Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:Ur med tändstiften och i med en skvätt olja ryck ur kontakterna till spridarna och kör på startmotorn tills du hör att du får tillbaka kompet. Tänk på att inte köra för länge på startmotorn för då pajar du den också. När du hör att den låter normalt under startförsök så sätter du tillbaka spridarkontakterna och bilen ska då starta. Men kolla när du har ur tändstiften först ifall du får någon gnista på stiften, får du inte det så är det ingen ide att du häller i någon olja i cylindern utan du får då felsöka vidare, förmodligen kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren som gett upp då.

Edit: Innan du börjar med det som jag skrev, börja med att rycka kontakten till LMM (luftmassemätaren) och se ifall bilen går i gång då :D Går den igång då så har du antingen en paj LMM eller ett grovt läckage på insugsidan någon stans.
Tack för alla tips och råd DayDreamer. Ska testa detta imorgon när jag orkat kliva upp. Börjar faktiskt kännas som att det kan vara kamaxelgivaren eller vevaxelgivaren.. Men vi får väl se vad man kan komma fram till efter mera felsökning :))
Så ja grabbar, nu har jag kollat lite mer iaf. Tändkablar sitter rätt, har testat kopplat ut LMM utan resultat.

Teststartade bilen idag, den gick igång och gick fint ända tills den kom upp lite i temp, då började den på att gå ojämnt. Efter ett tag började den gå på 4 burkar, och dog sedan efter det.

Fick fram felkoden "P0107 Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Low Input" nu när jag testade idag. Nollade felkoden men det hjälpte inte.

Någon som varit med om den felkoden tidigare? :)
Lucif3r skrev:Den givaren mätar atmosfärtrycket, så bilen vet om den t ex är i havsnivå eller högst upp på mount everest. Med felkod på den sätts ett ersättningsvärde som fungerar i 90% av normala-bil-höjder.
Mao, den bör inte påverka gången, men prova ryck ur den - den sitter vid högra huvlåset.
Jag hatar den där j**la atmosfärstrycksgivaren. Det är den där lila-aktiga kontakten nere vid höger huvlås? Har aldrig lyckats lokalisera den. Tack, ska kika där vid klockan 17:)
antonliilja skrev:
Lucif3r skrev:Den givaren mätar atmosfärtrycket, så bilen vet om den t ex är i havsnivå eller högst upp på mount everest. Med felkod på den sätts ett ersättningsvärde som fungerar i 90% av normala-bil-höjder.
Mao, den bör inte påverka gången, men prova ryck ur den - den sitter vid högra huvlåset.
Jag hatar den där j**la atmosfärstrycksgivaren. Det är den där lila-aktiga kontakten nere vid höger huvlås? Har aldrig lyckats lokalisera den. Tack, ska kika där vid klockan 17:)
Testade att rycka bort givaren nu, bilen gick på fyra burkar konstant, men den gick ändå "bättre" om man kan säga så :o Den dog ibland, men den gick att starta igen och då kunde den stå och gå igen.
antonliilja skrev:Update: Ska testa byta atmosfärstrycksgivare och LMM ikväll, får se om det gör någon skillnad överhuvudtaget...
Skulle jag visst inte. Hittade inte några delar.

Bilen verkar förövrigt bara gå på cylinder 1 och 5 när den börjar gå dåligt.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]