av LOB - fre 05 nov 2021, 16:10

Axeländen var helt dold under plasthatten i fläktnavet, borde förstås provat att borra ett litet hål i centrum för att kunna driva ur axeln.
Moderator: Moderatorer
SubMarine skrev: ↑fre 05 nov 2021, 13:27 I många fall kan man flytta över själva fläkten från den gamla motorn till den nya, speciellt då original är bra balanserade. Skulle väl eventuellt vara om den nya har en annan spec på axel/splines som det inte går.Jaha, jag satt och spånade om det och tänkte då inte driva på fläkttrumman hela vägen in, utan låta den sitta som originalet.
Erik Å skrev: ↑tor 04 nov 2021, 02:09 Om du råkar ha oändligt tålamod så går det ju att montera och flytta runt en vikt (typ en bit ståltråd virad runt en fläktvinge) på fläkthjulet och se om det går att hitta ett läge som ger lägre vibrationsnivå. Jag har balanserat mina bordsfläktar hemma med tejpbitar på fläktvingarna, det tog en stund att hitta bästa läget.Nja det var det där med tålamod, tror inte jag lär försöka mig på det.
Det krävs många provkörningar, det är ju både vikt och läge som är variabla så att säga
Det skulle ha varit så mycket enklare om man hade något att mäta vibrationsnivån med för att kunna se när man går mot förbättring eller försämring. Undrar om det finns någon vibrationsmätningsapp till telefonen man skulle kunna hämta..?
Skräp att leverantören inte gjort sin hemläxa![]()
Svanis skrev:Jämförde med min 97:a med originalet I behåll, det verkar faktiskt som att den nya fläkten har högre varvtal.Kan ju vara så att din gamla fläkt och den i -97an faktiskt går "för sakta". Lite skit som samlats genom åren som ger högre motstånd, vilket i sin tur gör att fläkten snurrar lite långsammare.
Kan ju vara så att din gamla fläkt och den i -97an faktiskt går "för sakta". Lite skit som samlats genom åren som ger högre motstånd, vilket i sin tur gör att fläkten snurrar lite långsammare.Japp så är det nog, åtminstone halva sanningen.
Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]