Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Den här liraren finns ju på YouTube och han mäter Ohm. Ingen egen erfarenhet här som sagt så har svårt att bedöma hur klok han är.

Har du också bara två stift på vevaxelgivaren? I så fall är det nog inte hall-princip.

(Ska man handkranka våra bilar så är det på kamremssidan man gör det nere på vevaxeln, ev med tändstiften ur för att det ska gå lättare.)
av Patrik1975
Daydreamer nämner tidigare i tråden att "Vevaxelgivaren går ju att resistansmäta visar det OL så är den kass"

I min biltema-multimeter har jag dock inget OL, utan nollvärde visar en 1:a.
Precis när jag sätter kontakt med stiften så reagerar multimetern i en mikrosekund, för att sedan visa en 1:a igen.

Jag har som killen i videon också två poler på vevaxelgivaren. Det ser ut som att han mäter utan att köra tändingen dessutom.

Min förhoppning är att lokalisera att vevaxelgivaren är kass innan jag beställer en ny.
Om det är möjligt :) någon som vet?

Tackar för all hjälp hittills!

edit: tack för sista videon, ska ge mig ner till garaget och testa lite utförligare
av Patrik1975
Okej, nu har jag testat lite närmare.

Med reglaget på ohm 20k så visar mätaren 0.27 i stilla läge.
När jag testar kontinuitet (svart till jord, röd till polerna på kontakten) så händer inget.
När jag testar AC output under tuggning så får jag värde 0.01 (till skillnad från 0.00 utan tugg)

Med detta i hand känns det ju som att givaren iaf reagerar och agerar.
Kanske letar jag efter felet på fel ställe trots allt? :(
av sensonic
Tycker du verkar ha låg resistans och nästan obefintlig signalspänning. Ta med dig mätinstrumentet till affären och mät resistans på en ny sensor.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har en vevaxelgivare liggandes kan ta och kolla vad den har för resistans :D
Patrik1975 skrev:Daydreamer nämner tidigare i tråden att "Vevaxelgivaren går ju att resistansmäta visar det OL så är den kass"

I min biltema-multimeter har jag dock inget OL, utan nollvärde visar en 1:a.
Precis när jag sätter kontakt med stiften så reagerar multimetern i en mikrosekund, för att sedan visa en 1:a igen.

Jag har som killen i videon också två poler på vevaxelgivaren. Det ser ut som att han mäter utan att köra tändingen dessutom.

Min förhoppning är att lokalisera att vevaxelgivaren är kass innan jag beställer en ny.
Om det är möjligt :) någon som vet?

Tackar för all hjälp hittills!

edit: tack för sista videon, ska ge mig ner till garaget och testa lite utförligare
Ja på biltemas multimeter så är det som du säger en 1a men den betyder samma sak OL (oändligt)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har nu mätt på vevaxelgivaren som jag har och den är det 300 ohm på :)
av Patrik1975
DayDreamer skrev:Har nu mätt på vevaxelgivaren som jag har och den är det 300 ohm på :)
Tack :)

På min, med reglaget på ohm 20k så visar mätaren 0.27
(270 ohm?)

Kanske fungerar vevaxelgivaren trots allt då?

Ska ta med torx från jobbet idag och lossa ett stift i eftermiddag så jag vet 100% om jag får gnista / bensin till motorn eller ej.

Återkommer! :)
av Patrik1975
Hej! :)

Här kommer en liten uppdatering:

* Motorn får bensin
* Stiften får ingen gnista (!)
* Vevaxelgivaren verkar ok efter mätning
* Kamaxelgivaren verkar ok efter mätning
* Tändspolen mätt, verkar ok.
* Rotor/fördelarlock genomgången, ser ok ut.

Vet inte riktigt vart jag ska felsöka härnäst :???:

Till historien hör att bilen haft lite skumma elfel i kupén. Elhissar som funkar ibland och ibland inte, glapp till olika högtalare ibland, och bara ett par minuter innan den dog under färden så tändes all innerbelysning i bilen.
Så kanske nån kabelhärva som ligger o stökar någonstans?!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla så att det inte är någon säkring i boxen i motorrummet där det står Main fuse som har gått sönder.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]