Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har bytt fördelarlock och rotor.
Tändspole.
Spridare.
Men än så länge är det ingen skillnad...

"Hårdvarufel" som bränd/skadad ventil har jag uteslutit, då borde felet finnas alltid men som det är nu så kan det i omgångar vara mer eller mindre ryckigt, men den är aldrig helt fri från det!?

Det är garanterat ett förbannat skitfel när man väl hittar det, men just nu är det nära att jag ger upp helt och hållet!
Idag har jag haft av gasspjället och rengjort detta, passade då på att byta spjällägesgivaren.
Lossade slangen från bränslefiltret, bra genomströmning.
Mest för att prova och kunna utesluta.

Om jag försöker mig på att beskriva mina ryckningar så skulle jag vilja påstå att det känns som olika intervaller, mestadels små små ryckningar och ibland kommer det en större, (med eller utan AC spelar ingen roll) och de större känns som om den dör bort, ett kort "Böö" som om tändningen försvann helt för en kort sekund.
Då tänker man ju tändningsproblem, men felet uppkom ju i samband med att bränslepumpen la av!?
Eller det är så att man blev lurad till att byta bränslepump pga ett annat fel, för den "defekta" pumpen snurrar som aldrig förr om man kör den i bänk. Den låter lite illa men den drar igång så fort strömmen går på, varje gång!??

Börjar få slut på idéer och humöret är inte direkt på topp längre...
Ok, eftersom den fortfarande rycker i nödläget så är det ju inget fel på allt som stängs av i nödläget... Hm, verkligen märkligt. Irriterande att det inte finns en enda felkod att gå efter också... :???:
Felet måste då alltså vara mer grundläggande utanför det systemet övervakar... Eller så är felet så "litet" att det inte triggar någon felkod...
Har du kollat gnistan på alla stift? Kollat efter sprickor på tändkablarna, eller kanske t om prova vira lite eltejp runt plaströren?

Du har inte möjlighet att läsa ut live data? Se om det är NÅNTING som ändrar beteende när bilen rycker till. En impuls till någon spridare, något spänningsfall eller liknande.
Jag har testat att byta ut kablarna, rotor och lock ett par gånger, nya stift sitter monterat numera och felet kvarstår, känns som felet inte ligger här.
Känns lite som om den stänger tändningen för ett ögonblick, suttit och studerat elscheman för att se om man kan koppla batteriplus för att komma runt systemet, bara för att testa.

Nej ingen live-data, vad ska man använda till det?

Edit: 31b på bränslerelät visar 3,3V om man slår på tändningen, känns ju spontant lite lite men vet inte vart det kommer ifrån än (15 visar 11,89V).

Edit2: 31b visar 3,3V med avstängd motor/tändning på, 5,9-6,1V när motorn är igång (bryggad koppling till pumpen).
Verkar ju lite lite, men om det spelar någon roll vet jag inte!?
Rent spontant så känns det som att det någonstans ligger och "flimrar" när det gäller strömtillförsel, känns rätt med tanke på symptomen i alla fall!

Edit3: Med locket av på relät så visar 31b 7,6V med tändning på och 4,3V när motorn startas.
Jag blir inte klok på hur det fungerar kan jag säga!
31b ger signal från styrboxen i alla fall, men hur denna signal ska se ut vete tusan!?
Beställt grejer till att riva insug osv, inte för att jag tror det har med saken att göra men det skadar ju inte att se över vevhusventilationen.

Mätt upp i kontaktstycket vid pumpen, 10,57V när man slår på tändningen och pumpen går sina sekunder.
Om man sedan startar motorn så stiger det sakta från 10,57-12,23V, dvs det kommer inte direkt utan räknar sakta upp till 12,23V.
Om man bryggar 15 & 87 vid reläsockeln så finns det 11,07V när man slår på tändningen, detta stiger sedan sakta upp till ca 12,30V när man startar motorn.

Lånade en OBDII ELM327 och kollade lite livedata, men blev inte mycket klokare av det, använder Torque PRO som anses vara en bra app om man läser runt lite. Men jag tyckte den var alldeles för seg för att man skulle ha en chans att uppfatta dessa korta men irriterande ryck!

Just nu är jag inne på att det någonstans finns glappkontakt som ligger och flimrar, eller en skadad kabel som inte matar fram vad spänning som behövs, men jag vet inte!?
Behöver bolla lite idéer eller få nya vinklar för jag har mer eller mindre kört fast!
Men jag är nu rätt övertygad om att det är ett förbannat skitfel när det väl kommer till kritan... :roll:
Det live log program jag känner till är MotronicSuite. Jag har dock aldrig använt det själv i bilen, men vad jag förstod så visar den inte live data, utan den loggar allt och sen får man gå igenom loggen efter körningen. Vet att den kan visa vissa saker såsom hastighet, rpm och allt det där vanliga.

Det jag inte kan komma ihåg just nu, är om styrboxen måste modifieras för att det ska fungera eller inte... Jag tror inte det dock...
Lite fascinerande att du fick igång torque med en elm327... Har aldrig jag lyckats med, fick igång TPS, men det var allt :lol:

Tyvärr har inte jag heller några idéer kvar (I) Men absolut att det är ett skitfel, ett sånt där fel som får en att slå huvudet i väggen när man väl hittar det :lol:
Lucif3r skrev: Tyvärr har inte jag heller några idéer kvar (I) Men absolut att det är ett skitfel, ett sånt där fel som får en att slå huvudet i väggen när man väl hittar det :lol:
Näst efter felet så är det ju detta som retar mig mest, att det mest troligen är ett skitfel som man borde sett från början...
Jag letar vidare! ;)
Jag hjälpte en polare att starta hans bil med startkablar, när jag då står och kikar under huven och varvar lite lätt så hör jag ett väsande ljud ifrån höger sida (vid ettans cylinder ungefär) när den varvade upp, när man sen släppte och den gick ner på tomgång försvann ljudet.
Frågan är nu om det kan vara så att den drar tjuvluft vid insugspackningen, den är lite lätt fuktad kring första cylindern såg jag nu :???:
Kanske därför som den går så fint på tomgång men i övrigt riktigt illa stundtals?
Får väl se på måndag om detta kan stämma, beställde ju en packning igår som kommer på måndag.

Tidigare idag kopplade jag så att jag hade batteriplus direkt till bränslepumpen, men det blev ingen skillnad.
Och ju mer man funderar kring insugspackningen så ter det sig mer och mer logiskt att den kan fått en baksmäll när pumpen la av och den hackade och puffade utan att starta ordentligt!?

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]