Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1152321
Nu äntligen fick jag igång bilen. Och efter ett par minuter så tänds lampan för lambdan å bilen går illa igen! Felkod 1-2-1 igen! Tillbaka på ruta ett.. Ringde Volvo i Härnösand och undra om dom hade någe tips.. Kunde lika gärna ha ringt på ICA.
#1152358
Vad, mer exakt, betyder den där felkoden? Lampan säger ju i sig själv inget om lambdasonden. Det kan ju vara nåt annat som är fel och rör till situationen. Kylvattentempsensor? Läckande spridare (motorn ryker). Rejäl tjuvluft (sprucken vakuumslang till bromsservon). Om nu 1-2-1 säger att sonden inte lirar, så kan det ju även vara nåt med sondvärmningen (dvs den har inte "vaknat" när motorstyrningen väntar sig att den ska ge ett vettigt värde) eller med kablaget till sonden.
#1152370
Det märkliga är ju att när allt började fela så gick den så fint bara man hade tagit av batteri polen. Men efter en stund så började bluddrandet å svart röken. Och alla vaccumslangarna har jag gått igenom. O-ringarna runt spridarna är täta. Och skulle det vara fel på spridarna så skulle den gå dåligt även i början tycker jag.
#1152421
Motorn går på lagrade värden i styrsystemet innan syresonden (lambdasonden) är uppvärmd. Sedan ska den gå i "closed loop", dvs den ska regleras av lambdasonden. Då kan den gå OK en stund, men när den går in i closed loop kan felaktiga värden från nån sensor (det finna ju fler) göra att den börjar gå dåligt. Om syresonden är ny, är den väl inte huvudmisstänkt, men det kan ju vara som jag nämnde nåt med kablaget (kontakter etc), eller det kan vara nån annan sensor som ger vansinniga värden. Felkodssystemet kan ju inte överpröva ett värde, så att säga... Säger vattentempsensorn att det är 5° + i kylsystemet, så finns ingen extra kontrollfunktion som kan tala om att motorn faktiskt är varm, egentligen. Det kanske är så, att man måste mäta upp vad som kommer in från de olika sensorerna (luftmängd, spjällvinkel, motortemp etc).
#1160051
Efter ytterligare timmar av skruvning så ger jag upp å lämnar in bil j-n. Jag trodde att jag hade hittat felet när jag skulle montera bort luftburken för att undersöka diverse kablar å slangar.. Luftfiltret som var nybytt var helt igen sotat pga att två packningar var blåsta på avgassidan så luften från förvärmningen var full med avgaser/sot. Så med nya packningar å rensad katalysator utan någon skillnad så ger jag upp. Sista felkoderna visade 5-1-2 och 1-2-1 plus 5st sotiga stift.
#1160184
Byt kylvattentempmätaren, det kan vara boven trors inte felkod på den. I övrigt så kolla att alla kontaktstycken är ärgfria.

Mvh GK
#1160195
Att motorn går för fett råder det inget tvivel om.

Jag tror att felkoden som lamdan ger säger just "motorn går för fett". Inte "jag är trasig"

Betyder:
För lite luft, dålig tändning eller för mycket bränsle.

Luft har du sett över, tändning borde ge ordentliga misständningar, som du inte nämner, så då återstår bränsle.

Kylvätsketempgivare, läckande spridare, eller för högt bränsletryck.
Om kylvätske temp skulle den gå kass när den blivit varm.
Spridare eller bränsletryck och den går kass överlag, men främst lågvarv.

Mät trycket, tycker jag.
Kolla också vakuumslangen till reglerventilen på fuelrailen. Inget/dåligt vakuum = högre bränsletryck.
#1160845
Tack för era svar. Tyvärr så har jag gjort allt som har nämnts. Precis i denna stund så håller jag på att ta bort grenröret(insug) när man ändå håller på. Är det någon som vet om det är någon osynlig slang eller dylikt som gör att inte grenröret går att lyfta rätt upp? Skruven till oljestickan skruvade jag bort ifallatt.. Och railen är redan bortmonterad.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.