- fre 03 dec 2021, 20:43
#1477088
Du skulle ju kunna lyfta ett framhjul i taget och rotera det med tändning på för att se om hastighetsmätaren visar rimligt och stabilt värde. Tänk bara på att stänga av TRACS/STC om du använder motorkraft, annars kan bilen hoppa av domkraften. Kör man länge med bara ett hjul roterande så blir det ABS-felkod men den brukar försvinna av sig själv när man kört vanligt några mil..
Min -00 har en annan ABS-styrenhet än -99; hastighetsmätaren mäter medelvärdet av frekvensen från vänster och höger pulsgivare. Ända tills den inser att en givare inte ger någon signal alls, då tänds ABS-lampan och hastighetsmätaren tar signal bara från den "friska" givaren. Alltså hoppar hastighetsmätaren då upp till det dubbla.. Har ingen aning om -99 gör likadant.
Sen har väl den äldre generationen av ABS-styrenhet ofta problem pga dåliga lödningar, kan ju vara något sådant också..
Det kan vara klokt att rengöra "nosen" på ABS-givarna. Kanske var det detta som löste mitt problem..
Det sitter en magnet i givarna och fastnar det rostflagor på nosen så blir de blinda för tänderna på kuggkransen
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66100 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Service #34 klar. Måste pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till..