Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1414085
volvo94 skrev:
DayDreamer skrev: lör 21 nov 2020, 10:01 Man kan inte mäta dessa sonder, det enda du kan mäta direkt från dom är förvärmningskretsen. felkoden på Lambdareglering/adaption misstolkar många och tror att sonderna är trasiga men i själva verket fungerar dom finfint, det dom klagar på är att bränsle/luftblandningen är fel. Maxkorigeringen för bränsle/luftblandningen slår i taket och felkoden sätts.
Varför kan man inte mäta sonden?
Nu beror det väl lite dock på vad det är för typ av mätning som gjorts och menas, du kan bara ohm mäta värmarkretsen. Det andra går inte att mäta med multimeter, dock kan du ju "mäta"/läsa av värde i VIDA samt se att signalen pendlar när man gasar till.
#1414161
kebabpizza skrev: sön 22 nov 2020, 12:35
volvo94 skrev: Varför kan man inte mäta sonden?
Man kan mäta sonden om man har dom rätta kunskaperna och verktygen.
https://www.givarspecialisten.se/lambdasonder
Intressant. Får gå dit och säga ett sanningens ord imorrn då.

Som tillägg, om det är intressant, kan jag säga att bilen vid besiktningen för några hundra mil sen hade lambdavärde 1,00.
#1414700
Fick ut bilen nu. Det var en ny felkod - misständning. Felkod 27 är borta alltså. Fick inget specifikt felkodsnummer men det var en felkod på misständning på någon cylinder sa han. Nu hade de släckt felkoden och kört runt och den hade inte kommit tillbaka. Jag körde en runda nyss och startade om bilen några gånger, den går bra och motorlampan är inte tillbaka än. Dock känns det ju som att den KOMMER komma tillbaka förr eller senare och då skulle de felsöka vidare sa de. Alla tänddelar (tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor) är nybytta så vad kan det då vara som orsakar en misständning?
#1414711
BertilS70 skrev: sön 22 nov 2020, 14:17
kebabpizza skrev: sön 22 nov 2020, 12:35
volvo94 skrev: Varför kan man inte mäta sonden?
Man kan mäta sonden om man har dom rätta kunskaperna och verktygen.
https://www.givarspecialisten.se/lambdasonder
Intressant. Får gå dit och säga ett sanningens ord imorrn då.

Som tillägg, om det är intressant, kan jag säga att bilen vid besiktningen för några hundra mil sen hade lambdavärde 1,00.
Bertil, då hade du perfekt värde på lambdan, så lite konstigt att dom skulle vara på dom.
#1414811
SubMarine skrev:
BertilS70 skrev:Alla tänddelar (tändstift, tändkablar, fördelarlock och rotor) är nybytta så vad kan det då vara som orsakar en misständning?
Tändspolen är inte bytt alltså?
Nej, inte under min ägandetid i alla fall. Men känns väl osannolikt att den av en slump skulle börja strula i samband med detta? Felkoderna på misständningen och lambdaadaptionen borde ju hänga ihop så att säga?
#1417062
Dagens uppdatering: eftersom motorlampan kom tillbaka ytterligare en gång gav verkstaden upp och återbetalar alla mina pengar. Bilen ska till Volvo på torsdag, hoppas att de kan lösa det...

Under den första verkstadens felsökning har det alltså förekommit två felkoder, lambdaadaption och misständning. Man har letat efter läckage vid insug och avgas utan att hitta något. Man ska ha kollat alla vakuumslangar. Man har bytt till nya lambdasonder. Detta är det som gjorts. Felet kvartstår och pengarna återbetalas.
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]