Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fixat problemet nu och den läcker inte, men har märkt att den drar bra mycket mer bränsle än vad den gjorde innan. Ca 0.9 i 100 med farthållaren i, innan drog den kanske 0.6. Och stadskörning så drar den sjukt mycket mer. Nån som vet vad det kan vara?
Vad var felet, vi vill ju veta :-D
Vanligaste orsaken till ökad törst brukar vara anliggande broms, står t.o.m. i instruktionsboken ;-)
Är det en icke-turbo? Kolla isåfall att inte förvärmningsspjället under luftfiltret fastnat i läge varmluft. De vill gärna göra så vid ökande ålder, gör motorn trött och törstig.
Sen gör vinterkyla och våt väg förstås sitt för att öka förbrukningen. Går att motverka till viss del med att höja däcktrycket, åker själv på 2.5-2.7 bar i 195/65R15
Vad har du för rullmotstånd/energiklassning på vinterdäcken?
Erik Å skrev: tis 17 jan 2023, 14:02 Vad var felet, vi vill ju veta :-D
Vanligaste orsaken till ökad törst brukar vara anliggande broms, står t.o.m. i instruktionsboken ;-)
Är det en icke-turbo? Kolla isåfall att inte förvärmningsspjället under luftfiltret fastnat i läge varmluft. De vill gärna göra så vid ökande ålder, gör motorn trött och törstig.
Sen gör vinterkyla och våt väg förstås sitt för att öka förbrukningen. Går att motverka till viss del med att höja däcktrycket, åker själv på 2.5-2.7 bar i 195/65R15
Vad har du för rullmotstånd/energiklassning på vinterdäcken?
Läckte som fan ur en slang, var ett rätt stort hål. Under passagerarsidan som du sa.

Är inget av det du sa skulle jag tro, allt börja när det börja läcka och även när jag fixat läckaget så drar den mycket. Kanske är det med förvärmningsspjället men tycker det är konstigt. Sen skulle jag inte tro att det är något med vinterdäcken eftersom haft domhär däcken på sen 3månader tillbaka och då drog den normalt. Är ingen turbo heller
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]