja tills den blir varm. Men det rekommenderas en 0W olja iallafall. Och varför skulle man inte rekommendera det? Dom får ju sälja? Och hur ska du kunna påvisa ökad oljeförbrukning? Din bil är ändå sliten. Det är riskfritt att göra vilken oljereklam som helst.
Ju dyrare olja ju bättre enligt många inklusive ditt eget uttalande, det är inte så, pris/kvalitetskopplingen finns bara i kundens huvud och det är nåt som fabrikanten verkligen jobbat på, hur ska han annars kunna motivera dej att betala megapengar för nåt som inte kostar ett skit och som faktiskt inte är ett dugg bättre än nåt annat på marknaden.
Det är som när Magnatec kom på marknaden, extremt häftande då den är lite *magnetisk* hmm en kalaside? Inte om man har en motor i aluminum och lager som inte är magnetiska som t.ex varenda vitblockare? Men nej det är inte sån *magnetism*
vi läser nedan från castrols sida.
*Castrol Magnatec ger större skydd än vanliga motoroljor: dess intelligenta molekulära strukturer skapar ett skikt för att täcka alla metallytor och aktivt skydda mot nötning och slitage. Förutom denna magnetiska effekt*
Vad läser vi nu då egentligen?
INTELLIGENTA MOLEKULÄRA STRUKTURER
vad är det? Svaret är enkelt, dom finns inte. Det är inte intelligens i en olja, lika lite som det är bensin som är *som adrenalin för din motor* hos ett visst fabrikat som åkt dit för falsk marknadsföring.
När vi kikar i ett säkerhetsdatablad över produkten GTX 5 magnatec finner vi enligt nedan
*2 . Sammansättning / uppgifter om beståndsdelar
Högt raffinerad basolja (IP 346 DMSO extrakt < 3%). Kemiskt modifierad basolja Funktionstillsatsmedel.
Kemiska ämnen CAS-nr % EINECS / ELINCS. Klassificering
Basolja - ospecificerad 64742-65-0 50 - 100 265-169-7 Inte klassificerat.
Basolja - ospecificerad 72623-86-0 20 - 50 276-737-9 Inte klassificerat*
Ingen magi där heller..
Kikar vi på vanlig magnatec då (GTXmagnatec 5W40)
2 . Sammansättning / uppgifter om beståndsdelar
Högt raffinerad basolja (IP 346 DMSO extrakt < 3%). Kemiskt modifierad basolja. Funktionstillsatsmedel.
Kemiska ämnen CAS-nr % EINECS / ELINCS. Klassificering
Basolja - ospecificerad 72623-87-1 50 - 100 276-738-4 Inte klassificerat.
kalcium lång kedja alkylsalicylat egendom 1 - 5 R52/53
hmm vad är alkylsalicylat då? ingen aning, men om jag slår på det på google så får jag upp MÅNGA oljefabrikat.. Det är alltså nåt som inte är på nåt sätt en produkt ifrån castrol, den fanns även på exxon mobil, bp,esso med flera.
Vad vill jag ha sagt med allt detta långa? Att castrol är dåligt?
Nope.. men att EXAKT samma olja finns under flera olika namn och att den finns som billig eller dyr. Skillnaden är inte märkbar på dom 1500 mil du har oljan i din bil.
Problemet vi har vid importerad olja (inte avsedd för sverige) och den som är avsett för sverige, är egentligen uppbyggnaden av just oljan..
Problemet började egentligen runt 1976 med Mobil1 som fick betala hundratals miljoner dollar för att dom lurade alla att köpa en helsyntets olja som inte ens var en helsyntet. Flaskan var listigt utformad. Man skulle börja läsa på baksidan.. inte framsidan. På framsidan stod det: Helsyntet, på baksidan stod det. Den här oljan är lika bra som= vänd på flaskan= helsyntet. Mercedes tröttnade och stämde skiten ur dom efter några tusen kamaxelhaverier. (går att slå mera om den skandalen på goggle)
MEN det är faktiskt så att i staterna så är all olja som har tillräckligt mycket additiv i sej en *helsyntet* även om den är gjord av mineral basolja.
I sverige måste egentligen en helsyntet vara gjord av syntetisk basolja oavsett hur många additiv där finns.
Men iomed att vi får parallellimportera oljan så kommer mineralvarianten hit med till ett lägre pris och en likadan flaska. Många tror dom gjort ett klipp. Det som gäller är att LÄSA på flaskan/ dunken. Vad är det för olja=? Oavsett fabrikat. Och det är nåt som dom ogärna sätter ut på dunken tyvärr.
Läsa eller läsa på klassningarna är det som gäller för att veta vad du kör i din bil. Prislappen den kvittar fullständigt för återigen. Högt pris bådar inte på nåt sätt för bättre kvalite oavsett hur man tror.