Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Funk skrev:
hoppa upp och sätta mig på stod det!!!
Här där jag bor har det inte någon annan mening än "jag lovar dig" eller det "kan jag garantera", om det är ovårdat språk för dig så var det ju olyckligt..
är alla öppna filter skit menar du???
Nej inte alls, flera av dem flödar väldigt bra. Och är absolut nödvändiga i vissa bilar. T.ex i racing där dom sitter placerad på rätt ställen i bilen, med öppningar för kalluft designade för max funktion. Men i racing räknas allt, för att man skall vinna. Där gör det inget att dom filtrerar mindre för motorerna renoveras eller byts regelbundet. Och det enkla faktumet att det är ett annat användningsområde än vardagskörning, dom kör aldrig sakta, och hamnar inte heller i köer...

finns det några tester som visar att de filtrerar så dåligt som du påstår???
För om det är så illa så skulle ju inte så många ha det på sina bilar eller har jag fel????
Det finns tester, googla lite så får du se, men man får leta lite för det mesta är reklam eller liknande för produkterna. För min egen del så har många års intresse och goda kontakter inom fordonsindustrin gett mig möjlighet att prata med dem som testat och mätt det mesta.
Anledningen till att många har det i sina bilar är tyvärr okunskap, det är lätt att falla för reklam eller att man tittar på de riktiga tävlingsbilarna och tror att det är bra. Men det som nödvändigt på Kenneth Hansens rallycrossbil kan ge stora nackdelar på våra bilar..
Det kommer alltid finnas de som är för eller mot öppet filter, stora hjul,vingar,mm mm. även dessa saker har ju sina för och nackdelar.
Så sant, men jag tror att de flesta som t.ex skruvar på en vinge inte tror att det verkligen ger dem nödvändig extra downforce i pendeltrafiken. Där handlar det oftast om tycke och smak.

Vill du ha ett öppet filter som kan ge sämre effekt och kortare livslängd så OK, men du bör fatta det beslutet efter att lärt dig om nackdelarna och där kommer sådana här trådar in i bilden. Och ursprungsfrågan i tråden var väl om det var skadligt för motorn att montera ett öppet filter på en 170hkr 850. Och det har flera gett sin syn på.

/Thomas
Får man fråga vad du jobbar med?? du tycks sitta inne med en del kunskap :D Men jag chansar med mitt K&N filter för jag tycker bilen "andas" bättre sen låter det fräckt. som en dump pyss pyss.
Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Funk
Jag jobbar inom fordonsindustrin, det gör mig inte till expert på något sätt, men efter 25 år så har man ju lärt känna rätt många som verkligen vet vad de pratar om.

Skall jag säga något snällt om sportfilter så är det troligen K&N i originalbox som är den bästa kompromissen. Lite beroende på vilken bil det är förstås...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
*pettson* skrev:
Frigge skrev:Filter som ska oljas in sabbar förr eller senare Luftmassemätaren
en kul missuppfattning.. prova gärna med en beggad massmätare till 850.. olja in den och se vad som krävs för att den ska ge upp... hoppas du har gott om tid.. :idea: Har nämligen roat mej med att olja in och då o då rengöra med bräkleen.. allt för att döda.. massmätaren har vi för skojs skull låtit sitta i olika bilar.. Den är inne på bil nr 8 och totalt 14000 mil kört med olika inoljningar/tvättningar.. Varför gör vi så?.. Enkelt.. allt för att bevisa motsatsen..
Gör nu samma sak med en gammal massmätare med tråd i typ 740.. där kan du räkna sekunderna innan det ger upp vid renbränningen.. Kanske är det därifrån rädslan kommer?..
Nu tror jag det är du *pettson* som också har drabbats av en kul missuppfattning att när du försöker döda din mätare.

Det som händer är inte att mätaren dör, det som händer är att kletolja fastnar på givaren, damm fastnar i kletet = isolerar och gör givaren långsammare = sämre respons och lögre effekt och ibland ryck.

Brukar försvinna om man gör rent givaren, du är ju där och duttar med bräkllen hela tiden så då hinner det ju inte bygga på någon skit.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:
*pettson* skrev:
Frigge skrev:Filter som ska oljas in sabbar förr eller senare Luftmassemätaren
en kul missuppfattning.. prova gärna med en beggad massmätare till 850.. olja in den och se vad som krävs för att den ska ge upp... hoppas du har gott om tid.. :idea: Har nämligen roat mej med att olja in och då o då rengöra med bräkleen.. allt för att döda.. massmätaren har vi för skojs skull låtit sitta i olika bilar.. Den är inne på bil nr 8 och totalt 14000 mil kört med olika inoljningar/tvättningar.. Varför gör vi så?.. Enkelt.. allt för att bevisa motsatsen..
Gör nu samma sak med en gammal massmätare med tråd i typ 740.. där kan du räkna sekunderna innan det ger upp vid renbränningen.. Kanske är det därifrån rädslan kommer?..
Nu tror jag det är du *pettson* som också har drabbats av en kul missuppfattning att när du försöker döda din mätare.

Det som händer är inte att mätaren dör, det som händer är att kletolja fastnar på givaren, damm fastnar i kletet = isolerar och gör givaren långsammare = sämre respons och lögre effekt och ibland ryck.

Brukar försvinna om man gör rent givaren, du är ju där och duttar med bräkllen hela tiden så då hinner det ju inte bygga på någon skit.
mjae.... nån missuppfattning är det inte tal om från min sida.. vi tvättade massmätaren efter oljningen och provkörningarna som var i samband med detta.. Annars tvättar vi BARA FILTREN... inte massmätaren.. och som sagt.. 14000 mil. Kanske dags ändå att lägga en tråd om hur man oljar in ett filter på korrekt sätt.. Både bomulls och skumfilter..? Och vilka produkter som är så lätta att applicera att en 5 åring kan fixa det hela..?
Inte för det spelar massmätaren nån egentlig roll utan för att man ska slippa bli skitig/ kletig i onödan och för att man ska se till att få minimalt med damm i motorn. Du vet.. det är ju oljans uppgift att göra finfiltreringen..
av Sevak
Jag ska snart köpa en s80 nya modellen 07a 2.5T ska ppc trimma ala bsr. 258 hk ska det ge. Jag vill även få fram det där ljudet man får genom öppet luftfilter. Men har hört att bsr optiflow är skit.
Är K&N bättre?
Ska man ha kvar orginalboxen?
Ska man ta bort den och ha avskärming?
Varför pajjar lmm på vissa bilar.

Har läst så mycket så jag blivit så osäker på vad jag ska göra?
Vad tycker ni
av Sevak
Ingen som kan?
Användarvisningsbild
av Funk
Luftboxen på S80 är bra konstruerad, vill du ha bättre funktion vid de relativt låga effekter det trots allt handlar om så vet jag inget sätt.

Vill du åt ljudet, och kan tänka dig att offra lite av de fördelar som orginalboxen ger, tänker då på kalluftstillförsel med mera, så börja med att skaffa en extra box från skroten och ta fram hålsågen. Ett par 20mm hål i sidan av boxen borde göra susen, givetvis på rätt sida om filtret... Räcker inte det så montera ett K&N insatsfilter i samma box... Eller skaffa filtret innan du borrar, redan det ger lite högre ljud..

LMM pajjade framför allt på äldre vagnar pga för mycket olja på filtret, den fastnade på tråden i LMM och skadade denna.. Idag går dom troligen sönder pga att man vid chippning gör så att dom arbetar närmare den gräns dom är konstruerade för, vilket gör att dom helt enkelt blir känsligare...

/Thomas
av *pettson*
Funk skrev:Luftboxen på S80 är bra konstruerad, vill du ha bättre funktion vid de relativt låga effekter det trots allt handlar om så vet jag inget sätt.

Vill du åt ljudet, och kan tänka dig att offra lite av de fördelar som orginalboxen ger, tänker då på kalluftstillförsel med mera, så börja med att skaffa en extra box från skroten och ta fram hålsågen. Ett par 20mm hål i sidan av boxen borde göra susen, givetvis på rätt sida om filtret... Räcker inte det så montera ett K&N insatsfilter i samma box... Eller skaffa filtret innan du borrar, redan det ger lite högre ljud..

LMM pajjade framför allt på äldre vagnar pga för mycket olja på filtret, den fastnade på tråden i LMM och skadade denna.. Idag går dom troligen sönder pga att man vid chippning gör så att dom arbetar närmare den gräns dom är konstruerade för, vilket gör att dom helt enkelt blir känsligare...

/Thomas
idag har man ungefär 3 s80 om dagen både sugisar och T6 or för byte av massmätare på Rejmes Lkpg enligt en bekant som är tekniker där. Felet är INTE att man manipulerat nåt, det handlar om pensionärsbilar likväl som vanlig familje och resande, alla med originalboxar och original programvara. Felet är motorumsvärmen som knäcker dom enligt besked från bosch. Volvo är även ålagda att sänka priset på dessa massmätare, detta har man gjort ihop med ett utbytes system på reparerade/modifierade massmätare. Priset är 3500kr istället för 4800kr.
Användarvisningsbild
av Funk
Där ser man, då blir det inte bättre av att man skjuter mer ström igenom dom som man gör vid chippning..

/Thomas
av Tompa R
Funk skrev:Luftboxen på S80 är bra konstruerad, vill du ha bättre funktion vid de relativt låga effekter det trots allt handlar om så vet jag inget sätt.

/Thomas

kan man borra hål för att få lite fräckare ljud? jag skulle gärna vilja ha en budgett variant av att få lite häftigare ljud. mer info om att borra skulle va trevligt.
Lambdalampan lyser

"Lambdalampan" kan tändas av m&arin[…]

Reparera läckande AC

IMG_9195.jpeg Finns Nissens torkfilter eller Mahl[…]

Angående packningsutrymme kan man nog starta[…]

Jag har haft samma problem två dagar i rad. […]