Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kena skrev:
antonk skrev:där har du fel, för såna här sitter i - 00 orna https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... M-1275634/

om tomgångsstabilisator är samma sak som tomgångsmotor kan jag inte svara på
Tror du att du skulle kunna ta en bild på ditt insug och posta? Jag har också en -00:a sugmotor och kollade igår kväll men jag har ingen sådan....
Fast idag hade jag en sådan också, eller den kanske var där igår också men nu hittade jag den ivf. Ingen som kan förklara lite djupare vad den gör egentligen och varför den bara finns på vissa motorer?
DayDreamer skrev:Ja och miljötrams brukar ju vara dyrt att fixa....
Det känns som att sugmotorerna är mer utsatta för dessa miljömackapärer än turbomotorerna. :???:
Måhända att det är så men totalekonomiskt sett över bilens livslängd är det nog vi suckers som dragit vinstlotten. Vår V70 slår snart om till 29000 mil och jag har ännu inte bytt något som inte finns på en turbomotor. Eller knappt bytt något alls förresten. Gasspjäll, frihjul på generatorn och lambdasond är egentligen det enda grejor motormässigt som det hittills blivit fel på.
Jag har bytt till en annan från skroten, och den beter sig likadant, hör hur den snurrar iallafall. Men problemet försvinner när jag drar ut den.

Jag tror inte det är gasspjället iaf, har haft problemet de senaste 3 vintrarna och den går hur bra som helst på sommrarna, så det måste vara temperatur relaterat
Det är inte så att slangarna till eller från den där ventilen är blockerade av smuts så att det förväntade flödet blir mindre än vad styrenheten tror? När du drar ut kontakten bör styrenheten övergå till att bara reglera via gasspjället och då stämmer kanske förväntad luftmängd bättre.
Kena skrev:Måhända att det är så men totalekonomiskt sett över bilens livslängd är det nog vi suckers som dragit vinstlotten. Vår V70 slår snart om till 29000 mil och jag har ännu inte bytt något som inte finns på en turbomotor. Eller knappt bytt något alls förresten. Gasspjäll, frihjul på generatorn och lambdasond är egentligen det enda grejor motormässigt som det hittills blivit fel på.

Jo, dessa bilar byggdes ju på den tiden när bilar byggdes för att hålla(undantag spjällhusen 99-00), och inte som förbrukningsvaror. Är ju värre med allt nytt skrot som totalhavererar dagen efter garantin gått ut :lol:

Tror inte det blivit speciellt mycket bytt på min bil heller under dess livstid, förutom standard slitagedelar. Och jag har inte bytt något märkvärdigt på den heller, med ev. undantag för kablaget till elfläkten som hade gått av som kanske kan räknas som "ovanligt".

Lätt att jämföra med awd drar v&a[…]

Skulle byta kabeln idag. Köpte ett rep paket […]

Bumpar en gammal tråd..... Är de bara k[…]

Byt bränsletrycksensorn