Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Varför väcka liv i en över 4 år gammal tråd men en motormodell som inte ens finns i 85X70 serien?
av pekka88
då är det bypass dom menar med ordet "backventil" på oljefiltret?

ett kort ja eller nej räcker pettson....du behöver inte spalta upp, vi förstår inte ens hälften endå :wink: .....eller är det oförmågan från oss att googla fram ett svar som får dig att brusa upp? jag gillar inte heller folk med teorier utan bakgrundsfakta, enkla raka frågor borde man dock få ställa utan att bli uthängd :D
av *pettson*
pekka88 skrev:då är det bypass dom menar med ordet "backventil" på oljefiltret?

ett kort ja eller nej räcker pettson....du behöver inte spalta upp, vi förstår inte ens hälften endå :wink: .....eller är det oförmågan från oss att googla fram ett svar som får dig att brusa upp? jag gillar inte heller folk med teorier utan bakgrundsfakta, enkla raka frågor borde man dock få ställa utan att bli uthängd :D
Det handlar inte om korta eller långa svar. Jag har inte heller brusat upp, det finns en tanke med varje svar jag gör.
Jag menar allvar i att du bör öppna ett filter. Och att du bör sätta dej in i systemet. Det bör inte bara du göra utan det kan fler göra, det gör absolut ingenting.
Eftersom mitt ord inte räcker i normalfallet och inte ska göra så heller om allt är sunt, så gör det ju inget om andra undersöker själva och kommer fram till en helt egna slutsatser.
Det jag saknar är inte att folk inte kan googla. För det kan dom flesta.
Det jag saknar är lite jävlaranamma för att ta reda på saker själva. Det är inte att ta reda på saker själv, när man läser någonannans svar eller åsikter.
Varför inte inhandla ett filter för 50spänn och såga isär det?
Varför inte låta nån annan göra likadant med ett annat märke?
Varför inte såga isär ett använt filter av olika märken? Hur renar det? Är alltid filtret svart eller är det som nytt ibland?
Titta? Fundera? Studera? Dokumentera? Hur ser det ut?
Hur bedömer du kvaliteten på konstruktion och papper utan att ha doktorshatt?
Diskutera med andra om hur man ska testa och bedöma?
Sen kan vi samla dessa slutsatser för att se vad det ger. På så sätt kan vi klargöra saker en gång för alla åt ena eller andra hållet på ett sätt alla förstår och som alla är delaktiga i.
Insatsen är liksom några timmars fritid och 50spänn, men det väcker garanterat viljan att undersöka mer, fundera mer, bedöma mer. Att bli mer delaktig.
Det kräver inte att man är mekaniker eller att man har en full verkstad. Det kräver att man har vilja och en bågfil.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]