Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Håller med dig pettsson till 100 %.

Tyvärr lever många i tron att dom är bättre än tekniken, vilket dom INTE är.

Det är dom man inte vill möta i trafiken :twisted: :twisted: :twisted:

ABS- funktionen har räddat många liv.
av Bred
*pettson* skrev: Tycker inte du ska tveka, teori är en sak med bara två parametrar..
I verkligheten spelar 100 saker roll samtidigt..(tja t.ex varierande temp på bromssträckan, värmeutvecklingen mot beläggen, skivornas bett.. tja det och 97 parametrar till du glömt..
ut nu och dra ur säkringen... upp i 100 på nån bra sträcka utan folk... nita på markering... Mät sträckan..
Gör om samma sak genom att ställa dej på bromsen med säkringen i....
inse att du är så spöad i bromssträcka att det gör ont.... Inse att du som människa inte är ett dugg effektiv vad du än tror..
Gör om samma sak på grus.. inse att du stannar fortare än ABS systemet.. :idea:
Inse att du inte kan svänga nånstans.. :idea:
Inse att du kan svänga vart du vill med systemet inkopplat mot att det tar några meter längre på gruset.. NU vet du vad systemet är till för..
:idea:
Vi var ett gäng som var uppe vid kinnekullering och lekte lite. Jag provade med 2 olika saabar, tror de var 9-5 sedan, både med ABS:en inkopplad och urkopplad.
På torr asfalt fick jag en kortare bromssträcka utan ABS:en än med. Gjorde även ett par test där jag fick väja medan jag bromsade och även där vann jag över ABS:en. väjde medan man bromsade om man skulle klå ABS:en. Dessutom kan jag nämna att jag inte var rädd för att stampa på pedalen när ABS:en var inkopplad, så där ligger inte felet, höll ett jämnt och precist tryck.
Dock skall nämnas att på den hala delen av banan så var ABS:en mig överlägsen då jag tenderade att trycka för hårt.
Men, visst, det huvudsakliga är ju att kunna styra undan precis som du säger, inte få så kort bromssträcka som möjligt (även om de önskas).
Men, vad vet jag. Det kanske bara var slumpen? Det säger jag inte för att vara sarkastisk, utan för att det faktiskt är det som inträffat mig och jag baserar min syn på ABS:en därefter.
Pettson, vill inte bråka med dig. Tvärtom, snälla, kan du förklara varför jag ser på det som jag gör? Har de två saabarna jag testkörde inte haft ett tillräckligt effektivt ABS:system? Dock slog ju ABS:en mig på fingrarna flera gånger om på den hala delen...
av christer.d
Harlock skrev:Aja, det löste sig utan er hjälp.. äntligen åker man runt utan Jävla ABS skiten :D:D känns bra :D:D:D
bra att du löste det själv, för här på forum hjälper vi till men inte att göta en bil trafik farlig. Du kanske märkte hur många som hjälpte dej till det? INGEN
Hoppas att bilprovningen märkte att du har fuskat.
Och gav dej en om besiktning. vol:-)
Användarvisningsbild
av camaro69
Bred skrev:
*pettson* skrev: Tycker inte du ska tveka, teori är en sak med bara två parametrar..
I verkligheten spelar 100 saker roll samtidigt..(tja t.ex varierande temp på bromssträckan, värmeutvecklingen mot beläggen, skivornas bett.. tja det och 97 parametrar till du glömt..
ut nu och dra ur säkringen... upp i 100 på nån bra sträcka utan folk... nita på markering... Mät sträckan..
inse att du är så spöad i bromssträcka att det gör ont.... Inse att du som människa inte är ett dugg effektiv vad du än tror..
Inse att du kan svänga vart du vill med systemet inkopplat mot att det tar några meter längre på gruset.. NU vet du vad systemet är till för..
Vi var ett gäng som var uppe vid kinnekullering och lekte lite. Jag provade med 2 olika saabar, tror de var 9-5 sedan, både med ABS:en inkopplad och urkopplad.
På torr asfalt fick jag en kortare bromssträcka utan ABS:en än med. Gjorde även ett par test där jag fick väja medan jag bromsade och även där vann jag över ABS:en. väjde medan man bromsade om man skulle klå ABS:en. Dessutom kan jag nämna att jag inte var rädd för att stampa på pedalen när ABS:en var inkopplad, så där ligger inte felet, höll ett jämnt och precist tryck.
Dock skall nämnas att på den hala delen av banan så var ABS:en mig överlägsen då jag tenderade att trycka för hårt.
Men, visst, det huvudsakliga är ju att kunna styra undan precis som du säger, inte få så kort bromssträcka som möjligt (även om de önskas).
Men, vad vet jag. Det kanske bara var slumpen? Det säger jag inte för att vara sarkastisk, utan för att det faktiskt är det som inträffat mig och jag baserar min syn på ABS:en därefter.
Pettson, vill inte bråka med dig. Tvärtom, snälla, kan du förklara varför jag ser på det som jag gör? Har de två saabarna jag testkörde inte haft ett tillräckligt effektivt ABS:system? Dock slog ju ABS:en mig på fingrarna flera gånger om på den hala delen...
Blir alltid lika imponerad av människor som säger sig vara bättre än ABS-bromsar och antisladdsystem.

Konstigt att Ni inte kommit längre i livet och blivit något stort av Er.

När den svåra paniksituationen kommer hinner man inte med att tänka och moderera pedaltryck m m. Under lugna förhållanden på bana är det inte några bekymmer att klara det mesta. Men när rådjuret hoppar ur skogen eller liknande, skulle jag se den som börjar moderera pedaltryck för att vara bättre än ABS.

Suck.

Ni lurar ingen annan än Er själva.
:wink:
av Bred
jaja, ursäkta att jag la mig i. Bara berättade vad som har hänt mig när jag kört. Har gjort några panikbromsningar jag med, en del där jag inte låst något men även någon där jag låst hjulen. Har även gjort en panikbromsningen där man ser att jag först låst ett hjul för att därefter lätta lite på foten så att hjulet släppt igen. Det är vad som har hänt mig...

Säger inte att jag är bättre, för det är jag säkerligen inte gentemot ett väl fungerande ABS:system. Men trots allt fick jag de resultaten jag skrev.

Anledningen till att jag överhuvudtaget yttrade mig från första början var er negativitet gentemot hans sett att lösa sitt ABS problem.
Så länge han informerar nästa ägare om att ABS:en är urkopplad ser jag inget fel i det. Det blir ju som vilken annan svenssonbil utan ABS. Hade själv gärna sluppit ABS:en då den även krånglar på min bil (klagar på pumpen samt att kugghjulet har spruckit).

Nåväl, ska inte lägga mig i något mera. Har bara berättat vad som har hänt mig och att även jag förmodligen skulle löst ABS:en på samma sätt. Rättare sagt, kommer att lösa det på samma sätt om ingen kan övertyga mig om att det är väldigt enkelt och hyffsat billigt att byta det där kugghjulet (aldrig jobbat med abs, högerfram -92).
Ha en god fortsättning på sommaren hälsar "bakåtsträvaren" :wink:
av *pettson*
Bred skrev:
Under planerad körning på en välkänd sträcka med en bil du känt på upprepade varv så kan du absolut spöa ABS systemet iallafall i några parametrar..
Om vi skulle ändrat lite på parametrarna istället till lite kyligare? grövre alsfalt?
Eller kanske lite varmare? Då är det inte säkert att du spöat systemet.
Systemet är inte framtaget för som sagt att göra en stoppsträcka så kort som möjligt utan så effektiv OAVSETT temp eller underlag som möjligt.
Så snittar vi alla parametrar vi kan komma på så får du spö iallafall. :wink:
Sen skiljer det otroligt mycket mellan olika bilar..
Att köra en 850 -92 och slå tvärnit är en helt annan sak än att göra det med en 07 70 kombi..
Allt spelar in.. chassiesättning, däck, underlag, förartyp.. ja allt. Det är därför dom stora teamen måste ha en ABS sättning för varje förare som kör t.ex en tävlingsbil..
Så kan vi inte göra på en personbil. Den ska passa mej.. och dej och åke 74 år..
Prio kvarstår.. du kan styra/ bromsa.. med foten stumt mot golvet precis som vid panik.. och du kan göra det nyvaken... eller när du pressat längs vägen i 10 timmar..
Att veta varför någon tänker som man gör är inte nånting jag är direkt skolad i.
Jag har även jag mina ideer om vinterdäckens bästa fram eller bak. Men mina ideer är om du är en aktiv medveten förare. Fram hävdar jag ska vara bäst om nåt måste vara bäst (om den är framhjulsdriven). Forskarnas ideer är om du blir överraskad eller inte är så bra förare kanske.. Och då har dom rätt, jag får böja mej.. bästa däcken bak minimerar risken för sladd överhuvudtaget, och dom flesta sladdar kommer ju överraskande. Hur illa det än känns så ingen sladd, är bättre än vilken sladd som helst..
Däremot när sladden är där.. har du ingen chans att reda ut den för du har så dåliga däck fram på din framhjulsdrivna att du inte kan dra dej ur sladden. Detta erkänner man också, dock är det många som ändå fått panik i det stadiet och släppt ratten så då spelar det ingen roll egentligen. Men frågeställningen gällde inte hur man tar sej ur en sladd i deras råd. Så mitt ansvar i det hela med min syn på saken är att ha bra däck runtom .. då kan jag dra mej ur sladden.. om den kommer.
ABS rules.. om den används rätt :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
Bred skrev:jaja, ursäkta att jag la mig i. Bara berättade vad som har hänt mig när jag kört. Har gjort några panikbromsningar jag med, en del där jag inte låst något men även någon där jag låst hjulen. Har även gjort en panikbromsningen där man ser att jag först låst ett hjul för att därefter lätta lite på foten så att hjulet släppt igen. Det är vad som har hänt mig...

Säger inte att jag är bättre, för det är jag säkerligen inte gentemot ett väl fungerande ABS:system. Men trots allt fick jag de resultaten jag skrev.

Anledningen till att jag överhuvudtaget yttrade mig från första början var er negativitet gentemot hans sett att lösa sitt ABS problem.
Så länge han informerar nästa ägare om att ABS:en är urkopplad ser jag inget fel i det. Det blir ju som vilken annan svenssonbil utan ABS. Hade själv gärna sluppit ABS:en då den även krånglar på min bil (klagar på pumpen samt att kugghjulet har spruckit).

Nåväl, ska inte lägga mig i något mera. Har bara berättat vad som har hänt mig och att även jag förmodligen skulle löst ABS:en på samma sätt. Rättare sagt, kommer att lösa det på samma sätt om ingen kan övertyga mig om att det är väldigt enkelt och hyffsat billigt att byta det där kugghjulet (aldrig jobbat med abs, högerfram -92).
Det ända du ska be om ursäkt var att du körde SAAB :wink: :wink:
Man har rätt att säga vad man har upplevt utan att känna sig kränkt.
Fortsätt lägga dig i det gör jag jämnt även om man har rätt eller fel. men det skapar en dialog där man lär sig saker oxå.
Mvh/Magnus
Användarvisningsbild
av camaro69
Grammse.

Jag tror inte Bred har blivit "kränkt" av någon. Däremot så har jag och pettson gett feedback på hans inlägg och argumenterat emot.

Att vi inte har samma åsikt som Bred betyder inte att han är kränkt.

Jag hoppas inte du känner dig "kränkt" nu. :wink:
av *pettson*
Bred skrev:jaja, ursäkta att jag la mig i. Bara berättade vad som har hänt mig när jag kört. Har gjort några panikbromsningar jag med, en del där jag inte låst något men även någon där jag låst hjulen. Har även gjort en panikbromsningen där man ser att jag först låst ett hjul för att därefter lätta lite på foten så att hjulet släppt igen. Det är vad som har hänt mig...

Att lägga sej i är inte fel, men att egentligen förespråka att dölja ett fel istället för att åtgärda detsamma vet jag inte om det är så bra? Att dölja i snö.. kommer upp i tö.. inte helt obekant? Att strunta i egen hälsa är ett val var och en gör. Att strunta i ens egen inverkan på andras hälsa ( på den delen där du kan påverka ens) är att ignorera andras värde..
vad gäller att byta *kugghjulet alltså kuggkransen på en sida så kostar kransen 400kronor plus jobb..
En komplett knut kostar 698 kronor på biltema och är då komplett med den nya kransen. Så frågan är.. är andras möjliga hälsa värd 400-698 kronor? Att byta kransen är en värderingsfråga om knuten som sitter är i bra skick (lågmilad) eller om byte av knut är bättre?.. Hursomhelst pratar vi om ett jobb på ca 35minuter om inget strular..
Klagomålen på abs pumpen är vanliga men brukar vara lätta att fixa.. Antingen är det OFTAST matningen som via en mycket dålig grening i originalpiskan uteblir.. Lösningen är en ny kabel..
Eller så är det jorden som strular till det.. och även där drar man en ny parallellt.

Att det är skitdyrt på verkstan är inte nåt nytt.... men en verkstadshandbok och verktyg i lådan hemma för runt 300 spänn samt en pallbock och en domkraft löser problemet mycket billigare. (knutbyte eller för den delen kransbyte).
av christer.d
grammse skrev:

Det ända du ska be om ursäkt var att du körde SAAB :wink: :wink:
Man har rätt att säga vad man har upplevt utan att känna sig kränkt.
Fortsätt lägga dig i det gör jag jämnt även om man har rätt eller fel. men det skapar en dialog där man lär sig saker oxå.
Mvh/Magnus
håller med man ska säg vad man vet och upplevt kör hårt
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]