- tis 17 jul 2007, 23:38
Mvh Magnus
Funk skrev:Får man fråga vad du jobbar med?? du tycks sitta inne med en del kunskap :D Men jag chansar med mitt K&N filter för jag tycker bilen "andas" bättre sen låter det fräckt. som en dump pyss pyss.hoppa upp och sätta mig på stod det!!!Här där jag bor har det inte någon annan mening än "jag lovar dig" eller det "kan jag garantera", om det är ovårdat språk för dig så var det ju olyckligt..
är alla öppna filter skit menar du???Nej inte alls, flera av dem flödar väldigt bra. Och är absolut nödvändiga i vissa bilar. T.ex i racing där dom sitter placerad på rätt ställen i bilen, med öppningar för kalluft designade för max funktion. Men i racing räknas allt, för att man skall vinna. Där gör det inget att dom filtrerar mindre för motorerna renoveras eller byts regelbundet. Och det enkla faktumet att det är ett annat användningsområde än vardagskörning, dom kör aldrig sakta, och hamnar inte heller i köer...
finns det några tester som visar att de filtrerar så dåligt som du påstår???Det finns tester, googla lite så får du se, men man får leta lite för det mesta är reklam eller liknande för produkterna. För min egen del så har många års intresse och goda kontakter inom fordonsindustrin gett mig möjlighet att prata med dem som testat och mätt det mesta.
För om det är så illa så skulle ju inte så många ha det på sina bilar eller har jag fel????
Anledningen till att många har det i sina bilar är tyvärr okunskap, det är lätt att falla för reklam eller att man tittar på de riktiga tävlingsbilarna och tror att det är bra. Men det som nödvändigt på Kenneth Hansens rallycrossbil kan ge stora nackdelar på våra bilar..
Det kommer alltid finnas de som är för eller mot öppet filter, stora hjul,vingar,mm mm. även dessa saker har ju sina för och nackdelar.Så sant, men jag tror att de flesta som t.ex skruvar på en vinge inte tror att det verkligen ger dem nödvändig extra downforce i pendeltrafiken. Där handlar det oftast om tycke och smak.
Vill du ha ett öppet filter som kan ge sämre effekt och kortare livslängd så OK, men du bör fatta det beslutet efter att lärt dig om nackdelarna och där kommer sådana här trådar in i bilden. Och ursprungsfrågan i tråden var väl om det var skadligt för motorn att montera ett öppet filter på en 170hkr 850. Och det har flera gett sin syn på.
/Thomas
Mvh Magnus
Volvo Your dream my reality!