Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pjfj
Så. Efter en massa länkningar omkring på forumet, och en tråd fylld av färger...
Hur vet jag vad som är i bilen idag, och vad bör man fylla på om man inte har möjlighet att tömma systemet och göra rent på ett tag?
av *pettson*
Det enda du kan vara *säker* på att fylla i om du inte kan tömma systemet och inte vet vad det är i. Är inte helt otippat: vatten..
Vatten skadar inte ditt system sålänge det finns lite glykol i det. Men SEN bör du tömma glykolen och skölja ur så gott det går och fylla i nytt. Men gör då en liten notering i boken om vad DU fyller på, ifall du av nån anledning behöver fylla om eller toppa på. Det finns inget så vidrigt som att som mekaniker få veta att *jag har fyllt på glykol ...toppar du den ifall det behövs*
på frågan om vad är det för glykol så har den köpts på biltema, eller var det micro? Kanske förra gången på jula? Ja det var iallafall en liter han slog i..
*Var det koncentrat? Mjae.. den var blågrön typ.. eller lite grönare än blå eller.. *
Ja kunder vet egentligen allt du aldrig skulle fråga om. Se till att du inte är en sån kund. Notera vilket märke och vad du hällde i om det var koncentrat eller om det var spädd. Även om du inte får samma fabrikat så får du samma SORT och det är viktigast.
Användarvisningsbild
av CP2
Borde nog skölja systemet på våran Renault asap och hitta den där smörjande glykolen. Reanult ska visst dessutom ha destillerat vatten.......
Användarvisningsbild
av goransson89
Gul glykol finns på alla lastbilsverkstäder. Gula glykolen är även i princip alla nya lastbilar och även vissa äldre. :) Hittar du ingenstanns så kan du komma till mitt jobb och köpa annars :D
av *pettson*
Renault har sin extremsmörjande gulgröna sörja. Bara att gå till orginaldisken för enklaste byte.
Användarvisningsbild
av ketto
Grammse: Har du bytt glykol ännu eller har ja missat nåt? ?:-/ :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Nexus
fan visste den frågan skulle komma :oops: nja ...jag ska byta bromsar på måndag sen när jag samlar ihop lite money ska kamrem samt v-pump bytas och då självklart glykolen .
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har du inte heller bytt kamrem ännu :roll: :wink:
Användarvisningsbild
av ketto
Grammse skrev:fan visste den frågan skulle komma :oops: nja ...jag ska byta bromsar på måndag sen när jag samlar ihop lite money ska kamrem samt v-pump bytas och då självklart glykolen .

Haha, måste ju fråga iaf! Bytte ju snart för 1 år sen tror ja! :mrgreen:
av kottskrapa
Jag kan ju säga som så här att glykol är brun orginal och färgas först när den fatas eller tas ut på bil och får färg beroende på vem som har beställt den, skillnaden är om det är etylenglygol eller propylenglycol ;)
Snowcap volvo 240

Fick till slut clipsen i läge :-) Här[…]

Så bra at du fant artikkelnummer til fixen, […]

Ja, det var nåt sånt jag läste oc[…]

Mig veterligt ska även modellår 2017 ha[…]