Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Croes skrev:men är alla de ventilerna kladdiga enligt dig? Vet inte riktigt hur fräscha ventiler ska se ut, har du något bild exempel? Det är så här man lär sig tänker jag
Ja enligt bilden ser alla lite kladdiga ut enligt min åsikt. Men går bilen bra och inte blå ryker vid start eller varmkörd så är det troligen bara att köra.
Ja jag vet att katten tar bort en del rök när den är varm men inte allt. Nej nåra bilder har jag inte vet bara vad jag sett under åren. Men som Lucifer säger bilden behöver ju inte bli riktigt rätt.
För info gjorde jag ett nytt kompressionstest. Körde runt motorn 8ggr på samtliga cylindrar med gasen i botten (så som man ska göra).

Följande resultat blev det:
Cylinder 1: 15kg/cm2
Cylinder 2: 14,4kg/cm2
Cylinder 3: 15kg/cm2
Cylinder 4: 15kg/cm2
Cylinder 5: 14,7kg/cm2
---
Tidigare hade cylinder 2 och 3:
Cylinder 2: 9kg/cm2
Cylinder 3: 7kg/cm2
---
Vet inte hur det kan vara bättre nu. Gjorde testet på exakt samma sätt som förra gången. Trodde inte att fixandet av vevhusventilationen kunde göra sådan skillnad på cyl2 och cyl3 .
Inte helt omöjligt att jag gjorde fel förra gången, även om jag är rätt säker att jag gjorde som man ska.

Egentligen spelar det ingen roll, resultaten är exakt så bra som jag vill att de ska vara så jag är glad och nöjd med arbetet! 8-)
Blir en rolig utmaning och se hur länge bilen orkar tugga på!
@Croes, Kan ha varigt mätaren som läckte förra gången o spela dig ett spratt.
Vissa billigare mätare kan vara otäta vid gängan vid o ringen som ska täta och resten med för den delen. Drar man lite för hårt läcker det o lite för löst läcker det.
Jag tycker det sista är bra siffror så bilen borde tugga på en stund till. :-)
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]