- fre 03 dec 2021, 20:43
Du skulle ju kunna lyfta ett framhjul i taget och rotera det med tändning på för att se om hastighetsmätaren visar rimligt och stabilt värde. Tänk bara på att stänga av TRACS/STC om du använder motorkraft, annars kan bilen hoppa av domkraften. Kör man länge med bara ett hjul roterande så blir det ABS-felkod men den brukar försvinna av sig själv när man kört vanligt några mil..
Min -00 har en annan ABS-styrenhet än -99; hastighetsmätaren mäter medelvärdet av frekvensen från vänster och höger pulsgivare. Ända tills den inser att en givare inte ger någon signal alls, då tänds ABS-lampan och hastighetsmätaren tar signal bara från den "friska" givaren. Alltså hoppar hastighetsmätaren då upp till det dubbla.. Har ingen aning om -99 gör likadant.
Sen har väl den äldre generationen av ABS-styrenhet ofta problem pga dåliga lödningar, kan ju vara något sådant också..
Det kan vara klokt att rengöra "nosen" på ABS-givarna. Kanske var det detta som löste mitt problem..
Det sitter en magnet i givarna och fastnar det rostflagor på nosen så blir de blinda för tänderna på kuggkransen
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66400 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Borde byta packning på oljepumpen. Kanske blir besök på Volvoverkstad, många år sen sist