Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BertilS70
Tänkte följa upp här om det hjälper någon i framtiden, misständningarna försvann efter bytet av tändspole. Har nu gått 3 månader och har kört över 200 mil utan problem :-)
Det gör den säkert :-D
Sköter man motorerna är dom tämligen skottsäkra och kan gå istortsett hur långt som helst :-) Tänddelarna inkl. spole är ju dock slitage-saker, även om dom normalt sett håller väldigt väldigt länge.
En spontan gissning är att den förra tändspolen har suttit där sedan bilen rullat av bandet 1998, så en ny eftermarknadsspole bör hålla iaf hälften så länge, dvs 10år eller så :-)
Lucif3r skrev:Det gör den säkert :-D
Sköter man motorerna är dom tämligen skottsäkra och kan gå istortsett hur långt som helst :-) Tänddelarna inkl. spole är ju dock slitage-saker, även om dom normalt sett håller väldigt väldigt länge.
En spontan gissning är att den förra tändspolen har suttit där sedan bilen rullat av bandet 1998, så en ny eftermarknadsspole bör hålla iaf hälften så länge, dvs 10år eller så :-)
Yes, jag tror garanterat att föra spolen var original... Volvo ville ha över 2000kr för en originalspole så jag köpte en eftermarknadsspole för drygt 400kr från Skruvat. Tänkte att även om den bara har hälften så lång livslängd som originalspolen så lär den hålla bilen ut :nerd:
Kom på en annan grej som är störig, men inte tillräckligt för att skapa en helt ny tråd :-D

När jag startar bilen måste jag alltid låta nyckeln vara i läge II i någon sekund så pumpen går innan jag vrider om. Gör jag så så startar bilen klockrent - vrider jag snabbt direkt från 0 till starten så startar bilen, men hostar liksom igång lite mer. Som om bränsletrycket är för lågt om inte pumpen får gå ett par sekunder. Nu är ju ALLA service- och tänddelar bytta på bilen så jag undrar om detta är normalt?
Lucif3r skrev: tis 16 mar 2021, 16:01 Troligen en backventil som är kass så allt bränsletryck försvinner. Därav behöver du prima pumpen först för att bilen ska starta normalt
Låter lovande. Antar att backventilen inte är så dyr. Var tror vi att den kan sitta? Otillgängligt?
Lucif3r skrev:Troligen en backventil som är kass så allt bränsletryck försvinner. Därav behöver du prima pumpen först för att bilen ska starta normalt
Har försökt googla på detta utan framgång. Har bränslesystemet flera backventiler eller bara en? Sitter den på pumpen eller någon annanstans i systemet? Är det Volvo som gäller eller kan man hitta rätt på typ Skruvat, Vparts eller Trodo?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]