Bred skrev:*pettson* skrev:
Tycker inte du ska tveka, teori är en sak med bara två parametrar..
I verkligheten spelar 100 saker roll samtidigt..(tja t.ex varierande temp på bromssträckan, värmeutvecklingen mot beläggen, skivornas bett.. tja det och 97 parametrar till du glömt..
ut nu och dra ur säkringen... upp i 100 på nån bra sträcka utan folk... nita på markering... Mät sträckan..
Gör om samma sak genom att ställa dej på bromsen med säkringen i....
inse att du är så spöad i bromssträcka att det gör ont.... Inse att du som människa inte är ett dugg effektiv vad du än tror..
Gör om samma sak på grus.. inse att du stannar fortare än ABS systemet.. :idea:
Inse att du inte kan svänga nånstans.. :idea:
Inse att du kan svänga vart du vill med systemet inkopplat mot att det tar några meter längre på gruset.. NU vet du vad systemet är till för..
:idea:
Vi var ett gäng som var uppe vid kinnekullering och lekte lite. Jag provade med 2 olika saabar, tror de var 9-5 sedan, både med ABS:en inkopplad och urkopplad.
På torr asfalt fick jag en kortare bromssträcka utan ABS:en än med. Gjorde även ett par test där jag fick väja medan jag bromsade och även där vann jag över ABS:en. väjde medan man bromsade om man skulle klå ABS:en. Dessutom kan jag nämna att jag inte var rädd för att stampa på pedalen när ABS:en var inkopplad, så där ligger inte felet, höll ett jämnt och precist tryck.
Dock skall nämnas att på den hala delen av banan så var ABS:en mig överlägsen då jag tenderade att trycka för hårt.
Men, visst, det huvudsakliga är ju att kunna styra undan precis som du säger, inte få så kort bromssträcka som möjligt (även om de önskas).
Men, vad vet jag. Det kanske bara var slumpen? Det säger jag inte för att vara sarkastisk, utan för att det faktiskt är det som inträffat mig och jag baserar min syn på ABS:en därefter.
Pettson, vill inte bråka med dig. Tvärtom, snälla, kan du förklara varför jag ser på det som jag gör? Har de två saabarna jag testkörde inte haft ett tillräckligt effektivt ABS:system? Dock slog ju ABS:en mig på fingrarna flera gånger om på den hala delen...
Under planerad körning på en välkänd sträcka med en bil du känt på upprepade varv så kan du absolut spöa ABS systemet iallafall i några parametrar..
Om vi skulle ändrat lite på parametrarna istället till lite kyligare? grövre alsfalt?
Eller kanske lite varmare? Då är det inte säkert att du spöat systemet.
Systemet är inte framtaget för som sagt att göra en stoppsträcka så kort som möjligt utan så effektiv OAVSETT temp eller underlag som möjligt.
Så snittar vi alla parametrar vi kan komma på så får du spö iallafall.
Sen skiljer det otroligt mycket mellan olika bilar..
Att köra en 850 -92 och slå tvärnit är en helt annan sak än att göra det med en 07 70 kombi..
Allt spelar in.. chassiesättning, däck, underlag, förartyp.. ja allt. Det är därför dom stora teamen måste ha en ABS sättning för varje förare som kör t.ex en tävlingsbil..
Så kan vi inte göra på en personbil. Den ska passa mej.. och dej och åke 74 år..
Prio kvarstår.. du kan styra/ bromsa.. med foten stumt mot golvet precis som vid panik.. och du kan göra det nyvaken... eller när du pressat längs vägen i 10 timmar..
Att veta varför någon tänker som man gör är inte nånting jag är direkt skolad i.
Jag har även jag mina ideer om vinterdäckens bästa fram eller bak. Men mina ideer är om du är en aktiv medveten förare. Fram hävdar jag ska vara bäst om nåt måste vara bäst (om den är framhjulsdriven). Forskarnas ideer är om du blir överraskad eller inte är så bra förare kanske.. Och då har dom rätt, jag får böja mej.. bästa däcken bak minimerar risken för sladd överhuvudtaget, och dom flesta sladdar kommer ju överraskande. Hur illa det än känns så ingen sladd, är bättre än vilken sladd som helst..
Däremot när sladden är där.. har du ingen chans att reda ut den för du har så dåliga däck fram på din framhjulsdrivna att du inte kan dra dej ur sladden. Detta erkänner man också, dock är det många som ändå fått panik i det stadiet och släppt ratten så då spelar det ingen roll egentligen. Men frågeställningen gällde inte hur man tar sej ur en sladd i deras råd. Så mitt ansvar i det hela med min syn på saken är att ha bra däck runtom .. då kan jag dra mej ur sladden.. om den kommer.
ABS rules.. om den används rätt
