Kena skrev:Är du säker på att amperemetern klarar likström? alla gör inte det.Den har inga problem att mäta strömmen när jag sätter i gång bilen. Dock kan den ju visa mer eller mindre fel, antar jag.
Moderator: Moderatorer
Kena skrev:Är du säker på att amperemetern klarar likström? alla gör inte det.frågan är om skalan räcker till nedåt?
*pettson* skrev:Uppenbarligen inte! Snubben på verkstaden använde ett mycket känsligare instrument, nämligen en sketen liten 5V-lampa! Den visade att det gick ström när bilen var avstängd. Och han hittade felet (hävdar han, och eftersom bilen fortfarande startar så får jag väl tro på honom).Kena skrev:Är du säker på att amperemetern klarar likström? alla gör inte det.frågan är om skalan räcker till nedåt?
she-man skrev:nu hängde jag nog inte med men.. är där inte bara on off i skuffen? Möjligen med mycket oxid i då? Det är iallfall ingen reostat där..*pettson* skrev:Uppenbarligen inte! Snubben på verkstaden använde ett mycket känsligare instrument, nämligen en sketen liten 5V-lampa! Den visade att det gick ström när bilen var avstängd. Och han hittade felet (hävdar han, och eftersom bilen fortfarande startar så får jag väl tro på honom).Kena skrev:Är du säker på att amperemetern klarar likström? alla gör inte det.frågan är om skalan räcker till nedåt?
Det visade sig vara belysningen i bagageluckan som det var fel på. När reglaget ("hjulet" man använder för att ställa in hur starkt lampan skall lysa) stod i ett visst läge så gick det ström trots att glödlampan var släckt! Fel på reostaten, säger han (vad det nu är för något...).
Hoppas bara att bilen startar i morgon bitti![]()
Tack för hjälpen alla!
*pettson* skrev:har varit med om att testa på batteriet med motorn igång visade 12 volt trodde det var fel på generatorn visade sej att det var batteriet som var kortis satt dit ett nytt då laddade generatorn 13.8..inte så vanligt oftast e det generatorn som spökar ..she-man skrev:hanskfacksbelysning eller bagagerumsbelysning?vafförärdetpådetteviset skrev:Om du nu inte har en tidsstyrd bensinärmare som ungarna varit och petat på...Nope, ingen bensinvärmare. Men något jävelskap är det allt som drar ström, trots att tångamperemetern visade 0.00A. Jag kopplade ju ur batteriet i går kväll. I morse kopplade jag in det igen, mätte spänningen, som låg på 12V, inte 0 :lol:, och bilen startade utan problem! Körde i väg till den lokala verkstaden, men de hade inte tid förrän i morgon, så jag körde vidare till jobbet. Lät bilen stå parkerad med batteriet inkopplat (man måste ju ta chanser här i livet), och fick naturligtvis be om hjälp att starta den när jag skulle hem :o Så något mög måste ju ligga och dra ström.
Nåja, skall lämna in den på verkstaden i morgon. Bara att hålla tummarna och hoppas...
Hur som helst,
*pettson* skrev: nu hängde jag nog inte med men.. är där inte bara on off i skuffen? Möjligen med mycket oxid i då? Det är iallfall ingen reostat där..Nope, inte bara on/off. Har av någon (för mig) oförklarlig anledning ett reglage för att reglera hur starkt lampan skall lysa i bagageutrymmet. Och jag antar att det är en potentiometer, inte reostat.
Hursomhelst.. skuffen var det..
niklas gson skrev: har varit med om att testa på batteriet med motorn igång visade 12 volt trodde det var fel på generatorn visade sej att det var batteriet som var kortis satt dit ett nytt då laddade generatorn 13.8..inte så vanligt oftast e det generatorn som spökar ..Hej igen, visade sig att det inte var så enkelt. Potentiometern i bagageluckan drog förvisso lite ström, men det var inte det stora problemet. Det riktiga problemet var batteriet. Bilen var nämligen död igen på morgonen
Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]