Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Lucif3r skrev: mån 09 jan 2023, 16:00 Kamremskit köper man på t ex trodo, bildelaronline, eller liknande. Tror jag gav 1100kr för rem, löprulle och vattenpump när jag böt. Jobbet gjorde jag själv givetvis.

Volvo ville ha ca 4500kr för material+jobb(inkl. vattenpump) när jag frågade innan jag bestämmde mig för att byta själv.
Det var ju inte så farligt pris då.om man köper på Trodo tex.

Men jag har alltid varit en sån som har köpt original delar innan men eftersom jag har löneutmätning nu så får jag tänka om känner jag. :x
av pop
Daniel78 skrev: mån 09 jan 2023, 18:10 Tänkte att det är dags efter snart 30 år. Funkar också att mäta remspänningen men då krävs mätinstrumentet 998 8500 och den har jag så klart inte. :-(

Man har ingen aning alls när den är bytt eller ens är bytt men det får jag verkligen hoppas att den är någon gång under 32000 mil.
Remspännaren ska jag absolut byta samtidigt, är bara dumt annars. ;-)
av pop
Nexus skrev: mån 09 jan 2023, 20:12 Jag körde 16500 mil på min rem utan problem men med tanke på om din aldrig är bytt tidigare så hade jag tagit bort övre kåpan och kollat så remmen inte är helt full av torrsprickor
Ska absolut be min mekaniker att kika på hur skicket verkar vara på den är den dålig så får jag ta den kostnaden direkt.
av pop
SubMarine skrev: tis 10 jan 2023, 00:13 Som Nexus säger så skulle jag också gjort en okulärbesiktning på hur remmen ser ut, kolla att indikatorn i spännaren fortfarande ligger i något sånär rätt intervall samt undersöka om man ser något konstigt på/med vattenpump och brytrulle.
Det är en bra ide att kika på den så det får min mekaniker äran att göra. :-D
av SubMarine
Gällande diskussionen om orginaldelar så satt det INA-grejor på min original och dessa köper man för ca 1500 kr på Trodo.
Användarvisningsbild
av Daniel78
Om man har stor erfarenhet med bildelar och tillverkare så kan man ju köpa billigare. Men jag skruvar bara för att det är kul och vill lära mig nåt. (Och har blivit smittad med Volvoviruset)

Därför att jag försökte undvika att jag stå med fel Pump, rem eller dämpare framför billen köpte jag hos Volvo. Att spara pengar på kamremsidan kan gå åt helvete. Tänk då tex på pump med plasthjul.

Tillkommer att den befintliga pumpen har varit fortfarande i utmärkt skick. Det skulle har varit synd att byta denna pumpen mot en pump av en annan tillverkare. Hoppas ni förstår vad schweizaren försöker att säga :-)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]