Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gemini__
QBRICK skrev:KAN SVARA PÅ VISSA GREJOR DU UNDRAR ÖVER:
oljan =skit olja
Varför bemödar du dig med ett svar när du uppenbarligen inte har en susning om detta?

//Thomas
Användarvisningsbild
av camaro69
Gemini__ skrev:
QBRICK skrev:KAN SVARA PÅ VISSA GREJOR DU UNDRAR ÖVER:
oljan =skit olja
Varför bemödar du dig med ett svar när du uppenbarligen inte har en susning om detta?

//Thomas
Om det nu är skitolja som säljs, så undrar man varför så många köper olja på Biltema.
Har inte hört talas om någon som fått motorras p g a Biltemaolja.

Men det är ju upp till var och en, vad man vill göra.
Vill man "slaska med lädret" och köpa super-duper high performance olja för en 200-hundring per liter, till ett gammalt slutkört lik, så är man ju lycklig i sin värld.
Köper man sedan hokus-pokus oljetillsats, typ "slurp 60" eller liknande för minst 1 000 kronor. Så blir motorn i nyskick, eller?

Tron verkar allt.

Jesus lever, eller lever Jesus?

:lol:
av integrasv
Har blandade erfarenheter från biltema men gillar dock att testa deras produkter.

För ett år sedan bytte jag båda stabilisatorstagen fram på min V70.
Valde att köpa ett orginal och ett från biltema. Prisskillnaden var nästan 4 mot 1 och än så länge håller båda.

Tror dock biltemas kommer att hålla sämre men inte så illa som 4 gånger sämre. Nu köpte jag orginalet i butik och kunde sparat en hundring och jag beställt det på nätet. Så 3 mot 1 i pris om jag köper orginalet på det billigaste stället...

Artiklar som inte kan skada bilen är värt att prova! Go Biltema!
av *pettson*
gjorde nu en bekant lycklig igår genom att byta ett hjullager..förvisso på en ford men återkommer till detta strax..
Tidigare har iallafall jag fått både skf och timken från volvos originaldisk till 850.
Och vänder jag mej till mekonomen får jag rouville som i sin tur faktiskt inte tillverkar nåt utan köper upp restpartier av skf och timken..

Hursomhelst så har jag tidigare ANTAGIT att lagren som säljs på biltema till våra och andras bilar är timken. Därför att det i rakt nedstående led sett ut som just timkens lager gör med dess färger och andra ledtrådar.
Dock är ju inte det på nåt sätt bevis.
Nu som sagt återigen så bytte jag lager på den bekantas bil. Jag inhandlade ett 74-0667 som är till Ford Fiesta.
Öppnar kartongen och se på fan.. däri ligger en fet monteringsanvisning.
Det står.. : TIMKEN SERVICE KITS
Nu var förvisso detta en fiesta och inte en 850.. men nog säljs det Timken. Och säkerligen inte bara en typ utan ett avtal finns. och timken över originaldisk eller på biltema.. det spelar mej ingen roll. (för jag antar fortfarande att det är timken till 850) Det är bara skamligt att samma produkt kan kosta muchos meras på andra ställen.
av QBRICK
har tyvärr inte kollat sidan här på ett tag, men till frågan om oljan.Ser att lasse lucifer har svarat på frågan igenteligen. Biltemas halvsyntet som jag körde på höll i ca 400-600 mil sen "skar den" blev tjock olja om man säger så,körde på halv syntet innan dess åxå men dom brukade hålla 1000 mil men det är ju dom som säger att 1000 är för långt kört mellan bytena. Men jag har inte haft ngt problem mer änn detta. så det ju bara att prova.m,v,h qbrick
av varri
Då far å mor hade en bilreservdelsfirma var vi på studie besök på diverse dämpar fabriker och många andra för den delen. å kom farsan på att fråga en nisse i kostym vad som skiljde dämparna i kartongen. Svar: "färgen på oljan" Farsan: HU? Kostymnisse: "Den ena färgen monteras org på fabrik, den andra färgen kommer till er. Så vi vet om det blir nått garantifall".

Men biltema på min bil sätter ja då inte, men det är ju upp till var och en. Till min gamla 745 köptes allt på biltema, men på min v70 kommer inte några biltema saker på.

Men det där med lagren är intressant, till morfars Audi 100 2,3E -89 så var det SKF lager biltema krängde. Ett par år sedan nu, men e ju inte direkt så att biltema sätter dit SKF loggan själva...

Vissa saker är bra, andra mindre bra. Sedan, det finns måndags exemplar på volvo/mekonomen/saab/audi. Thats life.
av alan
Busta_Hymen skrev:
Jag har personligen fått rekommendationer från en labassistens i petrokemindustrin att gärna köra Biltemas syntetolja och litar på det lika hårt som jag bestämt blivit avrådd att köpa oljefilter från andra än Volvo (och något annat märke, var det framm?) av killarna på motorlabbet på Volvo..

Mannfilter har dom nog sagt. Det hade iaf jag gjort, och jag jobbar oxå där =) Det är dom som monteras original.

Det här med Biltemas oljor tycker jag är intressant, har hört från flera källor att det ska vara samma som Statoils. Finns det några "bindande bevis" för att så är fallet?
Jag läste tribologi i luleås univeritet och dom hjälpte till i utväcklingen av nya oljor, där sa en kille (lärare) att Biltemas och Statoils oljar kom från samma ställe, och att det var en bra olja. Han sa också att man alltid ska använda syntetiska oljor då dom är mycket bättre. En bra syntetisk olja håller ca 2000 mil vid normal körning.
Att oljan blir svart saknar betydelse, snarare tvärt om, det är bara ett kvitto på att oljan är bra och har gjort nytta.
Han sa att det var väldigt viktigt med bra filter. För om det är smutsen i oljan som gör att man måste byta.

Så jag köper bara biltemas motorolja och byter aldrig tidigare en rekomenderat (1500 ?)

Sen använder jag aldrig en begagnad plast tratt när jag byter olja och torkar rent runt hålet innan jag öppnar för att fylla på, direkt från flaskan. Eller helt ny engångs tratt.
Senast redigerad av 1 alan, redigerad totalt 0 gånger.
av Uninium
Imorgon blir det biltema olja i min 850,kommer den skära ihop nu :shock:
Hehe,är inte ett dugg rädd för att prova en billigare olja i kärran,vart 5w-50 som inte alls var dyrt,märker jag ingen skillnad så blir det att köpa en 10l dunk sen för 499kr hos dom.
av Zigge
Ni som säger att det är eller tror er veta att statoils oljor är samma som biltemas, har en fråga till er...Vilken olja i statoils sortiment motsvarar biltemas helsyntetiska 5w-50 olja?ja kan då inte hitta motsvarigheten till den i statoils sortiment iaf... :roll:
EDIT: kollat lite mera nu på statoils oljor hittar heller ingen motsvarighet till Biltemas Mineralolja 10w-30,

Men som sagt, ni som är säkra på att ni vet, snälla tala om vilka oljor från repektive företag som är likvärdiga?!

länk till statoil... http://www.statoil.se/mar/svg01184.nsf/ ... verkstader
Användarvisningsbild
av uno83
Statoil har ju dessutom egen tillverkning av oljor, så det skulle innebära att Biltema köper sin olja från Statoil?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]