Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av niklas gson
catoo skrev:Hejsan!
Har ett irriterande problem med min 850 gl-95. Vid endast lite fuktig väderlek tenderar hela vindrutan att imma igen, Vid kraftigt regn kan det vara helt kört att se nå´t, imman är total!
Även vid soligt och torrt väder blir det imma på sidorutorna, så att jag inte ser ordentligt i backspeglarna.
Jag har funderat på om det kan vara fukt i fläktsystemet eller nå´t liknande. Fukten på sidorutorna uppkommer precis där fläktmunstycket sitter. Någon som har tips på hur detta kan fixax??
En torrboll inköptes under gårdagen, effekten av den inte känd än !
hej undrar om inte cupefiltret e tätt känner igen syndromet :)
av catoo
*pettson* skrev:
Ska plocka ut värmepaketet nu i helgen! Mest för att se hur det ser ut! Finns det något sätt varpå man ev. kan laga ett "emelemt" (som tydligen skall finnas däri) provisoriskt?? Vad jag hört så finns det väl nå´t att täta en valig kylare med, eller? Borde det inte funak här också??
Nope inga genvägar...
Hejsan!
Funderar på om man endast kan byta ett eventuellt läckande element, eller om man måste byta hela paketet?? Någon här som har en aning om det?? Och JA, såg att jag inte svarat på det tidigare, bilen käkar kylarvätska, tycker visst gott om det desutom! Någon som vet om det finns en sprängskiss eller liknande över hur en 850 ser ut på "insidan"??
av *pettson*
catoo skrev:
*pettson* skrev:
Ska plocka ut värmepaketet nu i helgen! Mest för att se hur det ser ut! Finns det något sätt varpå man ev. kan laga ett "emelemt" (som tydligen skall finnas däri) provisoriskt?? Vad jag hört så finns det väl nå´t att täta en valig kylare med, eller? Borde det inte funak här också??
Nope inga genvägar...
Hejsan!
Funderar på om man endast kan byta ett eventuellt läckande element, eller om man måste byta hela paketet?? Någon här som har en aning om det?? Och JA, såg att jag inte svarat på det tidigare, bilen käkar kylarvätska, tycker visst gott om det desutom! Någon som vet om det finns en sprängskiss eller liknande över hur en 850 ser ut på "insidan"??
Du har bara ett värme element så det duger gott att bara byta detta?..
Det är liksom hela *värmepaketet*..
av catoo
*pettson* skrev:
catoo skrev:
*pettson* skrev: Nope inga genvägar...
Hejsan!
Du har bara ett värme element så det duger gott att bara byta detta?..
Det är liksom hela *värmepaketet*..
Vad jag kunde se efter att sneglat in i "paketet", är att där sitter 2 st element. Vill gärna ha svar på om jag måste köpa hela paketet, inkl. plasebyttan mm, eller om det räcker med elementen??? Funderar också på hur de två rören som går in i paketet ser ut; går de direkt till elementen eller? Och hur får man bort de? JAg tycker det verkar relativt enkelt att plocka bort de nedre delarna av varmepaketet, men det verkar lite svårt att få bort de två¨rören som leder in-/ut vattnet till elementen (?)... Någon som har erfarenhet av detta? ´Kan det vara så att det är en packning, skarv eller liknande som gett sig? Har som ni märker ingen aning om hur det ser ut däri, tips tas gärna emot!! (sprängskiss eller handbok frågade jag om innan, någon som vet?????)
av Jokeman
Jag har samma probs med min v70 -99!! Så fort de blir de minsta fuktigt ute så immar de på som fan. Ibland kan de va rent ut sagt förjävligt (vart tvungen o stannat en gång pga av dålig sikt)
av Jokeman
Jag har precis samma probs me min! O det är en V70 -99 :/ sjukt mkt imma vid fuktigt väder o regn. Ngt som jag tänkt ta upp i nästra service dock....
av helgonet
Jag bytte för 4 veckor sedan mitt värmepaket och då när jag skulle släppa aluminiumrören från paketet så sprack plasten med snabbkopplingen som sitter i torpedväggen, så köp ut kopplingen från Volvo Det sitter o-ringar och allt du behöver i kittet. Knip slangarna med tänger som går från motorn till torpedväggen i motorrummet så slipper du massa vatten i kupén. Jag hittade en jättebra beskrivning här på forumet hur man gör och det var klockrent. Tack alla vänner !!
Hoppas att det går bra.
Hls
Användarvisningsbild
av vbc
Well, V70 99 tycks ha en egen barnsjukdom, bytte v-paket för några mpnaders sedan...
TIPS. OM jag inte minns helt fel fick jag helt ok grejjer inkl o-ringar från MICRO. BEhöver väl inte tillägga att det var en "viss" prisskillnad, återstår att se om de grejjerna håller längre än 7 år vilket tycks vara mer än vanligt med Volvo orginal stuff.
Lycka till!
PS
Använde små tvingar för å strypa slangarna i motorrummet, en trasa på v-sidan där kopplingen till paketet sitter på V70 iaf
DS

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]